permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 07.05.2009 21:30:56

Kære svdb

- det afhænger af om din kone f.eks. er her på en arbejdstilladelse, studietilladelse eller au pair. Opfylder I reglerne til familiesammenføring og og søger kan hun søge om permanent ophold efter 3 år.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngelse.htm

Kære Jerry

Det kan godt være der statistisk set er mere diskrimination i DK end i Sverige, men vi har personligt aldrig blevet konfronteret med noget. Der aldrig nogen der har sagt noget, min mand er blevet venligt behandlet alle steder hvor han har været. Diskrimination er for os oftest først noget vi bliver mødt med når man åbner for aviser og tv, men ikke på det personlige plan.
Jeg synes sammenlagt, ligesom Skaanebo, at I har alt for tungtvejende grunde der trækker i DK til at blive boende i Sverige.

Hvis I bruger EU-reglerne (og det gør i jo nok) kan din mand få permanent ophold hvis I har været her uafbrudt i 5 år.
Det vil derfor også være EU-reglerne, der gælder fra frafald af opholdstilladelsen. Det er nogenlunde det samme der gælder hvis I søger efter de danske regler. men I kan dog rejse og få udsættelse hvis I søger om jeres opholdstilladelse ikke skal frafalde - altså genoptage jeres opholdstilladelse hvis f.eks. I tager tilbage til TYrkiet og arbejder der i en periode. Du kan tjekke linket jeg satte till svdb øverst.

For at få dansk statsborgerskab kan din mand søge efter 6 år i DK afhængig af hvor langt tid I har været gift og om han har bestået en integrationseksamen plus den der lede prøve. Men som Skaanebo siger er det jo muligt at tilbringe hvert år i Tyrkiet så længe jeres adresse er her i DK hvilket gør statsborgerskabet lidt overflødigt.

Kære Skaanebo

Det er vel et spørgsmål om tid før Sverige ligeså strammer reglerne, ikk? - kan Jerry vide sig sikker på det 4 år ude i fremtiden?

Det er måske meget godt at tage med i overvejelserne i allerfald om man rent faktisk har ret til permanent ophold 4 år ude i fremtiden.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2009 09:16:25

Nu er Jerrys indlæg jo fra januar måned, så det er ikke sikkert, at hun stadig læser med. Men problemstillingen er helt sikkert relevant for mange andre også.

Og jeg må da sige, at jeg er enig med ZB i, at der ikke er nogen grund til at være nervøs for at bo i Danmark med sin udenlandske ægtefælle. Den danske befolkning er såmænd hverken mere eller mindre "rascistisk" end alle mulige andre.

Tværtimod er globaliseringen forlængst blevet en del af hverdagen for alle de danskere, som arbejde i vores større virksomheder, og det fungerer ganske udmærket.

Det er primært de danske politikere, som skiller sig negativt ud. Og så er de danske vælgere åbenbart meget ukritiske og umodne sammenlignet med vælgerne i andre vestlige lande, siden de finder sig i det og stemmer på dem alligevel. Selvom en del af dem helt åbenlyst fylder os med løgn om vigtige emner.

Men disse ting mærker man jo ikke noget til i sin hverdag. Og især ikke hvis man opholder sig i Danmark udfra EU-regler, som de danske politikere ikke kan ændre uden støtte fra politikerne i 26 andre lande.

ZB skriver dog en enkelt ting, som jeg ikke helt forstår, nemlig at man kan søge om dansk statsborgerskab efter 6 års ophold i landet. Så vidt jeg ved, blev det strammet til 9 år i forbindelse med det forlig, som blev indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti efter Metockdommen i sommeren 2008.

Men her må man sige, at 9 år er lang tid, og at disse regler jo er noget, som meget vel kan nå at ændre sig inden da i både Sverige og Danmark. Min personlige mening er således, at det bestemt ikke er urealistisk, at netop reglerne for opnåelse af statsborgerskab er noget af det, som udmærket kunne tænkes at blive lempet igen, hvis vi får en ny regering i Danmark.

Og skulle den nuværende regering blive siddende i 9 år mere, så vil dette da i hvert fald være en absolut danmarksrekord, idet den i så fald vil have siddet i 17 år ialt, blot med 2 forskellige statsministre.

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 08.05.2009 15:58:30

Hej Fundiver

Dette gælder kun for ægtefæller til danske statsborgere. For flygtninge, indvandrere, arbejdstagende og andre udlændinge er det korrekt at det er de 9 år du nævner og 7 år for permanent ophold (5 år hvis man er "velintegreret")

Go weekend

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2009 16:31:01

Hej ZB

Tak i lige måde og mange tak for oplysningen. Og det er da trods alt meget positivt, at man kan søge om dansk statsborgerskab efter 6 år, hvis man er gift med en dansker, og ikke først efter 9 år.

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 08.05.2009 21:25:30

Hejsa.
Tak for jeres raad, de er da værd at overveje. Vi har boet i SE i 1 aar og et par maaneder efterhaanden.
Min mand gaar i skole og har arbejde her i Landskrona hvor vi ogsaa bor, saa det gör at det pt er bedre at blive boende herovre. Efterhaanden er vi ogsaa faldet ret godt til i det svenske.

Desværre har vi oplevet nogle ret ubehagelige episoder med min mand nogle gange i dk :( . Dette gör at min mand ikk er meget for at flytte til dk(da han er nervös) og vores ide med Sverige var ogsaa, at vi saa begge var i et land som hverken var mit eller hans hjemland, saa vi begge startede forfra efter vi flyttede fra TR.

Maa dog indrömme at vi er temmelig enige om, at flytter vi fra SE, bliver det for at flytte tilbage til TR, vi savner det begge utrolig meget og der er mange ting der spiller ind, men dette er tankerne lige pt.

Men som vi begge har oplevet för, saa har man et standpunkt til man tager et nyt :wink: ..... Og hvem ved maaske er det dk vi ender med at flytte tilbage til i sidste ende.

Vi har kendt hinanden i 4 aar og været gift i 2 aar. Har boet sammen i TR i smaa 3 aar og været i Skandinavien i 1 aars tid, saa ved slet ikk hvordan vores situation ville se ud hvis vi valgte at rykke tilbage til dk.

Om ikk andet kan vi altid göre det naar min mand forhaabentligt faar sit svenske statsborgerskab om smaa 4 aar :wink: .

benirani
Indlæg: 25
Tilmeldt: 09.06.2013 15:04:33

Re: permanent opholdstilladelse

Indlæg af benirani » 12.08.2013 12:47:38

Når du siger at man kan miste sit permanente opholdstilaldelse (i dette tilfælde svensk (PUT) ) hvis man flytter mere end 12 måneder i træk fra f.eks Sverige.. Vil det så sige at bare det, at man OPHOLDER sig 12 måneder udenfor Sverige at det så er nok til at man kan miste PUT'en eller at man ren faktisk skal flytte adresse fra Sverige til et andet land før det kan ske ?? Er lidt forvirret nemlig lige på dette punkt.

Og når vi siger 12 måneder så mener vi 12 måneder konstant dvs fuldt ud! For jeg tror nemlig bare det at man f.eks vender hjem 1 uge så starter de 12 måneder forfra..er det forstået korrekt ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: permanent opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 12.08.2013 14:29:59

Du blander de forskellige regler sammen.

For at bevare en folkeregisteradresse i Sverige, skal man som udgangspunkt bevare råderetten over sin bolig i Sverige, og man må ikke være bortrejst i mere end højst 6 måneder. Dvs., er man bortrejst i mere end 6 måneder, så skal man frameldes det svenske folkeregister. Det er IKKE nok bare at være hjemme at vende hver 6. måned. Men skal reelt bo det meste af tiden i Sverige for at bevare sin folkeregisteradresse i Sverige.

PUT mistes, når man har været frameldt folkeregisteret efter en vis periode. Jeg kan ikke lige på stående fod huske om det er efter 12 eller 24 måneder. Men det permanente i ordet PUT er således kun permanent, sålænge man også permanent vedbliver med at bo i Sverige.

benirani
Indlæg: 25
Tilmeldt: 09.06.2013 15:04:33

Re: permanent opholdstilladelse

Indlæg af benirani » 12.08.2013 16:42:38

Nu spørger jeg af ren nysgerrighed : Vil det ikke være et KÆMPE arbejde for de svenske myndigheder at undersøge om hver enkelt med PUT i sverige reelt bor i Sverige ? I princippet kan de(dvs dem med PUT) jo sagtens har en proforma adresse i Sverige men opholde/befinde sig fysisk i et andet land i flere år..!?!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: permanent opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 12.08.2013 18:15:40

Der er jo mange hvis'er i dit spørgsmål. Du spurgte om lovgivningen, og det var det, jeg svarede dig på. At man så på forskellig vis kan snyde med reglerne er jo en helt anden sag!

Men hvis rejsen fx går ud af schengenområdet kan det jo være, man får stempler i sit pas, eller at paspolitiet fatter mistanke, ligesom skattevæsnet også kan fatte mistanke, hvis man ikke har nogen indkomst, fordi man er bortrejst.

Hvis man har en rejsesygefordikring og skulle få brug for den, kan det også afsløre, at man reelt har været bortrejst i så lang tid, at forsikringen måske ikke længere dækker.

Og bor man til leje, kan både ens udlejer og skat jo få en afmeldt folkeregistret, hvis man ikke besvarer post fra myndighederne.

Besvar