Søger gode råd og hjælp! Lidt anderledes situation.

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lefevreteam
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22.10.2016 12:59:57

Søger gode råd og hjælp! Lidt anderledes situation.

Indlæg af lefevreteam » 22.10.2016 13:23:15

Hej med jer fra ÆUG.
Jeg håber inderligt at i kan give nogle gode råd eller eventuelt hjælpe os med problemet, som er rimelig stort for os. Først får i lige hele historien så i kender vores situation og så det vi skal have hjælp til efter.

I 2015 kom jeg til Cebu i Filippinerne, hvor jeg skulle arbejde 6 måneder med at hjælpe hjemløse børn væk fra gaderne. Under mit ophold mødte jeg den sødeste pige igennem en af mine veninder. Det endte ud med at mit ophold blev længere end 6 måneder. Og nu efter næsten 2 år, er vi blevet forlovet og har planer for fremtiden.
Livet i Filippinerne er ikke altid nemt. Vi kommer løbende ind i storme, jordskælv, sygdom, sult, fattigdom og sådan nogle ting. Det eneste arbejde jeg kan have er som freelance telemarketer. Og det tjener man ikke altid helt godt på.
Vi har planer om at blive gift og så børn sammen, for vi er fuldstændig uadskillige. Vi har boet sammen i godt 1.5 år nu, hvor vi har stået sammen om de forskellige ting som regninger osv.

Min forlovede er 21 og fylder 22 her til Feb 2017. Jeg selv er 22 og fylder 23 til Dec 2016, puha det minder mig om min alder. Hun er uddannet med en bachelor i Business administration Major i marketing på University of San Carlos (Meget velset universitet i Filippinerne - Lære efter amerikansk metode).
Jeg selv er uddannet smed i Danmark, blev færdig i 2014.

Vi vil begge utrolig gerne til Danmark og bo. Vi var i år 3 måneder i Danmark for at besøge mine forældre og venner, og hun er efterhånden begyndt at forstå det meste dansk når man snakker langsomt. Vi vil op til Danmark at bo for, at få en sikker fremtid. En fremtid hvor vi kan have jobs med fastløn, børn i trygge omgivelser der ikke skal opleve de samme rædsler som vi har oplevet igennem de her næsten 2 år. Vi vil op hvor vi kan være dækket af en sygesikring, hvor vi kan forsørge hendes mor (da det ikke er muligt med vores jobs nu), hvor vi kan få en normal hverdag som ikke stresser os som hernede. Oven i hatten er der jo War on drugs hernede nu efter den nye præsident kom. Og det gør det ikke ligefrem mere sikkert at færdes hernede. Dog ikke fordi nogen af os benytter stoffer, men det er nu blevet en grund for folk at kunne slå hinanden ihjel og så bare sige at personen tog stoffer.

Mit spørgsmål:
Er der en måde vi kan komme til Danmark at bo? Er der en vej igennem systemet som gør at vi begge må flytte til Danmark og starte et liv sammen trods vores alder og hvor hun kommer fra? Vi har det ikke godt hernede og min familie har det ikke godt med at se vi har det sådan. Så hvis nogen af jer kan give gode råd eller hjælpe på nogen måde, så sig endelig frem.

Mange hilsner:
Michael og Roshen.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Søger gode råd og hjælp! Lidt anderledes situation.

Indlæg af skaanebo » 22.10.2016 17:06:07

Prøv at læse menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden og overvej at flytte til et andet EU-land, inden I flytter videre til Danmark for på den måde at omgå de nationale danske regler.

lefevreteam
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22.10.2016 12:59:57

Re: Søger gode råd og hjælp! Lidt anderledes situation.

Indlæg af lefevreteam » 22.10.2016 17:46:34

skaanebo skrev:Prøv at læse menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden og overvej at flytte til et andet EU-land, inden I flytter videre til Danmark for på den måde at omgå de nationale danske regler.
Vi har kigget lidt på mulighederne for at flytte til et andet EU land. Min onkel bor i Norge med hans Thailandske kone. Han siger at han sagtens kan finde arbejde til mig deroppe, men det vil kræve at jeg er der 1 år hvor hun må blive tilbage i Filippinerne.
Derudover er der Sverige, men jeg kan ikke forestille mig den er specielt nem at komme ind i, nu hvor de har alle de problemer med flygtninge.

Så er der tyskland, men kender ikke så godt til reglerne der for at flytte dertil med hende. Alt hvad jeg ved er at min fars brors kone er tysker, og hun siger at økonomien ikke er god. De var selv nød til at have 2 jobs for at få tingene til at løbe rundt. Hvor godt det passer ved jeg ikke.

Ret mig endelig hvis jeg er forkert på den :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Søger gode råd og hjælp! Lidt anderledes situation.

Indlæg af skaanebo » 22.10.2016 17:51:59

Norge kan også sagtens bruges, da Norge er med i EØS og dermed har samme lovgivning som EU.

Og din kone behøver da ikke vente i Filippinerne. Som EU-borger har du ret til at medbringe din familie til Norge. Og hvis du ligefrem har en onkel, som er parat til at ansætte dig, så er der jo slet ingen problemer i det.

lefevreteam
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22.10.2016 12:59:57

Re: Søger gode råd og hjælp! Lidt anderledes situation.

Indlæg af lefevreteam » 24.10.2016 07:35:39

skaanebo skrev:Norge kan også sagtens bruges, da Norge er med i EØS og dermed har samme lovgivning som EU.

Og din kone behøver da ikke vente i Filippinerne. Som EU-borger har du ret til at medbringe din familie til Norge. Og hvis du ligefrem har en onkel, som er parat til at ansætte dig, så er der jo slet ingen problemer i det.
Nu siger du at hun ikke behøver at vente i Filippinerne og sådan. Er det ophold efter EU reglerne du tænker på så? :)
Og hvordan skal vi gøre det hvis vi skal til Norge og bo. Er der nogle ting vi skal gøre inden vi rejser, som eksempelvis at kontakte myndighederne deroppe eller sådan noget. Kan du eventuelt lave en lille punktliste over rækkefølgen, hvis du har den liggende :).

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Søger gode råd og hjælp! Lidt anderledes situation.

Indlæg af skaanebo » 24.10.2016 08:24:35

Ja, EU-regler gælder som sagt i Norge.

Hvordan I gør det praktisk afhænger af jeres personlige præferencer.

Du kan fx flytte i forvejen, eller I kan rejse sammen. Læs menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden om brug af EU-regler.

Besvar