Ansøgning indfødsret

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Yankee
Indlæg: 27
Tilmeldt: 04.03.2014 20:12:35

Ansøgning indfødsret

Indlæg af Yankee » 18.12.2023 18:23:11

Jeg sidder og udfylder ansøgningen sammen med min kone. Jeg har normalt rimelig godt styr på den slags, men jeg kommer lidt til kort her, så jeg håber, I kan hjælpe. 8)

1. Hvornår indrejste du første gang i Danmark? Min kone besøgte sin familie her i Danmark første gang, da hun var 13, men hun kom hertil "første gang" til mig, da hun var 29. Betyder indrejse første gang man har sat sin fod i landet, eller første gang man er kommet hertil med intention om at blive?

2. Hvornår fik du din første opholdstilladelse? Jeg kunne først ikke finde ud af, hvornår vi fik den, men det lykkedes at finde brevet, vi modtog. Dog er jeg lidt i tvivl om datoen skal være den dag som opholdstilladelsen var gyldig fra (dagen vi søgte), eller den dag vi modtog opholdstilladelsen.

3. Udlandsophold. Man skal rapportere om alle udlandsophold længere end 4 uger. Det er lidt vanvittigt, da vi nogle gange har været på ferie i 30 dage, og det er heller ikke noget, vi har skrevet ned. Hvor emsige er de med dette punkt?

4. Udlændingenummer. Jeg kan forstå, at man enten skal give sit person-ID eller udlændingenummer. Jeg vil naturligvis gerne være omhyggelig og give begge dele, hvis jeg kan, men jeg kan ikke finde noget udlændingenummer. Er det ikke noget alle udlændinge har?

5. Uddannelse. Forventer de, at man lister folkeskole og gymnasium fra udlandet? Det virker også som lidt meget, og jeg er heller ikke sikker på, at vi har dokumentation for dette.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Ansøgning indfødsret

Indlæg af mhg » 19.12.2023 11:02:19

Mht. indrejse er det den indrejse hvor hun efterfølgende søgte om opholdstilladelse.

Mht. udlandsophold er der her link til faktaark:
https://uim.dk/statsborgerskab/udenland ... er/ophold/
"Som tommelfingerregel anses ophold i udlandet, som har en varighed over 4 sammenhængende uger, som opholdsafbrydelser, når ministeriet vurderer, om du opfylder opholdskravet. Korterevarende udlandsophold kan dog også medregnes som opholdsafbrydelser.
Du kan – uden at det har betydning for din opfyldelse af opholdskravet – have opholdsafbrydelser i sammenlagt 1 år."

Mht. uddannelse er der jo ikke krav om nogen bestemt uddannelse, så mit gæt er at det handler om evt. uddannelse i DK, hvor visse kan tælle med som beskæftigelse.

Mht. udlændingenummer:
"Hvor finder man ens Udlændingenummer?
Du finder nummeret på dit opholdskort. Har du ikke et opholdskort, er nummeret angivet på de breve, du har modtaget fra Statsforvaltningen (Administreres i dag af Styrelsen for International Rekruttering og Integration - SIRI) eller Udlændingestyrelsen. Har du ikke dit udlændingenummer kan du taste 1234 i feltet."
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar