permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

lukelee
Geografisk sted: The stat of Denmark
Kontakt:

permanent opholdstilladelse

Indlæg af lukelee » 09.01.2009 20:31:24

Hej

Kan man miste sit permanent opholdstilladelse :?:
Jeg er dansk mand, gift med japansk kvinde.
Vi er begge starwars fan: www.sws.ninja.dk

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.01.2009 20:45:57

Ja, hvis man flytter til udlandet, mister man sin permanente opholdstilladelse i Danmark efter en vis periode.

Du kan jo endvidere som udlænding blive udvist af Danmark, dermed mister du også din opholdstilladelse.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hej Skaanebo

Indlæg af jerry » 09.01.2009 21:25:20

Hej Skaanebo.
Hvor længe er det man maa være rejst ud af landet af gangen naar man har faaet permanent opholdstilladelse?
Og har man de samme rettigheder ved en permanene opholdstilladelse, som ved naar man har opnaaet statsborgerskab? Spörger fordi min mand og jeg er bosat i Sverige og selvom vi havde besluttet os for at blive her i Sverige til min mand havde faaet svensk statsborgerskab, saa spiller tanken om dk os stadig et pus engang imellem.
Ved godt at det optimale ville være hvis han kunne faa dansk statsborgerskab(hvis vi flyttede dertil), men samtidig er jeg ogsaa nervös for om han ville kunne bestaa indfödsretpröven, ved godt at han jo ville have mange aar til at udvikle sig integrationsmæssigt...meeeen stadig.
Det korte og lange er bare, at jeg vil höre om du mener at det vil være tilstrækkeligt at bo i dk ud i fremtiden med en permanent opholdstilladelse og ikk statsborgerskab?

jerry

hej igen

Indlæg af jerry » 09.01.2009 21:28:49

Kan se at det gik lige lovlig hurtigt, saa der kom lige nogle stavefejl, men haaber du forstaar hvad jeg mener

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.01.2009 23:19:34

Jeg tror der er lidt forskel på, hvornår man mister sin permanente opholdstilladelse, alt efter hvor længe man har boet i Danmark. Normalt mister man opholdstilladelsen efter mere end 12 måneders ophold uden for Danmark, men i visse tilfælde mister man først sin permanente opholdstilladelse efter 24 måneders ophold i udlandet. Det forudsætter dog, at myndighederne faktisk er opmærksom på, at man er fraflyttet Danmark, og det bliver myndighederne jo ikke altid. Jeg kan desværre ikke lige henvise til et sted, hvor man kan læse det. Har du søgt på www.nyidanmark.dk? Det burde vel stå der.

Med statsborgerskab kan du ikke smides ud af Danmark, som du kan hvis du er udlænding, ligesom du med statsborgerskab har stemmeret til folketinget. Ellers er der vel ikke de store forskelle i praksis mellem at have en permanent opholdstilladelse og statsborgerskab. Nåja, så er der noget med regler om ejendomme, hvis du er udlænding og ønsker at købe fast ejendom.

Men hvis din ægtefælle allerede har boet i Sverige i nogle år, er det jo noget lettere at erhverve svensk statsborgerskab end dansk. Og som svensker kan din ægtefælle jo også uden videre slå sig ned i Danmark, hvis det er det, I gerne vil.

jerry

Hej Skaanebo

Indlæg af jerry » 11.01.2009 00:48:21

Hej Skaanebo.
Mange tak for dit svar. Til februar har vi boet i Sverige i 1 aar. Vi overvejer stadig meget hvad vi skal göre. Problemet er bare som de fleste ved, at det er svært at finde job herovre. Ved godt at det pt sikkert ikk er meget nemmere i dk paa grund af finanskrisen. Men vi har dog stadig nogle venner og noget familie som ville kunne hjælpe min mand med et jo i dk

Derudover er det svært for min mand at lære det svenske da vi taler engelsk herhjemme og jeg ikk altid kan hjælpe ham med hans lektier, dette er dog det mindste problem, da vi begge ved at han nok skal lære det.
Men vi vil ogsaa gerne snart have nogle börn, og der ville det være nemmere for os hvis vi boede i dk. Det ville være nemmere for min familie at blive en del af vores lille familie og at faa passet det/dem under sygdom.
Mange ting spiller ind. Deruover fik jeg lavet et boliggaranti bevis da jeg fraflyttede min leglighed i dk, dette gælder i 3 aar, men tiden gaar ogsaa stærkt og ved det er svært at finde lejeboliger i dk og vi har ikk mulighed for at köbe noget.
Naah men vi finder jo nok en lösning, kan bare mærke at savnet til familien öges plus at min mand ikk bare kan tage med hver gang jeg tager til min familie da det koster os 300 kr hver gang han skal med. Det gör at det desværre ikk er saa ofte at vi alle er samlet og det gör ogsaa min mand og familie ked af det, for ikk at sige mig :cry: .

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.01.2009 09:57:24

Okay, det lyder til, du savner nærheden til din familie i Danmark. I kan jo i kraft af EU-reglerne uden videre flytte tilbage til Danmark, og din ægtefælle vil så få et EU-opholdsbebevis på 5 år, som derefter vil blive gjort permanent.

Men at erhverve dansk statsborgerskab er en hel anden sag, og det tager nok 7-9 år at få. Nu er det jo heller ikke sådan, at man partout skal skifte statsborgerskab, blot fordi man bor i Danmark. Masser af mennesker har intet ønske om at blive danskere, og det er vist kun de rød-hvide danskere, der synes, der er noget underligt i det ;)

Med andre ord, hvis din ægtefælle kan klare sig uden dansk statsborgerskab (der er også visse typer job, hvor man skal have dansk statsborgerskab for at få jobbet), så vil det da bestemt i jeres tilfælde være mere end en overvejelse værd at flytte retur over sundet.

jerry

Hejsa

Indlæg af jerry » 11.01.2009 11:22:10

Hej igen Skaanebo.
Ha ha ja du har ret i at det nok kun er de röde-hvide danskere der synes at det er noget underligt. Vi har som sagt tænt paa mange ting.
En ting der ogsaa er lidt svært her i Landskrona, er at afstanden til dk er jo ikk helt lille( i hvert fald ikk til min familie og vores venner), det tager os cirka 2,5 time og vi föler os egentlig temmelig alene her i Landskrona. Da jeg arbejder i dk og bruger meget tid paa transport hver dag, er der ikk rigtig tid til at gaa ud og stifte svenske bekendtskaber. Vi har derfor talt om, at kunne vi i det mindste finde noget tættere paa Malmö eller Lund, saa ville det være rigtig rart. İkk at savnet til familien ville blive mindre, men det ville göre, at vi var tættere paa nogle af vores venner i netop Malmö og Lund.
Vi har ogsaa været vant til inden vi kom til Sverige, via dk, at bo i min mands hjemland, hvor vi boede sammen i 2 aar og hver især arbejdede og dermed havde en forholdsvis stor kreds af venner, bekendte samt min mands familie. Da vi saa kom til dk, var der min familie, vores venner og bekendte og nu er vi saa her i Landskrona.....bare ham og mig :wink: .

Men der er som sagt mange ting der skal overvejes. Er f.eks MEGET imponeret hvor stor forskel der er paa den maade indvandrer bliver behandlet her i Sverige og saa dk, oplever langt langt flere positive ting her i Sverige end i dk. Men her i Landskrona er der som du sikkert ved, rigtig mange indvandrer og siden vi flyttede hertil har der været en del opgör kosovo albanere og arabere imellem. Vi bor dog ikk i det omraade hvor det foregaar, saa vi mærker som saadan ikk noget til det, men det gör at der engang imellem kan blive set lidt skævt til min mand, da ikk alle kan skille faaret fra bukkene, men det vil vi jo nok opleve mange andre steder ogsaa.
Naah men dette indlæg var der jo ikk noget konkret i, men havde nok bare lige brug for at faa luft for tankerne :wink:

lukelee
Geografisk sted: The stat of Denmark
Kontakt:

Indlæg af lukelee » 18.01.2009 10:32:34

Tja så er der noget jeg har misforstået ved ordret "permanent"
Jeg troede det betød: konstant/evigt
Jeg er dansk mand, gift med japansk kvinde.
Vi er begge starwars fan: www.sws.ninja.dk

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.01.2009 11:17:34

En permanent opholdstilladelse er som nævnt også konstant, hvis du konstant bliver boende i Danmark. Men hvis du flytter væk fra Danmark i mere end 12 måneder, er du jo heller ikke konstant boende i Danmark og mister dermed din permanente opholdstilladelse.

svdb

Gifte sig med en der allerede har permanent

Indlæg af svdb » 07.05.2009 12:13:53

Hej
Lige et spørgersmål,
Jeg har permanent opholdstilladelse i DK, min kærste har opholdstilladelse som skal forlænges om 3 år, vil hun automatisk får permanent opholdstilladelse med det samme hvis vi gifter os nu ?

Tak på forhånd

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.05.2009 12:25:36

At I gifter jer har ingen som helst indflydelse på din kæreste opholdstilladelse. Man kan tidligst få en permanent opholdstilladelse i Danmark, når man har boet i Danmark i 7 år, dog efter 5 år hvis man har gjort brug af EU-retten.

svdb

Indlæg af svdb » 07.05.2009 12:40:22

Okay tak for svar, jeg har hørt at min kærste eller det vil så være kone automatisk ville få permanent OT.
Er der et sted man kan spørge de ansvarlige eller ministerium om det.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.05.2009 12:44:43

Nu skal man jo ikke altid stole på, hvad man "hører" ude i byen. Du kan læse det hele på www.nyidanmark.dk

På hvilket grundlag har din kæreste fået sin nuværende opholdstilladelse?

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh » 07.05.2009 12:56:09

Kære svdb, det du har hørt er nok noget, der stammer fra dengang en hustru til en dansk mand uden videre fik samme statsborgerskab som han - i øvrigt uden at kunne gøre noget som helst ved det! Men det er nu mange år siden, det var så let. Mine forældre har forlængst holdt guldbryllup... :wink:
mh

Besvar