Dansk statsborgerskab / "Forslag til lov om indfødsrets meddelelse"

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tonga
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21.06.2016 05:07:35

Dansk statsborgerskab / "Forslag til lov om indfødsrets meddelelse"

Indlæg af tonga » 28.10.2016 04:23:49

Min søn er med på listen som igår blev indstillet til lovforslag i folketinget til "Forslag til lov om indfødsrets meddelelse" ligesom ca 2300 andre.
(Lovforslag nr. L 46)
Han er 11 år og jeg har adopteret ham, det er stedbarnsadoption. Han er thailandsk statsborger nu ligesom hans mor, men har været her i DK i 7 år. Udfor hans navn står nedenstående og jeg kan se at noget tilsvarende står på listen udfor en hel del andre børn.
Nogen der ved hvad hvad det betyder. Jeg har googlet og googlet og kan simpelthen ikke finde ud af hvad det betyder. Jeg forstår selvfølgelig godt hvad fortabes betyder, men ikke hvad der skal til for at det fortabes.

"Indfødsretten kan fortabes i henhold til § 8 i lov om dansk
indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni
2004."

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk statsborgerskab / "Forslag til lov om indfødsrets meddelelse"

Indlæg af mh1 » 29.10.2016 22:21:34

Det er en advarsel om at barnet SKAL søge om at bevare det danske statsborgerskab, inden det fylder 22 år. PT anbefales at søge inden det fylder 21, fordi sagsbehandlingen er særdeles træg.

Du kan læse her: http://uibm.dk/arbejdsomrader/statsborg ... borgerskab

Og besøge facebooksiden Dobbelt statsborgerskab nu!! hvor der også skrives om bevarelsen af det danske for børn, som er født i udlandet. Reglen gælder også pæredanske børn, som kun har det danske sb.
mh
Rådgiver for ÆUG

tonga
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21.06.2016 05:07:35

Re: Dansk statsborgerskab / "Forslag til lov om indfødsrets meddelelse"

Indlæg af tonga » 31.10.2016 08:23:52

Mange tusind tak for svar og link, det anede jeg ikke.
Underligt at man skal søge om at bevare noget man allerede er tildelt efter en lang kamp.

Vil lige tilføje at vi ikke ønsker min søn skal bevare sit thailandske statsborgerskab, da han der vil blive indkaldt til 2 års militærtjeneste og han kan ikke tale sproget og har ikke boet der siden han var 4 år gammel for 7 år siden.

Besvar