Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Xander
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04.07.2009 10:21:37

Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Indlæg af Xander » 04.07.2009 10:50:11

Jeg er dansk statsborger, bosiddende i København. Jeg har i februar 2009 giftet mig med en amerikansk pige i Los Angeles. Vi har en lille søn på 2,5 år som er født i USA. Jeg er ikke anført som far på fødselsattesten, da vores forhold ikke var fast på dette tidspunkt. Min kone er selv 23 år. Vi er begge billedkunstnere og arbejder nu sammen på et internationalt webprojekt for video- og performancekunst. Efter 3 måneders ophold i Californien er vi taget til København (hvor jeg har 2 børn fra et tidligere forhold) og vi vil gerne bo og arbejde her hvor jeg har mine kontakter og børn fremover. Hun er egentlig ikke interesseret i at opgive sit amerikanske statsborgerskab, da vi sandsynligvis flytter tilbage til USA om 5-6 år.

Vores problemer er følgende:

Ifølge reglerne skal min kone og søn rejse ud af DK hver 3. måned. Vi kan mig bekendt ikke søge om opholdstilladelse fordi hun falder for 24 årsreglen. Er dette korrekt? Hvor længe skal de være bortrejst for at kunne være her igen i en ny 3 måneders periode? Skal de rejse tilbage til USA eller er det "nok" at rejse til et andet land i EU og i så fald - hvor længe skal de være ude af DK? Kan opholdsperioden forlænges ved at hun f.eks. får et job eller en studieplads (kunstakademiet) her i København? Kan opholdsperioden forlænges fordi vi er gift?

Da min kone og vores søn jo ikke har officiel bopæl i Danmark/København er det helt umuligt at få den lille dreng i vuggestue, hvilket selvfølgelig isolerer ham meget. Han ville have godt af at se andre jævnaldrende børn og lære sproget, og det ville være meget lettere for os at passe vores arbejde effektivt med ham i en pasningsordning. Hvad kan vi gøre på dette område? Det kan dokumenteres at jeg er hans far, men er det nok til at jeg kan skrive ham op på pladsanvisningen til en vuggestue/børnehave?

Vi hører meget om at vi bare kan tage til Sverige i en periode og så flytte til København derefter. Hvad er fakta om den løsning? Kan vi på nogen måde omgå de gældende sindsyge regler? Det er simpelthen for dyrt for os at skulle rejse til USA 4 gange årligt.

Hvis vi vil søge permanent opholds/arbejdstilladelse til min kone (når hun fylder 24) hvad kræver det så? Hvor henvender vi os og hvad kræves der? Som kunster tjener jeg ikke nok til f.eks. at jeg kan dokumentere en indtægt som kan forsørge hende...

Det slider SÅ meget på os at alt er uklart og fremtiden usikker. Det eneste vi ønsker er at kunne være sammen.

Håber nogen kan hjælpe os med disse spørgsmål. Det er så uoverskueligt med den tilgængelige information på nettet.

Xander

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2009 11:13:43

Kære Xander. Velkommen til ÆUG`s forum.

1) Så længe din kone kun er i landet som turist, må hun ikke arbejde, og hun må højest være i Schengen i 90 dage hvert halve år. Hun skal rejse helt ud af Schengen for at "afsone" sin karenstid, det er ikke nok, at hun rejser til et andet Schengenland som f.eks. Tyskland, Sverige eller lignende.

2) I kan søge familiesammenføring efter de danske regler, når hun fylder 23½. Så får hun lov til at blive i Danmark på "processuelt ophold", d.v.s. stadig uden ret til at arbejde, indtil sin 24 års fødselsdag, hvor familiesammenføringen så træder i kraft.

3) Hvis du flytter til Sverige, så kan I søge om familiesammenføring efter de svenske regler, eller I kan søge om opholdskort til din kone efter EU-reglerne. Hvis I vælger EU-reglerne, så skal du kunne dokumentere, at din indkomst er så høj, at I vil have 8.000 SEK til overs hver måned, når alle faste udgifter er betalt. Søger I efter de svenske regler, så stilles der ikke noget forsørgelseskrav. Men til gengæld kan din kone kun søge fra sit hjemland (USA), og hun må først indrejse i Sverige, når sagen er færdigbehandlet, hvilket let kan tage 3 måneder eller mere.

Bemærk at indkomst kan erstattes af formue. Og da I vel må leve af èt eller andet, også selvom I bor i Danmark, så burde det vel være muligt for jer at opfylde det forsørgelseskrav, der stilles efter EU-reglerne? Så med mindre din kone er meget tæt på at fylde 23½, så er EU-reglerne nok den løsning, jeg umiddelbart vil foreslå jer at "gå" efter.

Bemærk at når I har boet i Sverige i mindst 10 uger, så står det jer frit for at flytte videre til Danmark og søge opholdskort til din kone efter EU-reglerne i Danmark.

Så I kan altså komme uden om alle de særlige danske regler og krav, herunder også 24-års reglen, boligkravet samt kravet om at stille bankgaranti, hvis I starter med at bo mindst 10 uger i Sverige.

Du kan læse mere om både danske regler og EU-regler her:

http://www.nyidanmark.dk

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.07.2009 11:17:32

Ja, der er en vej ud af jeres klemme. Den hedder EU-reglerne. Det betyder, at du skal bosætte dig i et andet EU/EØS-land i minimum 10 uger, eksempelvis Sverige, og i løbet af de 10 uger slutter din kone sig til dig i det pågældende EU-land. Hun skal søge om visum på det pågældende lands ambassade, og huske at forlange, at visummet er til familiesammenføring med en EU-borger. Det betyder, at det pågældende visum skal udstedes gratis og "uden unødigt ophold", hvilket efter en spritny vejledning fra EU-kommissionen vil sige inden for fire uger.

Med EU-reglerne er der ingen krav om alder (ud over at man er personlig myndig), tilknytning eller bankgaranti. Det forholder sig nemlig sådan, at du har RET til at rejese mellem og bosætte dig i et hvilket som helst EU-land, uden at indgive ansøgning om det først (arbejdskraftens frie bevægelighed). Din kone og barn har en såkaldt "afledt ret" til at være sammen med dig.

Prøv at læse Sverigesfolderen herinde på ÆUG. Den ligger i det vandrette indeks allerøverst på siden. Det eneste du skal se bort fra i folderen, er kravet om arbejde i det pågældende EU/EØS-land. Når du har læst den, vil du være meget klogere på jeres muligheder.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Indlæg af skaanebo » 04.07.2009 11:22:23

fundiver199 skrev:
3) Hvis du flytter til Sverige, så kan I søge om familiesammenføring efter de svenske regler, eller I kan søge om opholdskort til din kone efter EU-reglerne. Hvis I vælger EU-reglerne, så skal du kunne dokumentere, at din indkomst er så høj, at I vil have 8.000 SEK til overs hver måned, når alle faste udgifter er betalt.
Det vejledende beløb, man skal have til rådighed om måneden til køb af mad, tøj og andre fornødenheder for to voksne i Sverige, når alle faste udgifter er betalt, er ca. 6000 SEK, ikke 8000.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2009 11:27:50

Jeg ser lige, at du har 2 børn fra et tidligere forhold i Danmark. Hvis du har samkvem med disse børn i "normalt omfang" og deres mor skriver under på, at dette er tilfældet, så kan samtlige krav til familiesammenføring fraviges, bortset fra kravene om, at jeres ægteskab ikke må være et tvangs- eller proformaægteskab.

Du skal så blot sætte kryds på ansøgningsskemaet, at du har særbørn og ønsker dispensation p.g.a. disse.

En sidste ting er, at I også kan vælge at søge om familiesammenføring i Danmark simpelthen for at undgå, at din kone bliver nødt til at forlade landet efter 3 måneder.

Hvis I afleverer en ansøgning til Udlændingeservice lige inden hendes 3 måneder i Danmark er gået, d.v.s. medens hun stadig opholder sig lovligt her i landet, kan hun nemlig blive her på "processuelt ophold".

Og så går tiden jo med det, medens hendes 24 års fødselsdag rykker nærmere og nærmere hver dag :wink:

@Skaanebo
Nu har parret jo et barn, og så skal rådighedsbeløbet vel være højere?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2009 11:34:27

En sidste kommentar: Når I er gift og det kan dokumenteres, at du er far til din søn, så har din søn ret til dobbelt statsborgerskab (dansk/amerikansk) og dansk CPR-nummer. Så du skal blot henvende dig til folkeregisteret i den kommune, hvor du bor, og få ham registreret. Så kan du både få børnecheck og institutionsplads til ham.

Din søns ret til at bo i Danmark er således ikke afhængig af, at hans mor har en opholdstilladelse her i landet.

Xander
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04.07.2009 10:21:37

Re: Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Indlæg af Xander » 04.07.2009 11:41:21

Tak for jeres gode vejledning!

Skal jeg forstå det såldan, at fordi jeg har 2 børn (et på 9 og et på 19) i Danmark, så kan vi ansøge på normal vis, uden at skulle tage 10 ugers ophold i Sverige? Vil der ikke være et økonomisk krav om forsøgelsesevne? Jeg er sikker på at mine 2 store børns mor (min ex-) vil dokumentere at vi har fælles forældremyndig og at jeg ser mine børn på delebasis. Jeg vil nødig fremstå som imbecil, men hvor finder jeg den omtalte ansøgningsblanket til udlændingeservice som vi skal skynde os at få indsendt da min kones lovlige ophold i DK udløber 6 august?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2009 11:54:23

Der kan gives dispensation for særbørn op til en alder af 15 år. Så din 9-årige søn/datter kan fritage dig fra samtlige de danske krav til familiesammenføring undtagen kravet om, at jeres ægteskab ikke må være et tvangs- eller proformaægteskab. Men altså også forsørgelseskravet, som i øvrigt ikke indebærer andet end, at du ikke må have modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik inden for de sidste 12 måneder.

Årsagen til, at det forholder sig sådan, er, at man af hensyn til din mindreårige søn/datter på 9 år ikke automatisk kan henvise dig til at leve med din nye familie i USA. Det er således Danmarks menneskeretslige forpligtelser (pligten for en stat til at respektere eksisterende familieliv) som er årsag til denne dispensationsmulighed.

Der er dog ikke tale om nogen generel rettighed, og f.eks. vil det kunne trække i den anden retning, hvis din nye kone også har børn fra et tidligere forhold, som p.g.a. jeres beslutning om at bosætte jer i Danmark vil blive berøvet samværet med den ene af deres biologiske forældre.

Men hvis du har mindreårige børn fra et tidligere forhold i Danmark, og din kone ikke har nogen i USA (men kun jeres fælles søn), så vil det være meget svært for de danske myndigheder at komme uden om at give jer familiesammenføring i Danmark.

Og så er det måske i jeres tilfælde lidt overflødigt at have ulejlighed og udgifter med at flytte 10 uger til Sverige for at kunne søge efter EU-reglerne. Så I skal da bare se at komme hen til Udlændingeservice kontor i København og få afleveret en ansøgning så hurtigt som muligt.

Og herefter skal I så også hen til kommunen og tale med både folkeregister og skattevæsen. Du finder ansøgningsblanketten til familiesammenføring på www.nyidanmark.dk

Xander
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04.07.2009 10:21:37

Re: Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Indlæg af Xander » 04.07.2009 13:06:25

1000 1000 tak for hjælpen!!! Det er de bedste nyheder jeg har fået i laaaaaang tid. Det er SÅ afsindigt opslidende at befinde sig i denne situation, og hjælp er svær at finde. Dette forum dog undtaget! Kan du fortælle mig hvad den blanket jeg skal finde på websitet hedder præcist? I guder, jeg håber det hér lykkes...

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.07.2009 13:12:43

Ansøgningspakken hedder FA1
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Xander
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04.07.2009 10:21:37

Re: Ægteskab med amerikaner under 24 år. Hvad gør vi???

Indlæg af Xander » 04.07.2009 15:03:50

Tak igen!

Besvar