Indfødsret

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
noonecanbe
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11.02.2017 09:44:26

Indfødsret

Indlæg af noonecanbe » 21.09.2023 20:34:00

Hej ,

Jeg er gift med en dansker og boet her i næsten 7 år.Jeg opfylder alle kraver til danskstasborgerskabet undtaget den 2 år PO krav.

Jeg fik min PO i jan 2023 .

Hvornår tænker i at jeg kan søge til indfødsret ?
Jeg er i tvivl for at søge nu og får et afslag pga jeg søger for tidligt eller venter og søger begefter men bliver min sagen behandlet efter lang tid .

Feks ,hvis jeg søger nu ,kan kontoret åbner min sagen inden Sep 2024?

Tak

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Indfødsret

Indlæg af mhg » 22.09.2023 12:47:04

Der står:
"Det er også som udgangspunkt en betingelse, at du har haft tidsubegrænset opholdstilladelse til Danmark i 2 år ved udgangen af den måned, hvor det pågældende lovforslag om indfødsrets meddelelse forventes vedtaget."

Man kan altså godt søge inden man har haft PO i 2 år, og ifølge UIM var "(d)en gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ansøgninger om dansk statsborgerskab ved naturalisation afgjort i december 2022 ... ca. 22 måneder."

Du burde altså kunne søge, når du har haft PO i et år, uden at risikere at ansøgningen bliver afvist og din betaling dermed går tabt.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

noonecanbe
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11.02.2017 09:44:26

Re: Indfødsret

Indlæg af noonecanbe » 22.09.2023 14:24:37

mhg skrev:
22.09.2023 12:47:04
Der står:
"Det er også som udgangspunkt en betingelse, at du har haft tidsubegrænset opholdstilladelse til Danmark i 2 år ved udgangen af den måned, hvor det pågældende lovforslag om indfødsrets meddelelse forventes vedtaget."

Man kan altså godt søge inden man har haft PO i 2 år, og ifølge UIM var "(d)en gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ansøgninger om dansk statsborgerskab ved naturalisation afgjort i december 2022 ... ca. 22 måneder."

Du burde altså kunne søge, når du har haft PO i et år, uden at risikere at ansøgningen bliver afvist og din betaling dermed går tabt.
Hej :) tak for svaret .ok Jeg venter til Jan og sende den derfra

Besvar