Permanent ophold til min Sydkoreanske partner

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ChristianRasmussen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17.01.2024 11:46:47

Permanent ophold til min Sydkoreanske partner

Indlæg af ChristianRasmussen » 17.01.2024 11:52:25

Hej ÆUG :)

Lidt baggrund om mig og min partner.

I 2021 mødte jeg min partner, da jeg var på udveksling i Sydkorea.

Vi har derefter rejst lidt frem og tilbage på besøg. Men hun boede i Danmark på et Working Holiday Visum fra september 2022 til oktober 2023, hvor hun arbejdede og lærte dansk.

Jeg rejser snart til Sydkorea, hvor vi bliver gift.

Til sommer får jeg min kandidatgrad i International Virksomhedskommunikation, og min partner har en bachelor i Early Child's Education (arbejde som pædagog eller lærer i tidlige folkeskoleklasser)

Har vi andre muligheder end familiesammenføring? Da min kæreste tidligere har boet og arbejdet i Danmark, og arbejder som pædagog, tænkte jeg på, om der måske er mulighed for arbejdsvisum eller lignende? Vi føler os rimelig godt stillet til familiesammenføring, men det er en dyr og kompliceret proces, så vi vil gerne undgå det, hvis muligt.

Jeg håber, at I kan hjælpe :)

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Permanent ophold til min Sydkoreanske partner

Indlæg af mhg » 17.01.2024 15:09:39

For lige at forebygge misforståelse:
INGEN udover dem, der gifter sig ind i den kongelige familie, kan få permanent opholdstilladelse fra første ansøgning.

Din ægtefælle vil som familiesammenført få midlertidig opholdstilladelse, med henblik på opnåelse af permanent opholdstilladelse, når en lang række betingelser er opfyldt, heraf ikke mindst lovligt ophold i minimum 4 år - hovedreglen er 8 år.

Hvis hun får opholdstilladelse på grundlag af arbejde, vil hun også kunne opnå permanent opholdstilladelse, men der er en højere risiko fra at blive nulstillet i optjeningen af de minimum 4, hhv. 8 år, og en hel del bureaukrati, hvis hun skifter arbejdsplads. Ansøgning er ikke nødvendigvis mindre kompliceret end ansøgning om fs, og kræver ikke sikkerhedsstillelse, men jo til gengæld at man har et job på hånden.

Hun vil formodentlig kunne benytte sig af positivlisten, hvis hun er tilstrækkleigt god til dansk til at søge arbejde indenfor sit fag OG få et jobtilbud, da sådant arbejde er på listen; det har DISCO-kode 234 og 235.

Se mere her:
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... uddannelse
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar