Studie & permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 04.01.2017 10:18:38

Jeg har lige været forbi nogle temaer her inde, og læste i en tråd noget med vielsesattest mv.

Når jeg kommer ind på uddannelsen og får min egen opholdstilladelse på plads, skal jeg efterledes jo søge for mit barn og muligvis også for min mand.

Der er stempel på både mit barns fødselsattest, vores vielsesattest mv. Er det nok bare at det skal oversættes på engelsk? Jeg skal nemlig have det med i min ansøgning. Kunne læse mig frem til, at nogle (i den tråd jeg læste var det Pakistan), skulle forbi den danske ambassade for at få et såkaldt "stempel".

Håber nogen er klog på dette.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 04.01.2017 17:12:47

Hvilket land er dectale om? Hvis det er et 'apostilleland' og det er en apostille der er på, er det nok.

Læs, hvad det er for en fisk her: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... lestemplet

Og tjek landets status her: https://www.hcch.net/en/instruments/con ... le/?cid=41
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 06.01.2017 09:57:24

Bosnien.

Kan se, at de er på selve listen, og har kopiret dette ind. Hvad betyder dette, der står udenfor landet? Er det nok eller hvordan?

Bosnia and Herzegovina 23-VIII-1993 Su 6-III-1992 1 D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 06.01.2017 17:30:52

Det står for, hvornår landet har underskrevet og ladet konventionen træde i kraft.

Og ja, det er nok at landet står på listen. Listen indeholder KUN lande, som er apostille-lande, og det er så tilstrækkeligt at få en apostille sat på hos den myndighed som står for det.

Det er forskelligt fra land til land, hvem der gør det. I Tyrkiet er det guvernøren, i Sverige er det hos notaren. Du må tjekke, hvilken myndighed du skal til i Bosnien-Hercegovina. Søg på 'apostille Bosna i Hercegovina', så får du sandsynligvis resultat.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 06.01.2017 22:05:08

Aaaarh, nu er jeg med. Så dvs. de lande, der står på listen, SKAL have apostille-stempel på alle dokumenter. Troede nemlig, det var landene der ikke skulle, der stod på listen.

Man lærer noget nyt hver dag..

Nu har jeg jo mit barns originale fødselsattest, vores vielssesattest, som er de to dokumenter, som jeg kommer til og have brug for engang. Skal jeg 1) først have apostille stempel på de 2 stk. overstående originale dokumenter, hvor jeg efterledes får dem oversat og derefter IGEN apostille stempel på oversættelserne?
2) skal jeg vedlægge bosnisk dokument samt oversat dokument?
3) skal det være originale dokumenter, eller kopier, som jeg vedlægger i min ansøgning?
4) da jeg i første omgang regner med at rejse alene med min datter, hvor vi efterledes vil have farmand herop, hvordan skal han kunne legalisere det dokument, som han skal skrive hos notaren. Kan nemlig se under ansøgningen, at hvis barnet alene rejser med den ene forældre og vi stadig er gift/har fælles myndighed osv., skal han give sit samtykke til, at barnet rejser med mig, men hvordan i form at dokument!? Er lidt forvirret der...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 07.01.2017 11:33:29

1) Det er de originale dokumenter, som skal have apostille. Den skal sættes på i det land, som har udstedt originaldokumentet.

DK giver et stempel på bagsiden, hvis muligt, ellers bliver der hæftet en side på. Nogle lande sætter et fint klistermærke på.

Oversættelser er ikke udstedt af noget bestemt lands myndighed, og skal normalt ikke legaliseres, men dog oversættes af en autoriseret oversætter, hvilket fx i Tyrkiet betyder at de får et notarstempel, mens i DK er en translatør = autoriseret oversætter, og kan selv sætte stempel på.

2+3) KOPI af legaliseret original + oversættelse til engelsk, medmindre dokumentet (også) er på engelsk. DK skulle egentlig også kunne acceptere fransk og tysk, men med det efterhånden rystende lave niveau af sprogkendskab blandt myndighedspersonale bør man gå ud fra, at de forlanger engelsk. Lad ALDRIG myndighederne få dine originale dokumenter, medmindre de klart og tydeligt forlanger det. Få evt. en notar til at stemple kopien med et stempel, som bekræfter at kopien svarer til originalen.

4) Gå til notaren sammen og få lavet sådan en erklæring, og få den oversat. Det kommer til at koste noget i oversættelse og stempelafgifter, men 'better safe than sorry'.

HUSK at nogle dokumenter ikke må være ældre end 3 mdr. når de legaliseres - tjek, om du kan få vielsesattest og fødselsattest legaliseret som de er, eller om du skal bede om at få udstedt nye.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 08.01.2017 13:48:25

Tusinde, tusinde tak Mh!

Jeg troede til start, at jeg bare skulle oversætte dokumenterne som de var, og det var det, der skulle med i min ansøgning. Anede slet intet om Apostille osv. Tak, fordi du deler din viden og er i stand til at guide OG hjælpe. Endda gratis.

Så dvs, når jeg indsender ansøgning om opholdstilladelse til mit barn, så skal jeg indsende KOPI (ikke selve originaldokumentet, selvom jeg kan fremskaffe det igen mod betaling) af legaliseret dokument (dvs dokument med Apostille stemplet, ikke?), som er på bosnisk, OG oversættelse af dokumentet på engelsk sprog.

Mht min egen ansøgning, kan jeg efter flere gange læsning, læse mig frem til, at det eneste jeg skal have, for at få opholdstilladelse er 1) at jeg er optaget på uddannelsen 2) at jeg har betalt det 1 semester 3) at jeg kan forstå sproge, men hvordan skal jeg dokumentere det? Er det nok med mit STX-eksamens bevis.

Ydermere forvirrer selve ansøgningen mig. Der kan jo søges online, hvilket nok er lettest, eller afleveres til politiet hvor jeg kan få optaget biometri, men da jeg skal have optaget biometri, hvordan takler jeg den så? Hvad er det bedste? Ligeledes med barn...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 08.01.2017 16:53:00

Din opvækst i DK kan jo ses i cpr.registeret, og din danske STX burde være bevis nok for at du kan sproget. Du kan evt. også få og vedlægge kopi af afgangsbevis fra folkeskolen?
Der står ikke, hvad man skal vedlægge som dokumentation for danskkundskaber, men de to burde være mere end nok.

Jeg ved ikke, hvilken procedure der er at foretrække, men myndighederne lader til at foretrække on-line. Men når man alligevel skal have lavet biometri, sparer man vel en omgang ved at aflevere papirudgaven.

HUSK at du også skal vedlægge dokumentation for at du kan forsørge dig selv.
"at man kan forsørge sig selv med egne midler under opholdet. Man skal dokumentere at have et beløb, der svarer til SU-stipendium med udeboendesats i den periode, der søges opholdstilladelse til, dog maksimalt svarende til 12 måneder. For 2017 er satsen 6.015 kr. pr. måned."
Dertil dokumentation for at du kan forsørge dit barn også. Beløbet bør mindst være normalbidraget, som for 2017 er 15.996 DKK for hele året.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 08.01.2017 19:23:06

Ja, mener bestemt at mit STx afgangs bevis er nok for sprogkunskab.

Hvordan forløber det mht online ansøgning? Jeg skal jo betale gebyr online efter uddannelsesstedet har afsluttet sin del af ansøgning, og jeg udfylder min del 2. Det vil sige PDF format, hvor vi (uddannelsesstedet og jeg) udfylder ONLINE, underskriver i hånden og aflevere hos politiet, hvor jeg også får optaget biometri? Der skal jeg medbringe pas, selve ansøgningen OG kvitteringen for at gebyret er betalt.

MEN, kan da læse at man sagtens kan ansøge online, hvor man efterledes bare går ned hos den nærmeste politistation (der optager biometri) og får optaget biometri. Dette skal dog være MAX 14 dage efter ansøgningen er ingivet online. Man skal dog huske og medbringe kvittering for gebyr betaling osv.

Hmm, det undrer mig?? at man kan forsørge sig selv med egne midler under opholdet. Man skal dokumentere at have et beløb, der svarer til SU-stipendium med udeboendesats i den periode, der søges opholdstilladelse til, dog maksimalt svarende til 12 måneder. For 2017 er satsen 6.015 kr. pr. måned.
Hvis man er optaget på en videregående uddannelse, hvor man selv betaler studieafgift, kan man i stedet for dokumentation for forsørgelse vedlægge dokumentation for, at studieafgiften for 1. semester er betalt. Bemærk, at man ikke må modtage offentlig hjælp til forsørgelse under opholdet i Danmark.


Jeg skal bare vedlægge betalt 1 semester, da jeg selv betaler studieafgift.

Mht barn:, Dokumentation for forsørgelse. Det skal dokumenteres, at hovedansøgeren (den udenlandske studerende) råder over et beløb, der svarer til SU-stipendium med udeboendesats pr. medfølgende familiemedlem i den periode, der søges opholdstilladelse til, dog maksimalt svarende til 12 måneder. For 2017 er satsen 6.015 kr. pr. måned. Bemærk: Kontoen skal være i hovedansøgerens (den udenlandske studerendes) navn.

Hvad mener du med dette: Dertil dokumentation for at du kan forsørge dit barn også. Beløbet bør mindst være normalbidraget, som for 2017 er 15.996 DKK for hele året.

Dette kan jeg ikke læse nogle steder. Det eneste jeg kan læse er, at man skal vedlægge for barn/ægtefælle er udeboende sats for 2017 6015 kr. pr. mdr., dog maksimalt svarende til 12 måneder.

For mig selv enten SU x 12 mdr ELLER betalt 1 semester.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 08.01.2017 21:20:00

Sorry, du har ret. 12 x 6.015 kr til dit barn, og endnu 12 x 6.015 kr til din mand, hvis han skal have ophold også.

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... lemmer.htm

"Dokumentation for forsørgelse. Det skal dokumenteres, at hovedansøgeren (den udenlandske studerende) råder over et beløb, der svarer til SU-stipendium med udeboendesats pr. medfølgende familiemedlem i den periode, der søges opholdstilladelse til, dog maksimalt svarende til 12 måneder. For 2017 er satsen 6.015 kr. pr. måned. Bemærk: Kontoen skal være i hovedansøgerens (den udenlandske studerendes) navn."
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 09.01.2017 13:33:02

Mener nemlig også at jeg havdedet på plads.

Jeg har lige været forbi i vores kommune, og de siger, at de har og kan udgive en internationalt fødselsattest eller vielsesattest.

Dvs. at den ER oversat til engelsk allerede. Nu er mit spørgsmål, kan jeg snuppe det eller skal det være Apostille?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 09.01.2017 20:42:52

Få apostillen på for en sikkerheds skyld. Den koster ikke en herregård og US vil højst sandsynligt kræve den.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 10.01.2017 13:08:50

Jeg tror jeg, vælger Apostille på det originale bosniske dokument, hvor jeg DEREFTER oversætter til engelsk, som du også vejledede mig. Så har begge dele: kopi af original dokument samt oversættelse. Og så er jeg på den sikre side!

OG dokumenterne osv. må kun være 3 mdr. gamle.

Jeg studser lidt over mht om mit barn kommer til at overholde selve reglen for Schengen mht de 90 dage.

Lad os antage, at jeg modtager svar om, at jeg er optaget d. 31 juli. Jeg indrejser asap lad os antage 1 august. Da jeg har haft kontakt til studiestedets internationale kontor, har jeg modtaget svar om, at de igansætter ansøgningen om opholdstilladelse med det samme. Lad os antage at jeg modtager min opholdstilladelse pr. 1 oktober. Mit barn rejser med mig,så vi har allerede der opholdt os i Danmark i hele 2 mdr. Jeg har jo egentlig først mulighed og ret til at søge for mit barn DER, er det helt lovligt at indsende ansøgning der, hvor der kun er 30 dage tilbage at de 90 dage?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 10.01.2017 17:22:27

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... soeger.htm

"Hvis man opholder sig lovligt i Danmark på baggrund af et gyldigt visum, et forlænget visum, på visumfrit ophold eller på forlænget visumfrit ophold, kan man normalt indgive sin ansøgning – og få den behandlet – i Danmark."
"Hvis man indgiver sin ansøgning i Danmark og har ret til at få den behandlet, kan man blive i Danmark, mens ansøgningen bliver behandlet. Det kaldes processuelt ophold. Man har altså ret til at opholde sig midlertidigt i Danmark, mens det bliver afgjort, om man kan få en opholdstilladelse."
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 16.01.2017 14:08:56

Jamen super, så har vi vores fulde ret til at blive. :)

Besvar