Permanent ophold og ressourceforløbydelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
masaek
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09.09.2017 10:24:06

Permanent ophold og ressourceforløbydelse

Indlæg af masaek » 10.09.2017 17:01:36

Hej
Jeg er gift med en tyrkisk mand på 8 år. Han har boet her i danmark i 7 år og vi altid opfyldt kravene til opholdstilladelse. Situationen er nu at jeg i januar måned blev ramt af leddegigt og har været sygemeldt indtil juli måned. Mit arbejde har fået refusion i form af sygedagpenge denne tid, jeg er startet op delvis på arbejde og kommunen har besluttet at stoppe mine sygedagpenge grundet udtalelser fra lægen. Jeg er stadig syg og vil være det resten af mit liv da det er en kronisk sygdom. Nu er det så at jeg i stedet er kommet i jobafklaringsforløb hvor mit arbejde så vil få refusion i form af ressourceforløbsydelse og det er så her jeg bliver rigtig nervøs, for vi skal til at søge om permanent opholdstilladelse, og man må jo ikke være på ressourceforløbsydelse når man søger. Mit spørgsmål er om det også gælder når jeg er i arbejde og det er en refusion ? håber på en kan svare mvh Maria

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Permanent ophold og ressourceforløbydelse

Indlæg af DortheM » 10.09.2017 18:54:49

Det er desværre sådan, at du er modtager af ressourceforløbsydelse, selvom det er din arbejdsplads der modtager pengene som refusion, mens du får løn.

Præcis som det har været dig, der har fået sygedagpenge indtil nu.

masaek
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09.09.2017 10:24:06

Re: Permanent ophold og ressourceforløbydelse

Indlæg af masaek » 11.09.2017 09:32:04

Det var egentlig også det jeg frygtede, aner slet ikke hvad jeg skal gøre for hvis jeg melder mig rask, hvilket jeg ikke er, får det jo konsekvenser for mig selv da jeg så ryger ud af jobafklaringsforløbet. Jeg læste her på siden at der er nogle undtagelser man skal vide ang. sygdom og fratagelse af opholdstilladelse ? Ville jeg kunne bruge den ? Sætter det jeg har læst ind .
Hvornår bliver det betegnet som langvarig sygdom? det er kronisk sygdom vel også ?


Hvis det er referencepersonen, der modtager ydelser efter aktivloven, typisk pga. langvarig sygdom, vil det næsten altid være i strid med menneskerettighederne at henvise parret til at fortsætte deres familieliv i et andet land. Det skyldes, at parret allerede har etableret et lovligt familieliv i Danmark, og man kan ikke forlange, at de skulle kunne forudse, at referencepersonen senere bliver syg. Derfor sker det kun sjældent, at en opholdstilladelse inddrages pga. modtagelse af sociale ydelser. I de fleste inddragelsessager er der tale om, at det er samlivskravet, der ikke er opfyldt. Altså at parret ikke længere bor sammen.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Permanent ophold og ressourceforløbydelse

Indlæg af DortheM » 11.09.2017 09:57:01

Når du er kommet på jobafklaringsforløb er det fordi dit sygdomsforløb har været langvarigt. Så umiddelbart vil jeg tro det du har fundet vil være gældende for jer. Men jeg er ikke ekspert på området.

Måske du skulle skrive til ÆUG's ekspertpanel og få svar fra en jurist.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Permanent ophold og ressourceforløbydelse

Indlæg af mh1 » 11.09.2017 16:31:32

Har I børn, og er mindst ét af dem over 6 år?
mh
Rådgiver for ÆUG

masaek
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09.09.2017 10:24:06

Re: Permanent ophold og ressourceforløbydelse

Indlæg af masaek » 11.09.2017 17:04:17

Nej vi har ikke fælles børn, det er kun mig der har børn men de er over 18

masaek
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09.09.2017 10:24:06

Re: Permanent ophold og ressourceforløbydelse

Indlæg af masaek » 11.09.2017 17:05:14

Tak for svar Dorte jeg tror også jeg må kontakte en advokat eller lign.

Besvar