Forfalden gæld

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Angelika
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26.05.2016 12:49:38

Forfalden gæld

Indlæg af Angelika » 26.05.2016 12:57:13

Hej,
Jeg er meget i tvivl om hvad forfalden gæld betyder.
Jeg har for noget tid siden fået en bøde på 1500kr for at være passagerer uden sele. Bøden blev så overgivet til skat og jeg fik et brev om at jeg skulle indbetale den ellers hvis jeg ønskede en afdragsordning skulle jeg ikke reagere på brevet så ville de sende et brev med en afdragsordning. Det skete i september 2015 hvor jeg ikke har hørt fra dem siden.
Jeg har så haft noget overskydende skat til udbetaling i april hvor jeg ringede til skat og de sagde at bøden vil blive modregnet i min overskydende skat senest i august 2016.
Skat sagde også at grundet til at jeg ikke fik noget brev om en afdragsordning sidste år, var fordi deres system ikke fungerer optimalt.

Jeg skal så søge statsborgerskab senest d 1 Juli, men er min gæld forfalden hvis de ikke har modregnet den før august?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forfalden gæld

Indlæg af mh1 » 27.05.2016 13:23:30

At en gæld er forfalden betyder at kreditor kan kræve den betalt. Betaler man ikke ved opkrævning, er man i restance og det er det, man ikke må være.

Hvis man har en aftale om at betaling skal ske på et fremtidigt tidspunkt, er man ikke i restance endnu. Jeg ville umiddelbart mene, at du ikke er i restance, men når det er skat der er inkassator, ved man aldrig. Dog vil jeg mene at hvis du ikke har fået anvist, hvordan du kan betale frivilligt, så er du ikke i restance. Kreditor er pligtig til at oplyse, hvordan man kan betale sin gæld.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar