Permanent opholdstilladelse efter 4 år

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AruParuu

Permanent opholdstilladelse efter 4 år

Indlæg af AruParuu » 11.06.2017 09:52:46

Jeg har været inde og læse under reglerne for at opnå permanent opholdstilladelse efter 4 år men der er et punkt jeg ikke rigtig forstår og gerne vil have skåret i pap.

Der står at man skal have haft ordinær beskæftigelse i 4 år (for at få OT efter 4 år) men jeg forstår det ikke helt, selv med den forklaring der er.

Der står: Ordinær beskæftigelse betyder, at arbejdet skal være uden offentligt tilskud, fx løntilskud. Derudover skal arbejdet være aflønnet efter gældende overenskomst eller udført under sædvanlige løn- og ansættelsesforhold.

Jeg forstår ikke ^
Nogle som kan forklare det på et børneniveau :)

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Permanent opholdstilladelse efter 4 år

Indlæg af mh » 11.06.2017 11:55:16

Det arbejde man har skal være et almindeligt job, hvor arbejdsgiveren betaler den fulde løn.

Man skal desuden have løn, som mindst svarer til den løn som er aftalt mellem fagforeningen og arbejdsgiverforeningen på det område (fx overenskomst ml FOA og Dansk Arbejdsgiverforening, hvis man er rengøringsassistent), men man behøver IKKE være medlem af lige præcis FOA eller af en fagforening i det hele taget (men man bør jo bestemt være i en eller anden a-kasse), og arbejdspladsen behøver heller ikke være omfattet af overenskomsten.
mh
Rådgiver for ÆUG

AruParuu

Indlæg af AruParuu » 11.06.2017 15:27:32

Men når man får arbejde er det så ikke sådan det plejer at være? Er det ikke normalt sådan den foregår?

- har været studerende længe så ved ikke lige hvordan reglerne er

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh » 12.06.2017 21:31:55

Bestemt ikke. Mange bliver underbetalt, bl.a. i rengørings- og byggebranchen. I DK er der foreningsfrihed, men ikke -tvang. Alle arbejdstagere kan melde sig ind i en fagforening, men de SKAL ikke. Alle arbejdsgivere kan melde sig ind i en arbejdsgiverforening, men de SKAL ikke. Hvis arbejdsgiver ikke er organiseret, og de ansatte heller ikke, er der ingen overenskomst, og så kan det meget vel være at de ansatte er underbetalt, eller endda får lønnen sort.

Vælger man job i fx en butik under Dansk Supermarked (Netto, Føtex, Bilka m.fl.) eller Coop dk (Fakta, Irma, Superbrugsen, Kvickly) så er det rimeligt sikkert at man får overenskomstmæssig løn. Men at arbejdsgiver har et kendt navn er ikke ensbetydende med at arbejdspladsen er dækket af overenskomst. Det kan man google sig frem til, om den er.
mh
Rådgiver for ÆUG

AruParuu

Indlæg af AruParuu » 08.07.2017 12:36:40

Nå okay, så det betyder faktisk bare at man arbejder hvidt (går efter reglerne) ?

Det giver også mening

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.07.2017 07:26:02

Det er ikke ulovligt at arbejde under den overenskomstmæssige løn, og jeg tror ikke, det skal forstås sådan, at de sidder og sammenligner nøje med overenskomsten.

Det er nok mest for at kunne slå ned på arrangementer, der har karakter af snyd. For hvis man kun kiggede på timetallet, kunne kreative mennesker jo få arbejdsgiveren med på, at man justerede lidt på timetal og timeløn i ansættelseskontrakten i hver sin retning.

Jeg kunne f.eks. ansætte dig i min kiosk til 20 kroner i timen 30 timer om ugen, og så kunne vi privat aftale, at du for dine 600 kroner kun behøver være der i 5-6 timer.

Udlændingestyrelsen har jo ingen mulighed for at kontrollere, hvor længe du faktisk har stået og langet varer over disken, de kan kun kontrollere, hvad jeg har betalt dig i løn. Og derfor skal de to ting stå i et rimeligt forhold til hinanden, for at det bliver godkendt som et reelt fuldtidsarbejde.

I mit tænkte eksempel ville din løn jo også være så lav, at du efter at have fået permanent opholdstilladelse straks kunne gå op til kommunen og søge om supplerende kontanthjælp / integrationsydelse.

Og det er vel blandt andet netop det, man ønsker at undgå med beskæftigelseskravet. Det skal medvirke til at sikre, at flere indvandrere og flygtninge i Danmark er og forbliver selvforsørgende.

Besvar