Kan praktik tælle med som beskæftigelse ?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KYOGHH
Indlæg: 5
Tilmeldt: 02.01.2014 16:55:37

Kan praktik tælle med som beskæftigelse ?

Indlæg af KYOGHH » 16.05.2016 11:51:41

Hej alle i ÆUG.
Min hustru ønsker permanent opholdstilladelse i DK så hurtigt som muligt.
Det hun mangler er at opfylde beskæftigelseskravet.

Min hustru startede i jan. 2016 på kokkeuddannelsen (Gastronom) og en stor del af uddannelsen de næste 3 år er i form at lønnet praktik som kokkeelev.
Dermed har permanent ophold lange udsigter. Fordi Iflg. "Ny i Danmark" er reglerne således:
Følgende medregnes ikke som ordinær beskæftigelse:
•Perioder med dagpenge (også arbejdsløshedsdagpenge).
•Ulønnet arbejde.
•Arbejde med løntilskud.
•Uddannelse, herunder også praktik eller andet arbejde som er en del af en uddannelse.
•Perioder med arbejde under 30 timer om ugen.

SPM1: Er der nogen muligheder for at praktikperioden for min hustru's uddannelse eller andre faglige uddannelser for den sags skyld kan tælle med som ordinær beskæftigelse ?

SPM2: Min hustru, der er 33 år, har en 4 årig universitetsuddannelse fra sit hjemland som hun indtil nu ikke har kunnet bruge i DK og er nu under "omskoling" til Gastronom.
Har nogen kendskab til om andre ordninger, feks. "voksen lærling ordningen" i VEU regi kan få kokke praktik perioden på 2-3 år til alligevel at tælle med som ordinær beskæftigelse i relation til at opfylde betingelserne for permanent opholdstilladelse.

KYOGHH

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Kan praktik tælle med som beskæftigelse ?

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2016 05:35:51

Det, der står på Nyidanmark, er selvfølgelig rigtigt. Kun ordinært fuldtidsarbejde kan sikre din kone mulighed for at få gjort sin opholdstilladelse permanent. Dit andet spørgsmål kan jeg desværre ikke svare på.

Besvar