Hvornår er det 100%

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KlausRas

Hvornår er det 100%

Indlæg af KlausRas » 19.04.2016 09:19:22

Min kone har er blevet dansk statsborger på lovforslaget der blev godtkende for en uge siden. Vi har igennem længere tid snakket om vi skulle prøve at bosætte os en årrække i hendes land, men vi ville vente til hun have statsborgerskab, så hun ikke mistede sin opholdstilladelse.

Spørgsmåler er så hvornår skal hun ikke længere leve op til at have bopæl i Danmark? Er det allerede nu, hvor loven er godkendt og underskrevet af dronningen, eller er man først 100% når Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har sendt deres skema som man skal udfylde, og man får sit bevis på statsborgerskab tilsendt?

Jeg vil jo mene at når loven er godkendt af folketinget og underskrevet af dronningen, så er der ikke så meget mere at komme efter, men man er jo blevet overrasket før af mærkelige små ting som står med meget småt i bunden af en lovtekst.

Nogle der ved dette 100%?

Med venlig hilsen
Klaus

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvornår er det 100%

Indlæg af mh » 19.04.2016 16:27:51

Hun er dansk statsborger fra den dato, som angives som ikrafttrædelse af det vedtagne lovforslag. Ikke nødvendigvis den samme dato, som lovforslaget vedtages. Om der står noget i lovforslaget om at det først gælder, når man har fået beviset, ved jeg ikke, det kan I nok selv finde ud af.

Men uden beviset på statsborgerskab kan hun ikke få dansk pas.
mh
Rådgiver for ÆUG

KlausRas

Re: Hvornår er det 100%

Indlæg af KlausRas » 22.04.2016 09:07:50

Tak. :-)

Det var også hvad jeg ville tro. Men logik for mig er ikke altid hvad lovgivningen syntes er logisk, så ville hellere spørge. ;-) Men så er det nok blevet tid til at kigge efter enkeltbilletter over atlanten. :-)

Igen tak.

MVH
Klaus

Besvar