dansk og svensk statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
selina
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08.09.2011 11:33:11

dansk og svensk statsborgerskab

Indlæg af selina » 15.09.2011 10:27:28

Hej til alle...
Jeg og mine börn er danskstatsborger, og min mand er svensk statsborger, jeg har hört at í sverige må man have 2 statsborgerskab, jeg har planer at jeg vil flytte tilbage til dk, men har tänkt mig at söge om svensk statsborgerskab.
kan jeg beholde min danske på den måde sådan at jeg har 2 statsborgerskab, eller er det dumt at göre det?????
og hvad er fordelen og ulempen ved det??????
pleaseee svar...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: dansk og svensk statsborgerskab

Indlæg af mh1 » 15.09.2011 12:23:10

Efter svensk lov kan en dansk statsborger efter 2 års bopæl i Sverige ansøge om svensk statsborgerskab. Der er kun nogle få betingelser, såsom ren straffeattest og ingen gæld til det offentlige, der skal opfyldes. Efter 5 års bopæl kan du blot meddele, at du nu hellere vil være svensk.

Du vil dog miste dit danske statsborgerskab: den danske indfødsretslov § 7:
Dansk indfødsret fortabes af
1) den, som erhverver fremmed statsborgerret efter ansøgning eller udtrykkeligt samtykke,
2) den, som erhverver fremmed statsborgerret ved at indtræde i offentlig tjeneste i et andet land,
3) ugift barn under 18 år, som bliver fremmed statsborger derved, at en af dets forældre, som har forældremyndigheden eller del i denne, erhverver fremmed statsborgerret på den foran under nr. 1 eller 2 angivne måde, medmindre den anden af dets forældre vedbliver at være dansk og ligeledes har del i forældremyndigheden.

Sverige tillader ganske vist at man kan bevare sit oprindelige og dermed få dobbelt statsborgerskab, men kun hvis det andet land også gør.

Hvis dine børn også er din mands, og han var svensk statsborger, da de blev født, så har dine børn imidlertid både dansk og svensk statsborgerskab. Det gælder både efter dansk og svensk lov: man kan fødes med ret til dobbelt statsborgerskab.

Hvis du vil bo i DK er der umiddelbart ikke rigtig nogen fordel ved at blive svensker.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: dansk og svensk statsborgerskab

Indlæg af fundiver199 » 15.09.2011 12:23:38

Sverige tillader dobbelt statsborgerskab, men det gør Danmark ikke. Så det kan ikke lade sig gøre for dig at være både dansk og svensk statsborger. Du må vælge enten det ene eller det andet.

selina
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08.09.2011 11:33:11

Re: dansk og svensk statsborgerskab

Indlæg af selina » 15.09.2011 16:37:55

Taaak for svarene

sonder
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26.06.2015 22:59:50
Kontakt:

Re: dansk og svensk statsborgerskab

Indlæg af sonder » 26.06.2015 23:05:03

Danskere i Sverige kan få dobbelt statsborgerskab fra den 1. september 2015 kan du ansøge om svensk statsborgerskab og stadig beholde dit danske statsborgerskab. Du får altså et dobbelt statsborgerskab.

http://www.norden.org/da/norden-for-dig ... borgerskab

Besvar