Tidsubegrænset ophold efter EU-retten

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jesper38
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19.07.2015 16:12:36

Tidsubegrænset ophold efter EU-retten

Indlæg af Jesper38 » 29.10.2015 21:14:34

Hej

Jeg er lidt om jeg skrive i det rigtige indeks

Det omhandler at min kone og jeg har fået familiesammenføring efter EU-reglerne og hendes opholdskort er give for 5 år.

Nu læser jeg så ansøgning om tidsubegrænset ophold efter EU-retten, som skal sendes til Statsforvaltningen

Jeg er i tvivl om 2 ting - der står man først kan søge, når man har været i landet uafbrudt i 5 år.

1) Vi skal vel ansøge inden opholdskortet udløber? og opholdskortet er kun givet til 5 år - Men ansøgningen skal vel sendes til Statsforvaltningen inden opholdskortet udløber, men så opfyldes der jo ikke at man har været i landet uafbrudt i landet i 5 år, når ansøgning indleveres...

2)afsnit 3.2 Erklæring om anden familierelation (børn, forældre mv.)
Man skal sætte kryds i at
"Jeg erklærer på tro og love, at familierelationen til den danske statsborger forsat er den samme som ved indgivelse af ansøgningen om ophold som familiemedlem til den danske statsborger"
Men hvad gør man lige, når vi er så heldige at min kone nu er gravid og der er et barn på vej? Så er familierelationen jo ændret og dette kan ikke angives andre steder i ansøgningen??

Håber nogle kan hjælpe mig med disse 2 spørgsmål

På forhånd tak

mvh
Jesper

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tidsubegrænset ophold efter EU-retten

Indlæg af skaanebo » 29.10.2015 21:47:07

Jeres relation er ikke ændret bare fordi I får et barn.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tidsubegrænset ophold efter EU-retten

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2015 05:00:48

Ansøgningen indgives umiddelbart før opholdskortet udløber. Det er op til Statsforvaltningen, hvor tidligt de vil tage mod ansøgningen. Da det tager tid at behandle ansøgningen, er opholdskravet på 5 år jo opfyldt, når det nye opholdskort udstedes.

Jesper38
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19.07.2015 16:12:36

Re: Tidsubegrænset ophold efter EU-retten

Indlæg af Jesper38 » 08.11.2015 22:14:08

Ok, så det vil ikke være noget problem, at man indlevere ansøgningenn ca. 1 mdr. før opholdskort udløber (og så mangler der stadig i princippet 1 mdr. før man har været i landet i 5 år)?

Samt det vil ikke give nogle udfordringer, at mens man har indleveret ansøgningen - så har man jo i princippet ikke et godkendt opholdsgrundlag, da nuværende opholdskort jo udløber i mellemtiden?

Er der nogen som har erfaring med indlevering af ansøgningen og eventuel kan give et godt råd til hvornår det vil være en god ide at indlevere?

mvh
Jesper

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tidsubegrænset ophold efter EU-retten

Indlæg af fundiver199 » 13.11.2015 09:51:15

Jesper38 skrev:Ok, så det vil ikke være noget problem, at man indlevere ansøgningenn ca. 1 mdr. før opholdskort udløber (og så mangler der stadig i princippet 1 mdr. før man har været i landet i 5 år)?
Nej for kravet om 5 års ophold er jo opfyldt, når Statsforvaltningen træffer deres afgørelse. Præcist hvor tidligt de vil tage mod ansøgningen, kan de selv oplyse dig om.
Jesper38 skrev:Samt det vil ikke give nogle udfordringer, at mens man har indleveret ansøgningen - så har man jo i princippet ikke et godkendt opholdsgrundlag, da nuværende opholdskort jo udløber i mellemtiden?
Det er ikke opholdskortet i sig selv, der giver en nogen som helst rettigheder. Opholdskortet gør det kun lettere at dokumentere, at man har de rettigheder. Lige som et dansk sygesikringsbevis.

Der er visse praktiske udfordringer ved ikke at have et gyldigt opholdskort. F.eks. har man jo derved ikke et gyldigt schengenvisum, hvis man planlægger at rejse til udlandet. Derfor kan man blive nødt til at søge om visum, hvis rejsen går til et andet schengenland, og om tilbagerejsetilladelse for at komme ind i Schengen igen, hvis rejsen går til et land uden for Schengen.

Har man mulighed for at planlægge sin rejseaktivitet, er det nok lettest bare at vente med at rejse, til man har det nye kort. Derfor synes jeg også godt, man kan tillade sig at hoppe Statsforvaltningen lidt på maven, hvis de f.eks. mener, at de skal bruge 5 måneder på at udstede et nyt opholdskort. For der er ingen saglig grund til, at det skal tage så lang tid.

Her ved jeg godt, at Udlændingestyrelsen også somme tider bruger meget lang tid på ansøgninger om forlængelse af dansk opholdstilladelse og især om permanent opholdstilladelse. Men fordi den ene myndighed er langsom, behøver den anden jo ikke også at være det ;-)

Besvar