tidubegrænset ophold/netop fyldt 18 år

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bob
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.12.2009 01:06:16

tidubegrænset ophold/netop fyldt 18 år

Indlæg af bob » 09.12.2009 01:44:34

Min kone har fået tidsubgrænset ophold efter 7 år i landet sammen med mig. Vi har også søgt til hendes søn, som hele tiden har boet sammen med os, og som nu er fyldt 18 og således skal have ophold på sit eget grundlag.
Jeg har rykket US et par gange herom og får nu at vide, at han skal dokumentere bestået integrationseksamen, da han først har bestået en danskprøve efter den 29. november 2006.
Kan det være rigtigt, at stille dette krav , når han hele tiden har gået i dansk folkeskole, 9 og 10 klasse og nu gymnasiet. Det giver overhovedet ikke mening for mig, at han skal bestå Prøve i Dansk 2 eller Prøve i dansk 1 kombineret med en bestået engelskprøve på et niveau, som svarer til Prøve i Dansk 2 og har haft fuldtidsbeskæftigelse i 2,5 år :?: Hvornår skulle han have haft tid til det?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: tidubegrænset ophold/netop fyldt 18 år

Indlæg af fundiver199 » 09.12.2009 11:36:42

Så vidt jeg kan se, så er det rigtigt, at din "papsøn" skal bestå integrationseksamen for at få permanent opholdstilladelse. Kravet om 2½ års erhvervsarbejde gælder derimod tilsyneladende ikke, hvis opholdstilladelsen oprindeligt er givet til et barn:


http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngelse.htm

Hvis opholdstilladelsen oprindeligt blev givet til et barn, kan barnet først få tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, når det er fyldt 18 år. Hvis forældrene til barnet selv er udlændinge, er det desuden en betingelse, at også forældrene har tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, eller at barnet har opholdt sig lovligt i Danmark i 7 år. Endelig skal følgende betingelser være opfyldt:

Grundlaget for opholdstilladelsen skal fortsat være til stede.
Man skal have bestået integrationseksamen. Integrationseksamen omfatter et krav om, at man har bestået Prøve i Dansk 2 (eller alternativt Prøve i Dansk 1 sammen med en engelskprøve på et niveau svarende til Prøve i Dansk 2). Dette krav gælder dog ikke for alle ansøgere, se nedenfor.

Man må ikke have været idømt over 2 års ubetinget fængsel for alvorlig kriminalitet som fx narkotikakriminalitet, menneskesmugling, drab, grov vold eller voldtægt. Hvis man er blevet idømt frihedsstraf for mindre grov kriminalitet, udskyder det tidspunktet for, hvornår man kan få tidsubegrænset opholdstilladelse.

Man må ikke have forfalden gæld til det offentlige.



Om det "giver mening" at stille dette krav til din papsøn, det ved jeg ikke. Men det er altså tilsyneladende sådan, at loven er. Og i grunden kan det vel ikke være det store problem for ham at bestå i prøve i dansk på niveau 2, hvis han går i dansk gymnasium?

Reglerne er sikkert lavet af hensyn til de børn, som vokser op i familier, hvor der ikke tales dansk i hjemmet, og som måske også har gået i en privatskole, hvor der undervises på fremmedsprog.

sysop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 12.03.2009 01:00:59
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: tidubegrænset ophold/netop fyldt 18 år

Indlæg af sysop » 09.12.2009 12:46:20

Eller han kan bare blive adopteret.
- working my way up from nothing to poverty
- don't click here >>http://webshop.incomm.dk<<

bob
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.12.2009 01:06:16

Re: tidubegrænset ophold/netop fyldt 18 år

Indlæg af bob » 10.12.2009 01:21:41

tak for din interesse fundiver199
Hans 9 klasses eksamen vil formodentlig kunne sidestilles med Prøve i Dansk 2 og hvis det er rigtig, at han ikke behøver 2,5 års fuldtidsarbejde så er det jo bare fint. problemet er bare: Hvorfor forlanger US det så?! De ved jo udemærket, at han har fået sit første og de efterfølgende opholdstilladelser som barn. Ligesom de også ved, at han har gået i folkeskole og gymnasie i de sidste 7,5 år?!
De omtaler ikke, at han har fået sine tidligere tilladelser som barn, men argumenterer derimod ud fra, at fordi han først har bestået en danskprøve efter den 29. november 2006 skal dokumentere integrationseksamen, som altså omfatter 2,5 års fuldtidsarbejde.
Omstændighederne er desuden således, at jeg efter, at min kone fik sin tidsubegrænsede opholdstilladelse rykkede US 2 gange telefonisk for at få afsluttet vores drengs sag. Begge gange fik vi at vide at sagen var afsluttet og, at han havde fået tidsubegrænset ophold, og at brevet til os var blevet sendt, men at det så måtte være gået tabt. Da jeg så rykker US skriftlig får vi meddelelse om, at de desværre har lavet en fejl og at hans sag skal behandles selvstændigt, da han er fyldt 18år. Først herefter rejses kravet om, at han skal dokumentere integrationseksamen?!!
Men da vi indgav hans ansøgning, godt vejledt af US rettidiget var han jo stadig et barn. Hvis US havde opfyldt deres servicemål på 6mdr. sagbehandling, som vi iøvrigt skriftelig blev garanteret midtvejs i forløbet i forbindelse med endnu en fejl som US begik, så ville begge sager havde været afsluttet før han blev 18.
Det virker som om, at US først går i gang med at behandle hans sag, da jeg rykker og gør opmærksom på at han er blevet 18 og da er det selvfølgelig på et voksent grundlag. Det er ikke rimeligt og det kan næppe være lov. De tre fejl, som begåes i dette forløb er lidt for påfaldende til ikke, at få tanken, at man bevidst trenerer vores sag. Synes du at jeg skulle få fat i en advokat?

bob
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.12.2009 01:06:16

Re: tidubegrænset ophold/netop fyldt 18 år

Indlæg af bob » 10.12.2009 01:29:54

Tak for svar sysop
Jo det kan man da bare. Og det har vi så også forsøgt gennem de sidste 5år. Problemet for statsamtet er tilsyneladende, at vi ikke har kunnet finde hans biologiske far. Men vi prøver igen nu hvor han er 18. Vi er ikke i tvivl om, at vi før eller siden får det vi vil have. Og et af vores ønsker er bla. nogle statslige institutioner som er istand til at servicere os på effektiv, anstændig og entydig vis i henhold til lovgivningen. Og det synes jeg kniber gevaldigt iøjeblikket.

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: tidubegrænset ophold/netop fyldt 18 år

Indlæg af krikris » 10.12.2009 07:11:28

ja og har man en ægtefælle fra lande hvor cpr numre etc ikke findes ja så kan det jo være unuligt at finde en sådan forældre som måske heller ikke ønsker at blive fundet
Det er efterhånden meget pinligt at være dansk. I må klage med hjælp af en advokat!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: tidubegrænset ophold/netop fyldt 18 år

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2009 08:59:02

Det lyder som om der er sket en fejl i sagsbehandlingen, hvis de kræver 2½ års fuldtidsarbejde. For der står jo i teksten på www.nyidanmark.dk, at det afgørende er, om opholdstilladelsen oprindeligt er givet til et barn. Det er altså ikke afgørende, om barnet har nået at fylde 18 år, inden sagen er færdigbehandlet. Tværtimod er det jo en forudsætning for at få permanent (og dermed også selvstændig) opholdstilladelse, at barnet skal være fyldt 18 år.

Prøv at start med at ringe til den sagsbehandler, som har skrevet det sidste brev til jer, og forsøg at få redet trådene ud. Du er også velkommen til at scanne en kopi af brevet ind og sende det til raadgivning@aegteskabudengraenser.dk, så vil ÆUG`s rådgivere kigge på det, og så kan vi måske ved fælles hjælp få hoved og hale på denne sag.

Det burde ikke være nødvendigt at hyre en advokat for at få rettet en fejl eller opklaret en misforståelse.

bob
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.12.2009 01:06:16

Re: tidubegrænset ophold/netop fyldt 18 år

Indlæg af bob » 11.12.2009 00:31:45

fundiver 199. Jeg har gjort, som du først foreslog, nemlig endnu engang forsøgt at komme i kontakt med sagbehandleren, Men jeg synes ikke at det bliver lettere. I tirsdag kunne jeg ikke tale med den sagsbehandler, som stod listet på US`s anmodning til os, da US`s telefoner tilsyneladende ikke fungerede, ...hele dagen! I går kom jeg som sagt igennem, ikke til sagsbehandleren, men det virkede som om, at man nok mente, at det skulle lykkes mig at få hende i tale, på et eller andet tidspunkt. Bortset herfra, så stillede han, som jeg talte med, sig velvillig til rådighed. Og med hjælp fra kollegaerne i baggrunden, lykkedes dem ham, at få strikket en forklaring sammen, som jeg altså ikke helt forstod, og som jeg ikke synes har relation til den forklaring, der gives i anmodningen. Men som handler om, at vores dreng har været lidt uheldig ved at have fødselsdag lige omkring det tidspunkt, som US har valgt at interessere sig for deres permanente opholdstilladelser. Men han mente også, at vi ikke skulle tage det så tungt, fordi der ikke er stor praktisk forskel på de to typer opholdstilladelser. Og hvis afgørelsen, når den kommer, går os så meget på, så kan vi jo altid klage herover til integrations ministeriet.... Idag var den dog helt tosset! Nu virkede det ikke som om jeg nogensinde ville få lejlighed til at tale med sagbehandlerenl?! Men præcis som igår stillede omstillingen sit talent til rådighed. Dog kun indtil jeg havde luftet min bekymringer. Herefter mente hun sig pludselig ikke i stand til at hjælpe. Og nu mente hun ikke, at de måtte gå ind i en sådan sag over telefonen, men jeg skulle da være så inderligt velkommen til at forklare mig skriftligt, selvom hun dog nok mente, at det skulle gå lidt hurtigt, da fristen på de tre uger jo går hurtigt her op til jul! Men altså, for nu at ridse idiotien helt tydeligt op, så ... .. søger vi her i foråret, rettidig, med relevante dokumenter og, efter vejledning fra US, samtidig da vores dreng netop ville blive 18 omkring det tidspunkt, hvor vi kunne forvente at modtage afgørelsen, om permanent ophold til min kone og hendes søn. I løbet af juni, juli rykker vi flere gange for en afgørelse. I begyndelsen af august modtager vi til vores forskrækkelse en anmodning, som til forveksling ligner den, som vi netop har modtager. I august måned, synes US også, at den, vdr. deres ansøgning manglede dokumentation for integrationseksamen. Jeg påpeger, at de allerede har modtaget alle relevante oplysninger, men at det da helle ikke ville være en stor ulejlighed for os, at sende dem igen. Og US kvitterer med at bekræfte, at jeg har ret; at de rent faktisk har modtaget alle dokumenter og, at de beklager fejlen, og at de, og netop denne information er særdeles interessant i vores nuværende situation, forventer at færdigbehandle ansøgningen senest 6mdr fra tidspunktet for modtagelsen af vores ansøgning. Dette løfte viste sig i min kone tilfælde ikke at holde vand. Hun fik sin Opholdstilladelse 3 uger senere. For hende har det ikke været specielt afgørende, men hvis det viser sig at have betydning for vores drengs afgørelse så er det jo særdeles trist. Gennem november måned ringer vi som sagt flere gange for at rykke for hans afgørelse. Vi får at vide, at han har fået permanent ophold og at man ikke forstår, at vi ikke har fået den med posten, men beder os vente et par uger, så posten får lejlighed til at levere den retur og de vil så kunne sende os en nu. Først da jeg jeg henvender mig gennem et rekommanderet brev får vi meddelelse om, at der er sket en markeringsfejl. Han var blevet registreret, at han også havde fået ubegrænset ophold, hvilket ikke var tilfældet. Hans ansøgning skal behandles selvstændig, da han er fyldt 18 år!! Tjaa... Udlændigeservice, han er jo netop kun fyldt 18 år, fordi I ikke har levet op til jeres service mål og det, som I specifikt har lovet os! Men altså, de beklager endnu engang en fejl, men lover at behandle hans sag så hurtigt, som muligt. Et par dage senere finder de så ud af, at de mangler dokumentation for vores drengs integrationseksamen og herunder for 2,5års fuldtidserhvervsarbejde. Da Jeg vanskelig kan forestille mig en enklere og klarere familiesammenføringssag en vores, vil jeg nødig være vidne til US håndtering af en kompliceret sag. Og I vil sikkert give mig ret i, at der i US iver efter at leve op til politiske mål snarere end deres service mål sniger sig en udtalt kræmmer-, anything goes, hit and run-, hovsa mentalitet ind over projektet. Hvorom alt er så følger jeg nu dit andet råd fundiver 199 og mailer US`s anmodning til ægteskab uden grænser og håber så at jeres rådgivere kan fortælle mig hvad der foregår og hvordan skal agere. Og der skal helst ikke gå for lang tid!

bob
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.12.2009 01:06:16

Re: tidubegrænset ophold/netop fyldt 18 år

Indlæg af bob » 11.12.2009 01:05:22

Den eneste mulige logik, som jeg ser i US`s argumentation må være, at vores dreng bliver 18 år før min kone får sin permanente opholdstilladelse. Og at han derfor skal have sin opholdstilladelse på eget grundlag, og jeg kender ikke loven omkring dette. Men hvis dette er tilfældet, så kan det kun ske fordi US stik mod hvad de skriftelig har lovet os har treneret min kones afgørelse med tre uger! Og mon så ikke vi skal have fat i en dommer?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: tidubegrænset ophold/netop fyldt 18 år

Indlæg af fundiver199 » 11.12.2009 04:56:34

Jeg har prøvet at sidde og læse lidt i Udlændingeloven. Og i grunden kan jeg ikke umiddelbart se, at der omkring permanent opholdstilladelse står noget om, at man er fritaget fra kravet om 2½ års fuldtidsarbejde, bare fordi man er kommet til Danmark som barn.

Så måske er der en fejl i teksten på www.nyidanmark.dk og måske er det rent faktisk sådan, at din papsøn må nøjes med at have midlertidig opholdstilladelse i Danmark for 2 eller 3 år ad gangen, indtil han engang er blevet færdig med sin uddannelse og har arbejdet i 2½ år.

Besvar