Vanvittig Situation - Råd Ønskes

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
RenKaos
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16.11.2016 02:12:03

Vanvittig Situation - Råd Ønskes

Indlæg af RenKaos » 16.11.2016 02:39:16

Hej.

Det måske ikke det helt rigtige forum at spørge på, da jeg ikke er gift m.v.
Men jeg vil gøre forsøget alligevel, grundet de kloge hoveder herinde.
(Dog kan det være aktuelt hvis min udenlandske kæreste og jeg skal bo sammen eller giftes).

Sagen er: Jeg har boet i DK hele mit 20+ lange liv, men er ikke født her. Men da min mor og jeg er udenlandske statsborgere fra et andet EU land og jeg ikke har nogen far, står jeg i en situation hvor jeg er 20+ og ikke har fornyet den opholdstilladelse jeg (åbenbart) fik som barn. Min mor har tidsubegrænset ophold, men er ikke dansk statsborger og er derfor grunden til at jeg ligeledes kunne få ophold.

Jeg sidder nu i saksen: skal jeg søge om ophold, velvidende at det kunne give bagslag (da nyidanmark.dk siger at hvis man søger efter fristen, så bliver man afvist) og jeg dermed bliver politianmeldt, samt måske endda smidt ud af landet....Eller skal jeg fortsat lade some ingenting og håbe på det bedste, men samtidig få det til at se værre ud, hvis de finder ud af det om nogle år ("når, vi kan rigtigt godt se du har været illegal indvandrer i 15+ år hva!)??

Jeg har ikke:
  • Gæld nogensteder.
    Arbedjserfaring.
    Uren straffeattest.
Det mærkelige er, at jeg har boet her i så mange år, taget uddannelse, fået SU, rejst ind og ud, opholdt mig nogen gange op til flere måneder uden for landet osv. Alt sammen af flere omgange. Men jeg er ikke på NOGET tidspunkt blevet spurgt om det her opholdsfis. Jeg har det som om jeg er faldet ind mellem sprækerne i systemet. Jeg vil gerne have dansk statsborgerskab, men er seriøst bange for at blive smidt ud af DK hvis jeg siger noget. Jeg tænker at når nu staten ved hvornår jeg ankom, så må de vel også vide at min opholdstilladelse er udløbet, eller hvad? De tjekker vel de her slags ting, hver gang man søger SU osv.??

MANGE tak for hjælpen.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Vanvittig Situation - Råd Ønskes

Indlæg af skaanebo » 16.11.2016 09:34:07

Som EU-borger bliver du ikke smidt ud af DK, da du har ret til at opholde dig her i kraft af dit statsborgerskab.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vanvittig Situation - Råd Ønskes

Indlæg af mh1 » 16.11.2016 10:39:08

Hvis din mulige fremtidige ægtefælle er fra et ikke-EU-land, så lad endelig være med at skifte statsborgerskab. Læs her, hvorfor (idet du i vejledningen skal se dig selv som dansker, der fytter til andet EU-land): http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land
mh
Rådgiver for ÆUG

RenKaos
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16.11.2016 02:12:03

Re: Vanvittig Situation - Råd Ønskes

Indlæg af RenKaos » 16.11.2016 19:48:21

Mange tak for svarene!

Sagen er så bare, at jeg lige skal være statsborger fra det ene EU land der skal til at forlade EU...Ergo vil jeg gerne have dansk statsborgerskab. Men det kræver jo en gyldig opholdstilladelse, som jeg ikke tror jeg har. Så skal jeg tage chancen og ansøge om det? Jeg ved i bund og grund bare ikke hvad jeg skal gøre. Det kunne være rart med dobbelt-statsborgerskab nemlig.

Jeg troede dertil også, at selv hvis man havde ophold efter EU reglerne, så var/er det ophold ikke permanent. Jeg har f.eks. ikke et registreringsbevis eller andre dokumenter som nye tilflyttere får. Det lidt akavet hvis jeg nu skulle søge visum eller sådan noget, for at bo i DK.

Mange tak igen :).

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vanvittig Situation - Råd Ønskes

Indlæg af mh1 » 16.11.2016 20:15:58

Nej, det kræver IKKE ubetinget en gyldig opholdstilladelse, for som EU-borger behøver du ikke en sådan. Som EU-borger kan du trille hen til nærmeste statsforvaltning og bede om at få et registreringsbevis. Da du har haft lovlig bopæl i DK mere end 5 år, beder du samtidig om at få et bevis for din tidsubegrænsede opholdsret. Husk at medbringe al relevant dokumentation for, hvordan du har opnået opholdsret.

Du skal ikke søge om visum, for engelske statsborgere og andre EU-borgere skal ikke have visum til DK.

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6026
mh
Rådgiver for ÆUG

RenKaos
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16.11.2016 02:12:03

Re: Vanvittig Situation - Råd Ønskes

Indlæg af RenKaos » 16.11.2016 21:07:36

Okay, DET lyder mega fedt! Du skal have tusind tak for det :)!

Jeg har fået at vide at man enten skal være i job eller uddannelse når man ansøger, da man på den virkelig opfylder *kravene* eller at "det ser bedre ud". Så selvom jeg ikke har nogen gæld eller modtager nogen sociale ydelser, så hævder en ven at mit forsørgelsesgrundlag - lige pt. min mor - skal have en vis indtægt, for også at "dække" mig, da jeg er over 18 år. Jeg ved ikke lige om det passer, men jeg skal da undersøge hvad du har sagt :).

Super mange tak endnu en gang! Det rart ikke at ha' det som om man fortsætter hen af en blindgyde.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vanvittig Situation - Råd Ønskes

Indlæg af mh1 » 17.11.2016 12:54:32

Din opholdsret følger af Opholdsdirektivet, og ifølge EU-opholdsbekendtgørelsen (som har gjort direktivet til dansk lov) har du efter 5 års ophold ret til tidsubegrænset ophold:

§ 19. En EU-statsborger, der har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år, har ret til tidsubegrænset ophold her i landet. Ingen af de bestemmelser, der er nævnt i kapitel 2 og 3, kan begrænse denne ret.

Umiddelbart kan jeg ikke se, at du skal opfylde noget krav om forsørgelse. Det skal man, indtil man opnår ret til tidsubegrænset ophold, men den ret har du, som jeg læser bekendtgørelsen, opnået allerede.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar