Permanent opholdstilladelse og bankgaranti

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jocelyn05
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20.07.2018 21:52:57

Permanent opholdstilladelse og bankgaranti

Indlæg af Jocelyn05 » 20.07.2018 22:15:01

Hej,

Jeg står lige og er i tvivl om min mand skal søge om permanent opholdstilladelse ( ligenu har han midlertidig opholdstilladelse) og har været det sammenlagt 8 år.

Hvordan er det nu det hænger sammen. Vi blev familiesammenført i 2010 og skal nu til at søge om permanent opholdstilladelse. Han har et fuldstidsjob og har haft det de sidste 7 år og har dermed også bestået Danskprøve 2.

Men det der så undrer mig over er om betingelsen for at søge permanent oph. kræver at man også kan dokumentere at man stadig har den økonomiske sikkerhedsstillelse hvilket er et krav for at søge om familiesammenføring.

Håber på at få et fornuftig svar derude :roll:

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Permanent opholdstilladelse og bankgaranti

Indlæg af DortheM » 21.07.2018 05:49:03

Det må være fordi din mand på ansøgningstidspunktet fortsat skal opfylde betingelserne for sin nuværende opholdstilladelse. En af betingelserne for hans nuværende opholdstilladelse er at sikkerhedsgarantien stadig er i effekt.
Se under punktet "Hvad er betingelserne" på https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... ent-ophold

Når så din mand HAR FÅET permanent opholdstilladelse, kan du søge om at få garantien frigivet. https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... frigivelse

Jocelyn05
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20.07.2018 21:52:57

Re: Permanent opholdstilladelse og bankgaranti

Indlæg af Jocelyn05 » 24.07.2018 13:45:58

Udfra hvad jeg har læst hos nyidk behøver man ikke at stille bankgarantien på ny eller forlænge den hvis man har søgt om familiesammenføring i 2010 (altså før 2011)
Jeg har også også fået et brev fra min bank sidste år hvori der står, den bankgaranti jeg stillede er ophævet og at banken har fået brev fra Jobcenter Kbh. kommune om at de har frigivet sikkerhedsstillelsen og derefter kunne jeg frit disponere over kontoen.

Vil det sige jeg ikke længere skal dokumentere for at jeg har en bankgaranti overfor US hvis min mand søger permanent opholdsstillelse.

Har bare hørt at man ikke må røre det i 10år fra den dato vi søgte om FS.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Permanent opholdstilladelse og bankgaranti

Indlæg af DortheM » 24.07.2018 14:52:17

Står der ikke i brevet hvorfor bankgarantien er frigivet?
Ellers må du kunne få det at vide på kommunens integrationskontor (det kontor der har med bankgarantien at gøre).

Jocelyn05
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20.07.2018 21:52:57

Re: Permanent opholdstilladelse og bankgaranti

Indlæg af Jocelyn05 » 25.07.2018 06:09:37

Nej der stod ikke noget svar eller grund hvorfor bankgarantien blev frigivet. Vil det være en god ide at ringe og høre kommunens integrationskontoret selvom når nu det er snart 1 år siden??

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Permanent opholdstilladelse og bankgaranti

Indlæg af DortheM » 25.07.2018 08:02:21

Det ville jo besvare dit oprindelige spørgsmål at finde ud af det.

Jocelyn05
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20.07.2018 21:52:57

Re: Permanent opholdstilladelse og bankgaranti

Indlæg af Jocelyn05 » 15.08.2018 17:16:06

Okay nu har jeg sådan set kontaktet US og fået en begrundelse for at jeg faktisk ikke skal dokumentere at stille en sikkerhed, da vi søgte om FS før 2011 og jeg nåede den regel hvor sikkerhedsstillelsen først udløb om 7 år. Så det giver jo mening hvorfor min bank havde frigivet sikkerhedsstillelsen.

Hvis sikkerhedsstillelsen blev stillet før den 1.januar 2011 skal man ikke dokumentere sikkerheden når man skal søge om permanent opholdstilladelse. Dette gælder uanset om man søger forlængelse af opholdstilladelsen.

Så fik jeg da mit spørgsmål afklaret :P

Peppe89
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02.11.2018 08:01:36

Re: Permanent opholdstilladelse og bankgaranti

Indlæg af Peppe89 » 02.11.2018 08:06:42

By now you should be asking why the worth of worthless paper money did not collapse when the real asset (gold) was taken away. I have an answer for you. Paper money still has an asset behind it. Paper money (and its bank-statement equivalents) are backed by the full faith and credit of the US government. SO what? Why does this make it valuable PROJECT QUANTUM AND ITS BEST CRYPTO SIGNALS REVIEW (QBIT) - Island Echo - 24hr news, 7 days a week across the Isle of Wight? This is an essential point: Money is valuable because people believe that our government, the issuer, has the power to tax the productive output of it’s citizens. That’s it. I can’t eat dollar bills, but there are farmers out there. Those farmers make a tremendous amount of food. And our government has the credible ability to take a portion of that output. And THAT is the collateral for the US dollar today. THAT is the asset that makes money valuable. The US economy.

Besvar