Statsborgerskab til barn

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
InderJoe
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01.10.2010 16:03:17

Statsborgerskab til barn

Indlæg af InderJoe » 30.08.2015 20:34:58

Hej alle,

Jeg er selv britisk statsborger og er gift med en indisk statsborger.

Vi har fået et barn og jeg er i tvivl om barnet vil kunne få dansk pas. Ifølge de britiske myndigheder kan barnet ikke få britisk pas, da jeg ikke er bosat i England(Og selv fik statsborgerskab som barn af en britisk statsborger, derfor kan det ikke videregives modsat hvis jeg selv var bosat i England eller selv havde opnået statsborgerskab).

Det vil være muligt at få Indisk pas, men det er jeg jo ikke interesseret i, da et dansk pas vil være mere anvendeligt og man ikke behøver søge visum til en masse lande.

Er der nogen der har noget input eller kan vejlede om det er muligt at få dansk pas til barnet?

Jeg har permanent opholdstilladelse i Danmark, og det får min kone formentlig også til næste år. Vi har ophold efter EU-reglerne.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Statsborgerskab til barn

Indlæg af skaanebo » 30.08.2015 20:40:13

Man får ikke dansk statsborgerskab, blot fordi man fødes i Danmark. Det gør man kun, hvis man fødes statsløs. Så kan man som voksen søge om dansk statsborgerskab. Så den mulighed er udelukket for jeres vedkommende. Barnet er derfor indisk, hvis du er sikker på, at oplysningerne om britisk statsborgerskab er korrekt.

Hvis du selv ønsker at skifte til dansk statsborgerskab og opfylder betingelserne for det, kan jeres barn dog også blive dansk ad den vej og søge samtidig med dig.

Besvar