Studie & permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 18.10.2016 13:23:21

Håber, at der er en venlig sjæl, der kan hjælpe! :)

Sagen er, at jeg starter uddannelse i Danmark næste år, men der er lige nogle basale ting, som jeg gerne vil have på plads.

Jeg er tredjelandsborger og skal derfor selv betale studieafgift.

1) Er der korrekt, at man kun skal ligge en sikkerhedsgaranti på 12 x SU satsen til rådighed, dvs. de godt 72.000 DKK., da jeg har et barn der skal med mig? Dermed, er det penge der SKAL bruges, eller skal de låses fast i et år? Kan ikke lige helt finde ud af det? Hvis nogen kan uddybe dette.

Noget andet jeg er forvirret over, og lidt "bange for".

Jeg får opholdstilladelse sammen med min datter i starten for 3,5 år + 6 mdr. til at få arbejde i, dvs. 4 år i første omgang. Derefter finder jeg (krydser fingrer) et fast arbejde og en arbejdskontrakt, der siger 3 år. Efter de 3 år, hvis reglerne er som de er, kan jeg søge om permanent for min datter og jeg, hvis betingelserne for opholdstilladelsen fortsat er opfyldt som i start. MEN, kan de "bare" smide os ud? Altså, hvis jeg fortsat opfylder betingelserne, dvs., ingen socialhjaelp o.lign af kommunen/staten osv.

Er simpelthen bange for at de siger "heraus".

Pft

EDIT:

Jeg skal søge om optagelse i marts eller juni 2017 med studiestart i september eller februar.

Hvornår må jeg så komme til Danmark, er det 3 mdr. INDEN studiestart, hvis jeg bliver optaget, for der skal jo søges opholdstilladelse for studiet, og kan se de har en behandlingstid på 2 mdr.

Allexy7
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07.09.2015 23:01:04

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Allexy7 » 20.10.2016 23:59:10

Man skal fortsat opfylde betingelserne for den opholdstilladelse, man har.
Disse er betingelserne for at få permanent opholdstilladelse. Efter de nye regler uddannelse tælles ikke med,dvs du kan ikke regne med at du kan få permanent efter 5 år medmindre du finder et arbejde lige efter dit studiums ophør.I så fald kan du søge om det ( mindst 2.5 år fuldtids arbejde).

vedrørende dit første spørgsmål,
du skal simpelthen fremvise at du har pengene sat på din konto.

Man skal være fyldt 18 år.
Man skal have boet lovligt i Danmark i mindst 6 år. Hvis man opfylder alle 4 supplerende betingelser (se nedenfor), skal man dog kun have boet lovligt i Danmark i mindst 4 år. Læs mere om lovligt ophold
Man må ikke have begået visse typer af kriminalitet. Læs mere om kriminalitet
Man må ikke have forfalden gæld til det offentlige, medmindre der er givet henstand. Læs mere om gæld
Man må ikke have modtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven inden for de sidste 3 år. Læs mere om offentlig hjælp
Man skal have accepteret en erklæring om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund. Læs mere om integrationserklæringen
Man skal have bestået Prøve i Dansk 2 eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau. Læs mere om danskkundskaber
Man skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år. Læs mere om beskæftigelse
Man skal fortsat være i arbejde på det tidspunkt, hvor Udlændingestyrelsen træffer afgørelse i sagen. Læs mere om aktuel beskæftigelse

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 21.10.2016 08:23:46

Tak for dit svar Allexy7.

Jeg har godt fat i, at man SKAL være fuldtidsbeskæftiget dvs. i fuldttidsjob i mindst 2,5 år i de sidste 3 år. Derfor som skrevet, kan jeg først søge om permanent opholdstilladelse EFTER en fuldstidsarbejdsperiode i mindst 2,5 år. Så regnet rundt på det, kan jeg først søge/få permanent ophold efter 6 år. 3,5 år uddannelse samt 2,5 år fuldtidsbeskæftiget.

OG når jeg engang søger, så skal jeg være i arbejde (fuldttid), samt at jeg fortsat skal opfylde betingelserne for opholdstilladen, som i starten dvs.:

- Ikke modtage offentlig hjælp, efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven i de sidste 3 år. (denne her tror jeg er MEST vigtig)
- 2,5 år fuldtidbeskæftigelse inden for de sidste 3 år
- Integrations/aktivt medborgerskab
- Bestå dansk

Dvs. jeg skal bare vedhæfte det som bilag, selve kontoudtoget, at jeg råder over det beløb ca 72.000 (12 x SU sats), som man skal pr. medfølgende familiemedlem.


Nu bliver jeg lidt forvirret, man skal være fyldt 18 år, men hvad med mit barn, hun er kun 3 år. Hvordan foregår det for hende?

Pft.

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 24.10.2016 10:06:14

Nogen, der kan svarer?? :wink:

ranju53
Indlæg: 74
Tilmeldt: 28.03.2016 18:06:32

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af ranju53 » 24.10.2016 23:03:56

Du skal ikke stille bankgaranti men du skal dokumentere, at du har de penge stående i bank eller ligende

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af closed1 » 25.10.2016 08:09:18

Når det er noget der er 6 år ude i fremtiden , kan reglerne sagtens være ændret flere gange.

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 25.10.2016 10:26:35

Ja, det har du ret i closedo1. Men nu forholder jeg mig til de regler, de er gældende pt.

Endvidere, kan jeg ikke fange den helt endnu. Jeg modtager svar om optagelse inden 30 juli, og skal indgive ansøgningen til SIRI mht opholdstilladelse til mig og barn selfølgelig efter optagelse af studie, MEN de har altså en sagsbehandlingstid 2 mdr. Nu bliver jeg lidt nervøs, for mit semester starter 1 september. Nogen der har et bud på, hvordan det kommer til at foregå?

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 25.10.2016 10:30:45

Tak Ranju53.

Skal selve beløbet (sikkerhedsstillelsen), skal de være "låst" i 12 mdr. eller må man gerne haeve, og er det en kontoudskrift man skal kunne fremvise hvert år. Der står nemlig kun, at det er SU satsen x 12 mdr. MAX. på Nyidanmark. Men man skal vel vise, at man hvert år har den sats, for stadig at kunne opfylde kravet til opholdstilladelsen.

ranju53
Indlæg: 74
Tilmeldt: 28.03.2016 18:06:32

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af ranju53 » 25.10.2016 11:22:07

Pengene er ikke låst. Du skal fremskaffe dokumentation fra banken, at der er penge i banken, ikke bare kontoudskrift. Mange låner penge midlertidigt fra venner

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 25.10.2016 13:13:29

Jamen, det er da vel fuldkommen ligegyldigt om jeg "låner" pengene - bare der ER det beløbet, de oplyser, der skal være.

Ja, fremskaffe dokumentation i banken, at jeg har det, jeg skal have, er vel også en form for kontoudtog, det er jo også dokumentation nok.

Synes ikke dit svar er fyldestgørende i dette udsagn: "Pengene er ikke låst. Du skal fremskaffe dokumentation fra banken, at der er penge i banken, ikke bare kontoudskrift. Mange låner penge midlertidigt fra venner"

ranju53
Indlæg: 74
Tilmeldt: 28.03.2016 18:06:32

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af ranju53 » 25.10.2016 15:07:53

Der udtryk du giver her er, at du er bekymret for, at penge skulle være låst.Det virkede ikke meget solvent. Jeg har derfor svaret, at det ikke er tilfælde. Hvorfor spørger du her hvis du selv har svar? Jeg har i mindst svaret, andre gad ikke.
Studerende låner ofte penge fra forskellige steder og sætter dem ind i konto, Efter de skaffer dokumentation, hæver penge igen fra banken. Det læser jeg i Facebook sider.
I din tilfælde skal du måske dokumentere flere end 72.000

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 26.10.2016 10:19:02

Jeg har også takket for, at du gider svare. :)
Ja, selfølgelig er jeg da bekymret for, at pengene evt. skal "låses", for det er jo penge, jeg får brug for, for at leve.
MEN jeg tænker nu, at jeg nok alligevel lader de 72.000 (12 mdr. x SU sats) blive liggene på kontoen i x antal år, for at være på den sikre side. Det ville da være ren katastrofe, hvis de siger, at nu har du brugt de penge lad os sige 6 mdr. efter, og det er heraus. Vil helst ikke "fejle". Men igen, hvis der er nogen, der kan give et konkret svar på, om det er penge, der skal hvile og ej låses, eller om man rent faktisk gerne må bruge af dem, er jeg taknemmelig.

Endivdere, som jeg kan læse mig frem til iflg. Nyidanmark, er det eneste jeg skal have økonomisk: 1) 1 semester betalt 2) 12 x SU sats = 72.000,-, som sikkerhedsstillelse for mit barn.

Ret mig, hvis jeg tager fejl.

govindudu
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23.10.2014 04:14:24

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af govindudu » 26.10.2016 15:13:57

An application for a residence permit as an accompanying family member must include the following:

Marriage certificate (for spouses or registered partners)
Documentation of cohabitation such as lease contracts, ensurance policies, or similar, with both your and your partner's names on (for cohabiting partners)
Birth certificate (for children under 18)
Letter of consent from the other custody holder, if you and the other parent have joint custody of the child, and the child is travelling with you only (for children under 18)
Documentation that you can support your accompanying family members. You must document that you have at your disposal an amount per family member equivalent to Danish student grants (SU) for the period of time covered by your residence permit, with 12 months being the maximum requirement. The monthly amount (2016 level) is DKK 5,941, making the maximum required amount 12 x 5,941 = DKK 71,292 per family member. Please note: The bank account must be in your (the student's) name

You should show a lot if you are bringing your kids as well.

Voresliv
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26.04.2015 15:14:09

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 26.10.2016 19:51:27

Hey and thanks for your answers! I pretty read the same things on Nyidanmark, and notice as well on a paper, what I have to have of documents for me and for my child.

For me:
Copi of passport (all pages)
Copy of my first semester, that has been payed
Marriage certificate

For my child:
Birth certificate
Required amount for a year (about 72.000 DKK)
Consent from my childs father (I am travelling with her)

About the required amount per year, is it something that I have to have every year, and for every year a document for that?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 26.10.2016 23:12:44

Jeg vil gå ud fra, at hvis og når du får opholdstilladelse, så tjekkes din økonomi ikke, hvis du blot ikke søger om 'forbudte' offentlige ydelser. I hvert fald tidligst, når du søger om forlængelse.

Mht. dit barn, så kan hun ikke få permanent opholdstilladelse før hun fylder 18 - pt gælder disse regler: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... 19_aar.htm

Men det kan jo se ganske meget anderledes ud om ca. 16 år. Du må løbende holde dig orienteret om kravene.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar