Ophold uden for DK

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Andreasen81
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21.02.2011 11:30:24

Ophold uden for DK

Indlæg af Andreasen81 » 06.03.2017 20:41:30

Hej Alle
Hvis man med permanent opholdstilladelse, opholder sig uden for Danmark i de tilladte 12 måneder, hvor længe skal man så være i DK for at måtte tage 12 mdr. mere uden for DK?

Tak for hjælpen. :shock:

xdzgor
Indlæg: 57
Tilmeldt: 31.01.2009 23:59:42

Re: Ophold uden for DK

Indlæg af xdzgor » 14.04.2017 17:27:49

Hej - jeg har tidligere haft en lignende problemstilling. Jeg rejste i 2009, og ville være væk i omkring 1½ år (sammen med familien som allesammen er født danskere). Udlændingeservicen ville ikke svare mig på dét spørgsmål. Det eneste de vil af med, var det ville være en "konkret vurdering". Jeg snakkede også med en advokat med specielle indenfor udlændingelovgivning - han sagde han vidste det ikke. Ved læsning af loven er 1 dag nok, men det er nok udlændingeservicens tolkning der er det vigtigste... Advokaten sagde til mig at 1 uge / 10 dage kunne man nok ikke klage over - og hvis udlændingeservicen alligevel brokkede sig, eller annullerede min opholdstilladelse, ville han hjælpe mig med at få den tilbage igen.
I al fald, rejste jeg tilbage til DK i 7 dage (jeg brugte tiden på kontoret/arbejdet, og aftaler med venner), efter jeg havde været væk i omkring 9 måneder.
MEN, og det er et stort MEN! Min opholdstilladelse blev alligevel "inddraget", fordi eftersom vi rejste i mere end 6 måneder skulle vi afmelde folkeregister; og mens vi rejste lejede vi vores hus ud. Disse to ting betød at udlændingeservicen annullerede min opholdstilladelse. Det var mildt sagt noget lort, og tog flere måneder, og en ansøgning til, inden jeg fik opholdstilladelsen igen. Med generhvervelsen af opholdstilladelsen, lagde Udlændingeservicen vægt på at vi havde en tidsbegrænset lejekontrakt, at vi havde opmaginseret vores ejendel, og at jeg rejste tilbage til DK midlertidigt.
Så... 7 dage er åbenbart nok, men alligevel måske ikke helt nok... :-|

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold uden for DK

Indlæg af mh1 » 15.04.2017 12:44:53

Det kan der - som xdzgor skriver - ikke svares generelt på, for det kommer an på grunden til fraværet og meget andet. Med en permanent opholdstilladelse er der måske mulighed for at søge statsborgerskab? Nu skal man jo ikke længere 'aflevere' det man har, for at få dansk, hvis ellers ens land også tillader mere end ét.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar