Ingen respons fra UIBM

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dasbnau
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27.08.2012 16:57:32

Ingen respons fra UIBM

Indlæg af dasbnau » 12.01.2016 13:30:25

Jeg har nu i mere end tre måneder forsøgt at få UIBM til at svare på en skriftlig henvendelse med en række generelle spørgsmål omkring reglerne for statsborgerskab (selve spørgsmålene poster jeg i en anden tråd). Jeg bliver ved at rykke, men har intet modtaget ud over deres autosvar.
Jeg har haft lignende oplevelser med Udlændingestyrelsen mange gange. De svarer ganske enkelt ikke.

Da det hele startede i overgangsperioden mellem de to ministerier har jeg også sendt de samme mails til Justitsministeriet (og ligeledes rykket flere gange), men også her bliver jeg mødt af larmende tavshed.

Jeg synes ærlig talt det er skandaløst at myndighederne blankt ignorerer henvendelser fra borgerne. Jeg har forsøgt at videresende korrespondancen til et par medier men ingen har vist interesse.

Har nogen herinde erfaring med at kontakte UIBM, og har nogen oplevet rent faktisk at få svar fra dem? Eller har I nogen forslag til hvordan jeg kan forholde mig?

Telefonisk kontakt er ikke en mulighed, da jeg ikke kan holde dem op på et mundtligt svar og det derfor er aldeles uanvendeligt. Jeg har ingen tillid til at en tilfældig medarbejder i telefonen rent faktisk vil kunne give korrekte svar, og hvis jeg ikke har noget på skrift er det mig der står med håret i postkassen hvis (når) jeg bliver fejlinformeret.

dasbnau
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27.08.2012 16:57:32

Re: Ingen respons fra UIBM

Indlæg af dasbnau » 19.01.2016 15:46:31

Miraklernes tid er ikke forbi. Interessant om det har noget at gøre med min post herinde.

3½ måned skal det tage at sige "Det kan vi lige give dig et ring om". Hatten af.

(Højreklik og vælg "Åbn billede i ny fane" hvis det er for småt)

Billede

dasbnau
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27.08.2012 16:57:32

Re: Ingen respons fra UIBM

Indlæg af dasbnau » 19.01.2016 16:31:28

Jeg har nu sendt følgende svar retur (bare hvis nogen følger med for shits and giggles):

Hej ministerium

Lad mig først benytte lejligheden til at takke ministeriet for dets svar. På kun 3½ måned har ministeriet formået ikke at besvare en relativt simpel og generel forespørgsel fra en borger. Det er en bedrift som ministeriet fortjener anerkendelse for.

Som ignorant lægmand undrer jeg mig over at ministeriet ikke føler sig i stand til at give et skriftligt svar på min forespørgsel. Alle relevante informationer fremgår af min mail, og spørgsmålene turde være ganske entydige i deres formulering. Jeg skrev fordi jeg gerne ville have et skriftligt svar at henholde mig til, således at der ikke er anledning til misforståelser og således at ministeriets svar let kan dokumenteres for eftertiden.

Jeg tillader mig derfor høfligt at gentage min anmodning om at ministeriet enten besvarer mine spørgsmål skriftligt, eller redegør skriftligt for eventuelle punkter der måtte have bragt ministeriet i tvivl om den præcise mening med mine spørgsmål. I så tilfælde skal jeg naturligvis gerne præcisere min forespørgsel.

Såfremt ministeriet ikke er villig til at give et skriftligt svar, er ministeriet i mangel af bedre velkomment til at kontakte mig på telefon XXX, når som helst det måtte passe ministeriet. Jeg kan kun håbe at ministeriet finder en sådan lejlighed inden jeg eller min kone lider en naturlig død af alderdom.
Da jeg tager for givet at ministeriet er villig til at stå på mål for sine udtalelser, formoder jeg at ministeriet ikke har indvendinger mod at jeg optager samtalen som dokumentation. Ministeriet kan hermed betragte sig som værende informeret om dette forhold.
Skulle jeg være ude af stand til at besvare ministeriets opkald, kan ministeriet lægge en besked eller prøve igen senere.

Jeg ser i spænding frem til at høre fra ministeriet, og takker endnu gang for ministeriets imødekommende og frem for alt prompte service til borgerne. Det er den slags der bevirker at man betaler sin skat med glæde.

Mvh
XXX

P.S. Jeg føler at jeg bør skrive "ministeriet" en gang mere. Here goes. Ministeriet.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ingen respons fra UIBM

Indlæg af mh1 » 19.01.2016 21:59:26

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor, men det er blevet uendeligt svært at få svar på noget som helst fra nogen som helst, når man ønsker det skriftligt.

Når man skriftligt (digital post) henvender sig med spørgsmål eller giver lovpligtige oplysninger, så virker det som om de bliver borte i cyberspace - man får i hvert fald sjældent respons. Ringer man, får man mangelfulde, forkerte og/eller vildledende svar.

Der er sikkert en dybere mening med det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar