kan min amerikanske kæreste få dansk opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jbr
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09.09.2009 01:09:59

kan min amerikanske kæreste få dansk opholdstilladelse

Indlæg af jbr » 09.09.2009 01:20:36

Jeg har en amerikansk kæreste, som har 2 børn på 2 og 7 år. Hun vil meget gerne flytte til DK med sine 2 børn. Vi ønsker at blive gift i Danmark.

Jeg er 36 år og er indfødt dansker.

Hvorledes er reglerne og hvad er praksis. Det vi ønsker at vide er:

-Er det et problem overhovedet for hende og hendes børn at få opholdstilladelse

-Er opholdstilladelsen permanent eller?

-Hvor lang tid tager det for at få opholdstilladelsen

-Kan hendes børn gå i skole imens udlændingestyrelsen behandler sagen

-Er der specielle papirer, som hun skal have med fra USA?

Jeg takker på forhånd for evt. svar.

M.v.h.
Jan

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: kan min amerikanske kæreste få dansk opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 09.09.2009 06:37:37

Kære Jan

For at blive gift skal man bl.a. bruge en civilstandsattest, d.v.s. et papir, der dokumenterer, at man ikke er gift i forvejen. Så et sådant papir skal din kæreste naturligvis fremskaffe i USA, før hun rejser hertil. Hvad der ellers skal til for at blive gift i Danmark, det ved din kommune.

Hvis I vil bo sammen i Danmark, så skal I søge om familiesammenføring. Reglerne for familiesammenføring er beskrevet på Udlændingeservice hjemmeside:

www.nyidanmark.dk

jbr
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09.09.2009 01:09:59

Re: kan min amerikanske kæreste få dansk opholdstilladelse

Indlæg af jbr » 13.09.2009 13:29:48

Fundiver199,

Tak for dit svar. Jeg har været inde og kigge på udlændingeservices hjemmeside, og umiddelbart ser det ikke ud til at være noget problem, men det er selvfølgelig svært at vide, hvordan praksis rent faktisk er.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: kan min amerikanske kæreste få dansk opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2009 19:01:21

Jeg kan heller ikke tage stilling til, om I vil få problemer, da du kun har givet yderst sparsomme oplysninger om jeres situation. Prøv evt. at "teste din situation" her på ÆUG´s hjemmeside - det giver også et fint fingerpeg om, hvordan sagen står.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: kan min amerikanske kæreste få dansk opholdstilladelse

Indlæg af Kim P. Nyberg » 15.09.2009 09:35:55

Selv om det er sparsomme oplysninger, der er givet, er der dog nogle ting, som kan besvares allerede nu:

Må børnene modtage undervisning mens sagen behandles i Udlændingeservice? Nej, indtil afgørelsen på ansøgningen foreligger, er de at betragte som turister.

Er opholdstilladelsen permanent? Nej, den gælder for to år ad gangen. Der kan søges enten direkte hos Udlændingeservice i Ryesgade i København eller hos nærmeste politi (hvis du bor udenfor hovedstadsområdet).

Hvor lang tid tager sagsbehandlingen om familiesammenføring (FS)? Den kan tage op til seks måneder.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar