statsborgerskab - behandlingstid

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
xdzgor
Indlæg: 57
Tilmeldt: 31.01.2009 23:59:42

statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af xdzgor » 07.12.2016 16:41:17

Er det korrekt at en ansøgning om statsborgerskab, nemt kan tage mere end et år at blive behandlet? Og mens den behandles, må man ikke rejse fra Danmark?

lbexpert
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21.01.2010 04:43:28

Re: statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af lbexpert » 08.12.2016 00:03:09

Det tager mellem 14 og 16 måneder at behandle sådan en sag.
Selvfølgelig må man rejse.

xdzgor
Indlæg: 57
Tilmeldt: 31.01.2009 23:59:42

Re: statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af xdzgor » 08.12.2016 12:28:46

Ok tak. Jeg har et andet spørgsmål. Lidt lang forklaring...
Jeg er dansk gift, og derfor kan jeg søge om statsborgerskab efter 6 års uafbrudt ophold i Danmark. Jeg fik permanent opholdstilladelse i 1998, men vi har rejst i flere omgang væk fra Danmark og tilbage igen - nogle gange i nogle måneder, og sidst i 1½ år i udland, hvor vi returnerede til Danmark i maj 2011. (Jeg mistede ikke opholdstilladelsen fordi jeg rejste tilbage til Danmark i en periode midt i vores rejse, og US vurderede vi have store nok tilknytning til landet).
Det betyder jeg har været tilbage i Danmark i 6 uafbrudte år i maj 2017.
Betyder "opholdsafbrydelser" inden den 6-årige periode noget for statsborgerskab, eller er det kun afbrydelser i de sidste 6 år der har betydning?

Jeg har prøvet at læse igennem reglerne på https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=174789 men er ikke blevet meget klogere.

lbexpert
Indlæg: 84
Tilmeldt: 21.01.2010 04:43:28

Re: statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af lbexpert » 08.12.2016 16:47:47

Hvis du rejser til udlandet mere end 6 måneder sammenlagt skal du fortælle det folkeregisteret. Har du ikke gjordt det er der begået en ulovlighed.

Udlandsrejser tæller fra den dag du fik din første opholdstilladelse. Det vil sige at med alle
de rejser du har foretaget dig vil få betydning for at søge statsborgerskab efter 6 år.

xdzgor
Indlæg: 57
Tilmeldt: 31.01.2009 23:59:42

Re: statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af xdzgor » 08.12.2016 17:50:59

Ok, tak... jeg tror desværre du har ret. Effekten er, at jo længere tid man har haft opholdstilladelse, jo mindre sandsynlighed er der for at man kan opnå statsborgerskab (fordi der er mere sandsynlighed for at man har været bortrejst i perioder, der sammenlagt overstiger den maksimale).

Og ja - vi meddelte folkeregistret da vi rejste i mere end 6 måneder ad gangen. Men så vidt jeg forstod reglerne, ville min opholdstilladelse kun bortfalde hvis jeg var bortrejst i mere end 12 måneder (og det var jeg ikke fordi jeg returnerede til Danmark efter 9 måneder i et stykke tid, inden jeg rejste ud til familien igen).

Bjørn
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29.04.2015 13:21:27

Re: statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af Bjørn » 18.01.2017 10:29:35

Jeg mener at der er grund til at præsicere lidt mere til to af indlæggene:
1) Har man midlertidig opholdstilladelse må man MAX være ude af DK i 6 måneder I TRÆK.
2) Har man permanete opholdstilladelse må man MAX være ude af DK i 12 måneder I TRÆK.
Statsborgerskab Behandlingstid:
Der er netop D.D. udsendt brev til alle ansøgninger om statsborgerskab at behandlingstiden p.g.a. mange sager øges med optil 5 måneder!
D.v.s. at vi nu nærmer os 14 + 5 = 19 måneder, hvilket jeg vil betegne som en skandale, for hertil skal lægges folketingets lov-behandlingstid, så i værste tilfælde kan vi nærme os 3 ÅR !!!!

xdzgor
Indlæg: 57
Tilmeldt: 31.01.2009 23:59:42

Re: statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af xdzgor » 18.01.2017 10:56:43

Jeg tror også du har ret i dine to punkter. Dog blev jeg fanget lidt i systemet for nogle år tilbage. Jeg havde (og har) permanent opholdstilladelse (familiesammenføring), og jeg og familien rejste til New Zealand (mit fødeland) i halvandet år.
Vi kendte dog reglen vedrørende de 12 måneder, så jeg rejste tilbage til Danmark efter 9 måneder, blev en uge (tog ind på arbejde osv - jeg arbejdede også remote for min danske arbejdsgiver mens jeg var i NZ), og så tog tilbage til NZ for resten af tiden.
Så tænkte vi at jeg ikke havde været væk fra DK i mere end 12 måneder i træk... tja vi blev klogere.
Der skal lige tilføjes, at hvis man rejser væk fra Danmark i mere end 6 måneder, skal man afmelde folkeregister - som vi selvfølgelig gjorde. Det er et lovkrav for alle der bor i DK. Men dette viste sig at være roden til problemerne jeg oplevede efter hjemkomsten til Danmark.
I første omgang, startede jeg bare på arbejde igen, børnene tilbage i skolen og det hele. Efter et par dage tog vi ned til kommunen for at registrere os igen, og der fik jeg beskeden at jeg slet ikke måtte være i Danmark - jeg havde ikke opholdstilladelse, fordi den havde de inddraget efter vi afmeldte folkeregister!
Det tog bare 3 -4 måneder for at overbevise dem om at de havde lavet fejl. Tre måneder hvor jeg ikke måtte arbejde. Til sidst fik jeg opholdstilladelsen tilbage, men de indrømmede aldrig at de tog fejl.
Så det med at man godt må være ud af landet i op til 12 måneder, skal lige tages med et gran salt.

Inden vi tog af sted, spurgte vi en advokat om vores muligheder, og hvordan vi kunne undgå at jeg mistede opholdstilladelsen. Han havde ikke meget tilovers for udlændingeservicen, og sagde man kun kunne gisne om deres afgørelser. Hans bedste råd var at vi *selvfølgelig* skulle overholde reglerne, og meddele vores rejse til myndighederne. Han kunne *overhovedet ikke* rådgive os til bare at lade være med at sige noget...
Vi spurgte også udlændingeservicen inden vi toga sted. Der er der i hvert fald 0 hjælp eller vejledning at hente.

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af krikris » 14.02.2017 10:27:28

Min mand har ikke modtaget noget brev om at sagsbehandlingstiden er forlænget på hans ansøgning om dansk statsborgerskab, men det er måske fordi der også er forlænget sagsbehandlingstid på at skrive at der er forlænget sagsbehandlingstid?? :twisted:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af mh1 » 14.02.2017 14:54:27

@ Bjørn, forkert oplysning. Det er opholdsTIDEN og ikke om man har midlertidig eller permanent opholdstilladelse, der afgør hvor længe man må være ude:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... enfoering/
"Hvis man har boet lovligt i Danmark i under to år, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 6 måneder i træk.
Hvis man har boet lovligt i Danmark i over to år og har en opholdstilladelse, som kan gøres permanent, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 12 måneder i træk."
mh
Rådgiver for ÆUG

xdzgor
Indlæg: 57
Tilmeldt: 31.01.2009 23:59:42

Re: statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af xdzgor » 15.02.2017 22:25:54

Det er rigtigt - med de 12 måneder. Men som jeg skrev, blev min opholdstilladelse annulleret da jeg forlod Danmark fordi man skal registrere sig som udrejst i CPR hvis man flytter til udlandet i mere end 6 måneder (selvom man returnerer inden 12 måneder) - og myndighederne opfatter denne registrering i CPR åbenbart som en opsigelse... Det var ikke rart.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af mh1 » 16.02.2017 21:41:20

Man kan søge om dispensation for dette INDEN man rejser, men det kræver at man beholder sin bolig til fuld rådighed, dvs. ikke opsiger/sælger den eller fremlejer til nogen.
mh
Rådgiver for ÆUG

xdzgor
Indlæg: 57
Tilmeldt: 31.01.2009 23:59:42

Re: statsborgerskab - behandlingstid

Indlæg af xdzgor » 17.02.2017 00:07:31

Vi søgte om dispensation, men fik det ikke. Jeg kan ikke huske om de gav en grund til afvisningen, men måske fordi vi havde planer om at leje huset ud mens vi rejste - nu du skriver det.
Jeg begriber ikke at jeg kan gifte mig med en dansker, bo i Danmark, opnå "permanent" opholdstilladelse, få børn, købe hus, arbejde i 13 år, og alligevel ikke være sikker på at jeg kan rejse væk fra Danmark og få lov til at returnere. Og heller ingen af min familie, venner, kollegaer eller bekendte forstår det.
I bund og grund er jeg meget negativ indstillet over for udlændingeservicen, deres informationsniveau, hjælpsomhed og bare generel pli som mennesker - ikke for at nævne deres uhyre langsom behandlingstid.
Jeg forstår godt advokaten der sagde at man selvfølgelig skal melde rejser til myndighederne. Selvfølgelig skal man det.

Besvar