Studie & permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 14.11.2016 10:16:56

Falder jeg så ikke under den her, citerer lige dig:..."eller dem der har planlagt en ansøgning, men kommer til DK på visum/som visumfri og afleverer ansøgningen under det ophold om at de godt må begynde på studierne, selv om alting ikke er på plads". Jeg skal nemlig ikke søge om visum og er derfor visumfri, men må blot ikke overskride 3 mdr. ophold. Det er korrekt, ikke sandt?

Dermed, tænker jeg, hvor tidligst jeg 'må' rejse ind i Danmark, så der ikke bliver nogen problemer med det, at jeg påbegynder studierne, når jeg er visumfri?

Jeg tænker at komme hjem igen til Danmark, når jeg kan sende ansøgningen ind pr. 1 februar til uddannelsesstedet. Derefter rejser jeg ud igen, og kommer hjem igen til Danmark i juli mdr. Så hvis jeg starter i skole d. 1 september, kan jeg jo ikke overskride de 3 mdr., vel?

Ja, jeg er rimelig nervøs overfor det hele. I og med at jeg starter mit liv "forfra", kan man jo sige, gøre jeg virkelig ALT for, at der ikke går fisk i den mht papir, og det som jeg/vi skal overholde.

Mht den del, der står at jeg skal opfylde for at kunne få opholdtilladelse, mht sproget, hvordan skal jeg kunne "bevise" det, i og med at jeg har boet her fra lille af.

MVH

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 14.11.2016 11:57:28

Servicemålet er 2 mdr. for studerende, så der er en chance for at du får din opholdstilladelse, inden de 90 dage udløber. Men ja, du burde kunne begynde, selv om du ikke har fået tilladelsen i hånden endnu.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 14.11.2016 12:15:48

Ja, det har jeg læst, at de har en behandlingstid på 2 mdr. for studerende (det samme for mit barn også).

Bare så længe jeg rejser ind igen i juli mdr., så overholder jeg jo reglerne, for at opholde mig lovligt mht. de 90 dage visumfri.

MEN, det der gøre mig nervøs er jo netop, at mailen jeg fik tilbage fra deres Internationale kontor, var, at jeg netop godt må begynde selve uddannelsen, men ansøgningen behandles om opholdstilladelse for studerende, det kan jeg netop ikke finde på Nyindamark. Men de har jo vel styr på det. De igangsætter fluks selve ansøgningen, så snart jeg bliver optaget. (kan ikke lige se, hvorfor jeg ikke skulle blive optaget, da jeg opfylder deres adgangskrav).

Men de skriver MAX 2 mdr. behandlingstid, så jeg håber da, at jeg får mit opholdskort inden jeg påbegynder studiet.

Det kunne være så lækkert, hvis der var nogle studerende ala min situation, der liiiige kunne ridse deres historie op mht selve proceduren på længere sigt med studie og opholdstilladelse, selvom jeg jo har godt styr på det, er det rart med andre synspunkter osv.

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 29.11.2016 14:23:12

Jubler da virkelig over, at de har sat det op fra 6 år til 8 år! Nå, men, det er hvad der er.

Er der nogen, der ved, når ens studie opholdstilladelse er ved og udløbe efter de 4 år, som der er givet i første omgang, hvor lang tid opholdstilladelsen så blive forlænget, altså hvor mange x antal år, bliver opholdstilladelsen forlænget?

Mit andet spg., er, da jeg kan se at de har tilføjet noget under Nyidanmark mht studier og opholdstilladelsen.

"Opholdstilladelsen til 6 måneders jobsøgning giver samme ret til at arbejde, som den begrænsede arbejdstilladelse, man fik sammen med sin opholdstilladelse som studerende, hvor man havde ret til at arbejde 20 timer om ugen (15 timer om ugen, hvis man har fået opholdstilladelse før 1. januar 2015) og fuld tid juni, juli og august.

Bemærk, retten til at arbejde gælder ikke for personer, som har fået et jobsøgningsophold på baggrund af en erhvervstilladelse.

Jobsøgningsopholdet giver mulighed for at finde et arbejde i Danmark efter afsluttet studie. Når man får et jobtilbud, skal man indgive ansøgning om arbejdstilladelse.
"

Det sidste stykke tekst, når jeg engang får et arbejde efter endt uddannelse, skal jeg virkelig indgive ansøgning om arbejdstilladelse?? Giver min opholdstilladelse på baggrund af studier mig ikke retten til at arbejde de 20 t. ugentligt, samt fuldtidsarbejde i sommerferierne, SAMT fuldtid i jobsøgningsperioden (efter endt 3,5 år uddannelse)? Eller vedr. det ikke mig, det som jeg har kopiret ind?

Noget andet, mht fripladstilskud/friplads i daginstitution, hvilken lov gives det under? Jeg kan ikke finde det på Borger.dk, eller google.

Pft.

Mvh.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 29.11.2016 18:18:31

Jo, du får en tilladelse som gælder indtil 6 mdr. EFTER afsluttet uddannelse, men du skal så søge om at få den forlænget, og det skal nok ske nærmest så snart du har landet jobbet.

Friplads gives efter dagtilbudsloven, og er ikke en 'forbudt' ydelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 30.11.2016 09:37:25

Tak for svaret.

Ja, den er jeg helt med på mht. at der gives opholdstilladelse for 4 år af gangen (3,5 års uddannelse samt de 6 mdr. til og finde arbejde i.) efterledes skal jeg søge om at få den forlænget. Tjek! Dog, fangede jeg IKKE det med arbejdstilladelse de har tilføjet efterledes, da det er ikke noget jeg har set førhen, da jeg tjekkede reglerne.

Friplads, der gives efter dagstilbudsloven, dvs er IKKE en af de forbudte ydelser, man IKKE må modtage? Er den noget, som jeg kan søge inden jeg finder en plads til mit barn eller hvordan?


Børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, såfremt børnetilskuddet, jf. lovens § 7, tilkommer et barn, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, med henblik på at deltage i en uddannelse eller et kursus ved en uddannelsesinstitution her i landet

Hvad vil det sige, nogen der kan uddybe? Har jeg ret til at modtage børnecheck hver 3. mdr? Hvad har jeg ret til og hvad har jeg ikke ret til mht ydelser til mit barn?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 30.11.2016 10:32:50

Det er ikke en 'forbudt ydelse' og du kan IKKE søge friplads, før du faktisk har en plads. Tjek nøje, hvordan kommunen beregner husstandsindkomst, hvis du skal bo hos familie:
https://www.borger.dk/Sider/soeg.aspx?k=friplads

Du kan søge om børnetilskud til enlige forældre, hvis du reelt er enlig, men så vidt jeg kan se kun, hvis du er i arbejde (fordi du er udlænding). Vær opmærksom på kravet om ophold i DK forud for ansøgning, et krav som også stilles for at få børne- og ungeydelse (= børnechecken):
https://www.borger.dk/Sider/Boernetilsk ... 92c4581bee
https://www.borger.dk/Sider/Boerne-unge ... f6efe8a839

Og tjek igen, før du ankommer. Regler, især dem der betyder penge til ikke-danske statsborgere, strammes igen og igen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 30.11.2016 11:51:46

Jeg kan se, at man skal have boet/arbejdet i Danmark i 2 år inden for de seneste 10 år, for at modtage nogle af de ydelser for barn. Men, nu ved jeg ikke om mine år tilbage tæller med, da jeg jo netop kommer til at være under et nyt opholdsgrundlag, men i princippet har jeg jo egentligt opfyldt det.

Igen, tusind tak for dit svar. :)

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 30.11.2016 13:24:36

Jeg studser dog stadig over dette her: Jobsøgningsopholdet giver mulighed for at finde et arbejde i Danmark efter afsluttet studie. Når man får et jobtilbud, skal man indgive ansøgning om arbejdstilladelse. nogen der kan uddybe?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 01.12.2016 17:07:30

Jo, dine tidligere år tæller med. Når du finder et arbejde, skifter du opholdsgrundlag, derfor skal du søge påny. Opholdtilladelsen er så betinget af at du har præcis det arbejde. Hvis du skifter arbejdsplads, skal du søge påny.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 02.12.2016 09:35:15

Tak Mh.

Jamen så er det jo fint at jeg kan modtage børnecheck samt evt søge om friplads, da det ikke er forbudte ydelser.

Jeg kan STADIG ikke forstå, HVORFOR jeg skal efter endt uddannelse og når jeg finder et arbejde, søge om arbejdstilladelse (det har man vel allerede mht opholdstilladelsen, der giver ret til at arbejde), er det fordi, at til studiestart var min arbejdstilladelse begrænset med de 20 t. ugentligt, og jeg nu kan og skal netop arbejde fuldttid?

Jeg kommer stadig til at have min opholdstilladelse, når jeg afslutter mit studie og finder et arbejde (efter 4 år), som jeg så forlænger, men HVAD så? Er det KUN en samlet ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen, jeg kommer ikke til og indgive noget med arbejdstilladelse? Jeg kommer sikkert til scanne en arbejdskontrakt ind, det er vel noget de skal have, for at se at jeg har fået fuldtidsarbejde efter endt uddannelse. Ved du, HVOR mange år opholdstilladelsen bliver forlænget? Det kunne være fantastisk, hvis det var med 4 år, for så kunne man jo glæde sig til og søge permanent når forlængelsen var ved og udløbe. :)

Jeg skal jo så vel have en NY opholds- og arbejdstilladelse, da min arbejdstilladelse vel er ubegrænset mht før, hvor jeg var begrænset før med de 20 t ugentligt. Men det er vel ikke HELT fra NY af, hvis I kan følge mig, vil da ikke have at når jeg engang om 8 år skal søge permanent, at de 3,5 / 4 år af studietiden ikke er "talt" med som ophold i Danmark.

govindudu
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23.10.2014 04:14:24

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af govindudu » 02.12.2016 17:29:01

Your residence permit is only for studies which is a limited time duration.If you finish your studies from danish university then you get some time to look for job, when you find a job that is relevant to your studies then you can pply for work permit.you need to fulfill some requirements regarding job to qualify for it.Anyway it is too far to think what is gonna happen after 8-9 yrs.

govindudu
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23.10.2014 04:14:24

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af govindudu » 02.12.2016 17:35:52

You need to qualify for positive list or pay limit skeme where you need to fulfill some salary requirements. I am not sure which studies would you persue in Denmark, because it is important factor to decide whether you are eligible for residence permit or not? You have an advantage of Danish language but yeah its tough scenario.

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 03.12.2016 14:09:57

Jamen dog, jeg vidste slet ikke, at der var andre ting man skulle opfylde, UDOVER at have fundet et arbejde, som man er blevet uddannet som efter endt uddannelse. Det gøre det hele lidt mere bøvlet, for uddannelsen som jeg ønsker, ligger liiige under grænsen for beløbsordningen, som er hævet til 400.000 DKK, nu.

Jeg troede bare, at man skulle søge om forlængelse af sin opholdstilladelse/arbejdstilladelse, efter endt uddannelse når man self havde fundet arbejde inden for studiet.

MH, kan du komme med tips eller ideer til, hvad jeg kan gøre? Jeg vil da slet ikke ønske, at skulle skifte ønske om studie til et andet.

Men alligevel, kan læse forskellige steder, at politikkerne vil gøre det mere attraktivt for udenlandske studerende i Danmark at blive i Danmark efter endt uddannelse, da mange bare tager nytte at "gratis uddannelse" (dem, der er EU borgere) og smutter igen. Mon ikke, der engang kommer regler, der er mere attraktive, og man kan blive.

Jeg ser da nødigt, at jeg afslutter 3,5 års selvbetalt studie, finder arbejder i de 6 mdr. ekstra, og så er det heraus.

Mh, håber du kommer på banen med nogel guldkorn.

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 03.12.2016 14:46:03

Lige en tilføjelse, det er socialrådgiver uddannelsen, som jeg er interesseret i. Jeg har med hurtigt research fundet et talt på, at socialrådgiver lønnen ligger mellem 30.000-35.000 kr., men det er altså et sats. Jeg vil da ikke afslutte mit studie og stå med et job som ikke er "nok", til at kunne forlænge opholds- og arbejdstilladelsen.

Mh, håber du kan komme med nogle guldkorn...

Besvar