Tidsubegrænset opholdstilladelse, hvordan?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mqqt
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06.10.2009 13:43:00

Tidsubegrænset opholdstilladelse, hvordan?

Indlæg af mqqt » 06.10.2009 13:59:21

Jeg kom til Danmark fra Kina i september 2002

Jeg var her på et studievisum fra september 2002 til april 2008, hvor jeg fik ansættelse i en stor dansk virksomhed, og derfor også fik en ny 3-årig arbejdstilladelse. Jeg arbejder der stadig.

Jeg har boet sammen med en dansk mand i 3 år, og vi har været gift i 2½ år.

Jeg er nu gravid med hans barn.

Jeg ville gerne være dansk statsborger.

Jeg har bestået Dansk Prøve 3 og studieprøven for to år siden.

Jeg har bestået den dansk indfødselsretsprøve i sommeren 2009.

Jeg har netop fået afslag på statsborgerskab, fordi jeg ikke har en tidsubegrænset opholdstilladelse. Åbenbart har jeg læst forkert i cirkulæreskrivelse 61. Jeg troede, at §8 betød, at jeg kunne blive dansker:

"En person, der lever i ægteskab med en dansk statsborger, kan optages på et lovforslag om indfødrets meddelelse efter 6 års uafbrudt ophold her i landet, når ægteskabet har bestået og ægtefællen har været dansk i mindst 3 år. Ved to års ægteskab kræves 7 års ophold her i landet, og ved 1 års ægteskab kræves 8 års ophold."

:roll:

Jeg tog fejl.

Er der nogen som kan fortælle mig, hvordan jeg bliver kvalificeret til en tidsubegrænset opholdstilladelse?

Hvad hvis jeg skal på barsel til foråret og ikke kan arbejde? Hvad vil de så gøre ved mig?


På forhånd mange 1000 tak.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse, hvordan?

Indlæg af mh1 » 06.10.2009 15:23:48

CIR nr 61 af 22/09/2008 § 8: En person, der lever i ægteskab med en dansk statsborger, kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse efter 6 års uafbrudt ophold her i landet, når ægteskabet har bestået og ægtefællen har været dansk i mindst 3 år. Ved 2 års ægteskab kræves 7 års ophold her i landet, og ved 1 års ægteskab kræves 8 års ophold.
Stk. 2. Op til 1 års samliv inden ægteskabets indgåelse ligestilles med ægteskab i den pågældende periode.

Du opfylder altså kravene i cirkulærets § 8, men ikke i § 5, hvor der står: Det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren har tidsubegrænset opholdstilladelse og bopæl her i landet.

Begge paragraffers krav skal være opfyldt.

Jeg vil foreslå, at du undersøger om du har en mulighed for at få en permanent opholdstilladelse. Får du den, kan du søge igen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse, hvordan?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.10.2009 15:28:43

Personer, der er gravide eller på barsel, må ikke diskrimineres. Det siger ligebehandlingsloven. Det betyder f.eks. at din chef ikke må fyre dig, med mindre der er særdeles vægtige grunde til det. Og det må ikke have noget som helst med topmaven at gøre. Når du går på barsel, er du berettiget til barselsdagpenge i hele perioden. Da du ikke må diskrimineres, jvf. ligebehandlingsloven, kan myndighederne heller ikke bruge din graviditet, fødsel og barsel til at udvise dig, hvis det er dét du tænker på. Du er med andre ord fredet.

Da du har bestået indfødsretsprøven, men endnu ikke fået permanent opholdstilladelse, bør du nok søge om det. Og derefter gå målrettet efter det danske statsborgerskab. Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være andre hindringer for dig.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tidsubegrænset opholdstilladelse, hvordan?

Indlæg af fundiver199 » 06.10.2009 17:57:06

Det er rigtigt, at der både er noget, som hedder tidsubegrænset opholdstilladelse, og noget, der hedder dansk statsborgerskab, og for at få det sidste skal man forinden have opnået det første.

Betingelsen for at få tidsubegrænset opholdstilladelse er som hovedregel, at man skal have haft lovligt ophold i Danmark i mindst 7 år, og grundlaget for opholdet skal i hovedsagen have været det samme.

Da du har været studerende og efter endt uddannelse har fået et job, så vil jeg umiddelbart mene, at du opfylder de mest grundlæggende betingelser.

Du finder ansøgningsskema og yderligere oplysninger på Udlændingeservice hjemmeside:

www.nyidanmark.dk

Besvar