Spørgsmål om statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
inloveforever
Indlæg: 85
Tilmeldt: 29.08.2011 15:38:43

Spørgsmål om statsborgerskab

Indlæg af inloveforever » 13.10.2015 17:02:30

Den nye regering og de stramninger på udlændingeområdet, har gjort mig en smule forvirret i henhold til hvad min mand fra USA skal opfylde for at kunne blive dansk statsborger når den tid kommer. Han fik ophold i Danmark på baggrund af EUreglerne efter vi havde boet i Sverige i næsten et år. Vi har nu boet i DK i 3 år.

Mit spørgsmål lyder så

Må min mand godt modtage dagpenge? Han afslutter en uddannelse her til Januar, og kan derfor få dagpenge som nyuddannet, men vi vil bare lige være sikker på at det ikke kan påvirke noget når vi senere hen vil ansøge om statsborgerskab. Han har ikke på noget tidspunkt arbejdet i Danmark, men har altid været under uddannelse.. Det tæller vel også som selvforsørgende ikke?

Mange tak!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Spørgsmål om statsborgerskab

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2015 08:34:20

Det er kun længden af selvforsørgelseskravet, der er ændret, ikke indholdet. I de gamle regler skulle din mand have været selvforsørgende i 2½ ud af 5 år. Med de nye regler er det 8½ ud af 9 år dog kun 4½ ud af 5 år, hvis han har bestået Danskprøve 3.

At være selvforsørgende betyder nu som før, at man ikke har modtaget ydelser efter aktivloven eller integrationsloven. Dagpenge fra en A-kasse udbetales efter lov om arbejdsløshedsforsikring.

I ÆUGs vejledning om familiesammenføring kan du læse om, hvilke ydelser der udbetales efter de to "forbudte" love. Det er såkaldt sociale ydelser, så man kan ikke få dem, uden at man har en sag kørende med en sagsbehandler på kommunens socialkontor. Hvis din mand ikke har sin gang på kommunens socialkontor, er han derfor selvforsørgende i lovens forstand.

Besvar