stedbarns adoption.

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

stedbarns adoption.

Indlæg af Nordfyn » 05.11.2017 10:08:04

Jeg har været i gang med at adoptere min kones datter fra Kina efter vi har boet sammen i 2,5 år.
familie sammenført i 2013 her i Danmark . ansøgte statsamtet om stedbarns adoption i 2016.

jeg vil gerne sikre min papdatter der kalder mig far, samme rettigheder som mine andre børn født i Danmark.
At hun kan arve efter mig (selv om jeg ikke ejer noget) at hun kan bære mit efternavn og vigtigst af alt. at hun kan blive i Danmark
Hvis jeg skulle dø og de ikke har opnået opholds tilladelse permanent endnu.
Jeg ville gerne at hun blev døbt og konfirmeret som min børn også er blevet og samtidig tilføje mit efternavn.

jeg og min kone har skrevet under og indsendt alle papir. Biologisk far har også mundtligt givet tilsagn om at det er ok men har endnu
ikke skrevet under.

Men nogen har trukket lidt i bremsen for faderen er pludselig svær at få til at møde på ambassaden for endeligt at skrive under på adoption.
Det har nok noget at gøre med arve ret fra datterens bedste forældre.
min kone mener at hvis jeg adoptere nu, så mister min pap datter arveretten i Kina fra sin fars forældre.
Det kan være det er en god slat penge som jeg ikke kan give hende, men datteren er eneste barnebarn efter sin far.

Jeg vil sikre min datter at hun kan blive i dk. hvis jeg pludselig skulle få et hjertestop, for at tænke det værst mulige.
Nogen der har erfaring med adoption? hvis jeg adoptere min plejedatter, så kan hun vel blive i danmark for altid.
hvis jeg dør og de endnu ikke har permanent oph. tilladelse kan de så smides ud?
kan man pause adoption? og vente på hun måske arver?,
man kan vist ikke arve hvis man har frasagt sig Kinesisk borgerskab, og man kan heller ikke arve hvis man er blevet adopteret så ophøre jo ethvert slægtskab.
Hvad vil man råde mig til? at få den adoption på plads eller vente nogle år og se tiden an? Hun er 10 år i dag.
Hvordan sikre jeg hende bedst muligt?
Er der mulighed for dobbelt stats borger skab?

vi kender en voksen der nu har mulighed for at få dansk pas men hun tøver lidt da hendes mor snart dør, man kan ikke arve hvis man ikke er kinesisk stats borger.

hvad skal jeg gøre?

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: stedbarns adoption.

Indlæg af Nordfyn » 05.11.2017 20:12:08

Har andre været igennem adoption?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: stedbarns adoption.

Indlæg af skaanebo » 05.11.2017 20:30:32

Det kunne lyde som om, I har behov for at tale med en advokat med speciale i kinesisk arveret.

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: stedbarns adoption.

Indlæg af Nordfyn » 08.11.2017 11:11:58

Jeg søger stadig svar: (blev gift og fs. i 2013. med kone og hendes datter på seks år dengang i 13)
jeg er ligeglad med spørgsmål om arv.
hvordan sikre jeg datteren bedst?
hvis jeg adoptere hende kan hun så sikkert blive i danmark når/hvis jeg dør?
kan konen blive i danmark hvis jeg dør?
Hvis dattern kan blive, vil de så smide en halv gammel mor/kone ud hvis hun ikke har permanent opholdstilladelse?
Jeg forsørger familien, og hun modtager ikke offentlige ydelser.
hvis der skulle ske mig noget og hun modtog offentlige ydelser, er det så ud af klappen?
må man først modtage offentlige ydelser efter en p.o.t hvis der skulle ske noget?

lad os tænke f.eks. 10 år frem. der er måske ikke opnået permanent opholdstilladelse.
konen har ikke altid haft fuldtids beskæftigelse og er mellem job.
Jeg bliver kørt ned på vej til bageren og dør.
hvad sker der så?

hvad kan min plejedatter bruge adoption til?
vil hun have dobbelt statsborger skab, eller hvad?
er det bedre jeg adoptere som planlagt eller er det lige gyldigt?
hvad får de ud af det. hvad får jeg ud af det? stiller det os bedre hvis hun er adopteret?
ja, måske er hun mere min datter efter en adoption, nu er hun kun min kones datter som jeg ikke har forsørger pligt for.
det får jeg så efter en adoption og hun kan arve mig hvis jeg ikke har brugt min løn op hver måned.
Nogen der kan forklare hvad der er vigtigt i denne sag?

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: stedbarns adoption.

Indlæg af Nordfyn » 08.11.2017 11:22:14

skaanebo skrev:
05.11.2017 20:30:32
Det kunne lyde som om, I har behov for at tale med en advokat med speciale i kinesisk arveret.
Jeg er ikke så int. i arveret. hvis hun bliver adopteret af mig så ophøre alle forpligtigelser fra hendes far hans familie i Kina.
så ophøre slægt skab til den del af familien.
jeg vil blot sikre os bedst muligt.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: stedbarns adoption.

Indlæg af mh1 » 24.11.2017 10:59:08

Din adoptivdatter bliver automatisk dansk ved adoption, hvis den sker inden hun fylder 12 år, og så kan hun naturligvis blive i DK. (http://uim.dk/arbejdsomrader/statsborge ... borgerskab)

Ved dansk adoption bliver et barn ligestillet med evt. biologiske børn mht. arveret.

Hvis din kone har arbejde eller har taget/ er i gang med uddannelse, eller på anden måde har stor tilknytning til DK, vil hun sandsynligvis få lov at blive, såfremt hun har boet i DK 2 år eller længere når du dør.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: stedbarns adoption.

Indlæg af Nordfyn » 05.12.2017 14:19:10

Vi har nu fået dokumenter tilbage fra stats amtet. sagen er lukket.
jeg tror barnets bedste forældre ikke syntes om at miste deres eneste barnebarn.
faderen var ellers før samarbejdsvillig. nu er han slået helt bak og vil ikke rejse til ambassaden for at underskrive.
kan nok først adoptere når hun fylder 18, eller bedsteforældre dør eller faderen skifter mening. men der er kun 1,5år til hun fylder 12.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: stedbarns adoption.

Indlæg af mh1 » 05.12.2017 21:15:03

Hvis faderen ikke har del i firældremyndigheden skulle det egentlig være muligt at adoptere uden hans samtykke.

Når barnet fylder 12, skal hun selv give samtykke. Måske kan I ansøge igen til den tid.

Har statsforvaltningen givet AFSLAG på adoption? Og har de skrevet hvorfor?

Hvis det er et regulært afslag, kan I anke til Ankestyrelsen.

Klagen skal sendes til statsforvaltningen: “Hvordan klager jeg i sager om familie- og stedbarnsadoptioner?

Du skal sende din klage til Statsforvaltningen, som sender klagen og alle papirerne i sagen til Ankestyrelsen. Statsforvaltningen har pligt til at oplyse dig om dine klagemuligheder – herunder tidsfrister og hvad du ikke kan klage over – når du får en afgørelse.

Som udgangspunkt er det dig selv, som fører din sag, og som vi giver oplysninger til. Men du kan godt give fuldmagt til, at en anden kan føre din sag.“

https://ast.dk/born-familie/for-borgere ... m-adoption
mh
Rådgiver for ÆUG

Nordfyn
Indlæg: 38
Tilmeldt: 01.07.2012 14:09:48

Re: stedbarns adoption.

Indlæg af Nordfyn » 05.12.2017 21:53:02

Der er ikke desideret givet afslag men sagen er afsluttet for nu. Faderen har del i forældre myndighed og de siger at hvis han har skiftet mening og ikke vil underskrive så er der ikke noget de kan gøre.
De sidste kontakter til amtet foregik bare via tlf.
Jo. man kunne tage en retsag i kina og få fuld forældre myndighed til moderen men det er nok ikke nemt.
Barnet skal selvfølgelig også spørges af en sagkyndig. Om hun vil adopteres.
Syntes bare vi forpasser 12 års reglen nu om indfødsret, mens hans forældre/bedstemor og bedstefar lever.
Havde lidt set frem til det snart var på plads med adoption. Men sådan gik det ikke helt.
Er stadig kun papfar.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: stedbarns adoption.

Indlæg af mh1 » 06.12.2017 11:43:38

Det er rigtigt nok næppe let at gennemføre en forældremyndighedssag i Kina.

Hvis din kone kan blive dansk statsborger inden barnet fylder 18, kan barnet blive dansk i kraft af at moderen bliver det. Det løser jo så ikke spørgsmålet om ret til arv efter dig, men ved testamente kan du sikre dit stedbarn arv, hvis der alligevel skulle blive noget at arve. Og jo altså også ved at adoptere, når barnet fylder 18.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar