SSA Elevplads vs Ordinær fuldtidsarbejde

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Farao54
Indlæg: 6
Tilmeldt: 09.05.2015 15:31:00

SSA Elevplads vs Ordinær fuldtidsarbejde

Indlæg af Farao54 » 02.11.2017 19:22:00

Min kone starter snart på en SSA elevplads, og jeg kan ikke blive klog på om den tid hun er elev, tæller med ifht reglerne om permanent ophold.
Ny i danmark skriver:
Følgende medregnes som ordinær beskæftigelse:
  • Lønnet arbejde med en ugentlig arbejdstid på mindst 30 timer (ordinær fuldtidsbeskæftigelse), svarende til mindst 120 timer per måned.
  • Arbejde som selvstændig erhvervsdrivende, hvis arbejdet har et omfang, der kan sidestilles med lønarbejde på fuld tid.
  • Arbejde som medhjælpende ægtefælle i selvstændig erhvervsvirksomhed, hvis arbejdet er skattepligtigt, og har et omfang, der kan sidestilles med lønarbejde på fuld tid.
  • Perioder med fravær som følge af sygdom, ferie, omsorgsdage og barsel med videre inden for rammerne af ansættelsesforholdet.
  • Fleksjob, efter reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, uanset at der ydes offentligt tilskud til arbejdsgiveren. Fleksjob medregnes som fuldtidsarbejde uanset det faktiske timetal.
Følgende medregnes ikke som ordinær beskæftigelse:
  • Perioder med dagpenge (også arbejdsløshedsdagpenge).
  • Ulønnet arbejde.
  • Arbejde med løntilskud.
  • Ansættelse i jobrotation.
  • Uddannelse, herunder også praktik eller andet arbejde som er en del af en uddannelse.
  • Perioder med arbejde under 30 timer om ugen.
Det er de to markerede regler, som jeg synes er modsatrettede, idet der står følgende i Kommunernes elevvejledning:
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... xbWFQJKVqQ
Elever betragtes pr. definition som fuldtidsbeskæftigede, hvilket også gælder
i skoleperioden.
Såfremt en elev påtager sig overarbejde i elevforholdet,
som ikke afspadseres, honoreres overarbejdstiden på samme måde som for
en uddannet medarbejder på grundlønstrin.
Er der nogen herinde der ved hvad der er op og ned?
Gælder praktik/elev perioden som fuldtidsarbejde eller ej?

Farao54
Indlæg: 6
Tilmeldt: 09.05.2015 15:31:00

Re: SSA Elevplads vs Ordinær fuldtidsarbejde

Indlæg af Farao54 » 18.11.2017 10:27:51

Så fik jeg svar fra US.
Det tæller som uddannelse.
Dermed starter uret, mht optjening af fuldtidsarbejde for at kunne søge permanent ophold, først når hun får endelig plads som SSA (SoSus Assistent).
Og dermed kommer den totale tid for hvornår hun kan søge permanent ophold, op på:
½ år vente på opholdstilladelse + 2 års sprogskole + 3½ års SSA uddannelse + 3½ års arbejde = 9½ år.
Altså ca. 10 år.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: SSA Elevplads vs Ordinær fuldtidsarbejde

Indlæg af DortheM » 18.11.2017 10:46:08

ja, velkommen til Danmark :(

Besvar