Hvad skal jeg gøre?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ChristianO
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.08.2009 17:36:34

Hvad skal jeg gøre?

Indlæg af ChristianO » 21.08.2009 17:43:51

Lidt om mig selv og min situation.

Jeg er en 22 årig mand som er uddannet datafagtekniker og har arbejde i hvidovre hvor jeg har tænkt mig at flytte ud snart.
Jeg har været så heldig at finde en 20 årig kæreste, dog bor hun i Califonien, USA.

Vi vil gerne giftes og jeg regner med at fri til hende i februar omkring valentines day.
Hun studerer lige nu men kunne godt tænke sig at færdiggøre sine studier i danmark (studerer human resources)

Nu til mine spørgsmål.
Jeg er super lost i alle de her regler omkring det ene og det andet. Jeg vil gerne bare have at hun flytter her over så hurtigt som muligt, dog hvad er reglerne for det?

Jeg har læst at hun ikke skal have noget visum for at komme ind i landet og man kan blive gift i landet og søge familie sammenførelse der?

Jeg håber at i kender reglerne for jeg har brugt omkring 3-4 timer på at læse alle mulige regler og jeg føler mig ikke klogere :?

Hvad skal jeg gøre ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvad skal jeg gøre?

Indlæg af skaanebo » 21.08.2009 20:49:31

Den danske regering mener, at I er for unge til at blive gift og bosætte jer sammen i Danmark. I skal begge være mindst 24 år for at kunne få lov til at bo som et ægtepar i Danmark. Det ligger altså 4 år ud i fremtiden. Der findes dog et smuthul, hvorved den danske regerings mening og lovgivning om sådanne forhold bliver irrelevant og det smuthul hedder EU. Hvis du bosætter dig i et andet EU-/EØS-land i mindst 10 uger, vil I kunne gøre brug af EU-retten til at bosætte jer i Danmark efterfølgende og dermed undgå 24-års-kravet. Læs nogle af de mange andre indlæg om emnet her på forum.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvad skal jeg gøre?

Indlæg af fundiver199 » 21.08.2009 22:30:49

En anden mulighed, hvis I gerne vil udsætte giftermålet lidt (I er jo meget unge) kunne være, at din kæreste kommer til Danmark på et studievisum eller et working holiday visum. Du kan læse mere om disse ting samt om familiesammenføring på:

www.nyidanmark.dk

Et studievisum vil give din kæreste mulighed for at tage sin uddannelse i Danmark, og vil dermed give jer en del år til at blive sikre på, om det skal være jer to eller ej. Et working holiday visum vil derimod alene købe jer noget tid sammen (12 måneder), hvorefter I vil blive nødt til at gå videre med en af de andre løsninger.

Som altså for jeres vedkommende (p.g.a. jeres alder) vil være enten et studievisum eller familiesammenføring efter EU-reglerne, hvor det er tilstrækkeligt, at I begge er myndige (18 år).

ChristianO
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.08.2009 17:36:34

Re: Hvad skal jeg gøre?

Indlæg af ChristianO » 22.08.2009 21:59:51

Så mine valg er enten at få hende til danmark i 12 mdr eller flytte til et andet EU land ?

Besvar