Tyrkisk kæreste til Danmark.

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nordbo
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30.07.2015 11:53:45

Tyrkisk kæreste til Danmark.

Indlæg af Nordbo » 30.07.2015 12:50:32

Jeg er helt ny herinde og helt ny i det her. Så beklager hvis emnet har været her før.

Jeg har en tyrkisk kæreste, han er 33 år.
Jeg selv er dansker og er 38 år. Vi har kendt hinanden i mange år og nu er det op tide vi slår os ned - gerne i mit hjemland.

Han skal til Danmark på besøgsvisum nu her til vinter. Han bliver i de 90 dage det er tilladt.

Hvad gør vi herfra og er det nemmere hvis vi gifter os nu her til vinter?

Det har vi snakket om længe, så det er ikke udover vores planer som også indbefatter kunstig befrugtning nu her til vinter.

Jeg har fuldtidsjob og tjener nok til jeg kan forsørge os noget tid. Jeg har ligeledes en opsparing på ca 40.000 kr.
-ved ikke om det gør en forskel.

Min kæreste har en også en opsparing på ca 30.000 kr.

Han er uddannet civil ingeniør i Tyrkiet.

Hvordan ruster vi os bedst til sammenføring i Danmark?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyrkisk kæreste til Danmark.

Indlæg af mh1 » 30.07.2015 17:53:14

Hvis det er meningen at I vil bo sammen i DK, så kan I gifte jer i løbet af hans visumbesøg, og søge om fs så snart I har en vielsesattest at vedlægge.

At du og han tilsammen har så I kan stille en garanti på 52.490,12 kr. (2015-niveau) er fint - du må dog nok forvente at det snart bliver vedtaget at sikkerhedsstillelsen skal være på et højere beløb, formodentlig mindst 100.000 kr. Du/I skal ikke have alle pengene selv, men det hjælper på bankernes lyst til at lave bankgaranti at man selv har noget.

Efter at fs er blevet bevilget skal din - til den tid - mand indenfor 6 mdr. bestå en danskprøve, så jo før han går i gang med at lære det, jo bedre.

I kan formodentlig frit vælge mellem om din mand skal rejse tilbage til Tyrkiet og vente på svar på ansøgningen, eller om han vil blive i DK på 'processuelt ophold'.

Bliver han i DK skal I sørge for at tegne en rejsesygeforsikring, som kan forlænges, indtil han får svar. Han må ikke arbejde, men gerne gå på privatbetalt danskkursus - enkelte steder er der gratis tilbud, som også gælder dem der endnu ikke har opholdstilladelse.

Gå op til boksen RÅDGIVNING og find vejledningerne. De kan printes ud, så du kan sidde i ro og mag og finde ud af, hvad I kan og bør gøre.

Læs også på https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... aeller.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

Nordbo
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30.07.2015 11:53:45

Re: Tyrkisk kæreste til Danmark.

Indlæg af Nordbo » 30.07.2015 21:10:17

Han kan lidt dansk, men ikke nok til at bestå prøven. Så han vil super gerne gå på kursus. Hvor på Fyn er er evt. gratis kurser mens han blot er på turistvisum? De 3 måneder ville han elske at lære dansk.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyrkisk kæreste til Danmark.

Indlæg af mh1 » 31.07.2015 09:02:53

Jeg ved ikke noget om evt. undervisning på Fyn - jeg bor deltids i hhv. Tyskland og Tyrkiet :)
Søg på nettet, spørg dig frem, det kan være div. frivillige foreninger - men vær opmærksom på at de fleste 'hits' er til folk som HAR fået opholdstilladelse. Der kan være tilbud i kirker o.l.

Alle kan bruge tilbuddet her: http://www.sdu.dk/bibliotek/internation ... laer+dansk
mh
Rådgiver for ÆUG

LoveMatters
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13.06.2012 12:25:31

Re: Tyrkisk kæreste til Danmark.

Indlæg af LoveMatters » 24.11.2015 14:23:15

Når han så har fået opholdstilladelse har han ret til gratis Danskundervisning i 3 år fra tilladelsen. Undervisningen foregår på sprogcentre rundt om i landet, du kan læse mere om dem her http://dedanskesprogcentre.dk/forside/. Der er som regel forskellige danskundervisnings tilbud nogle hvor man er på skolen om et par aftener om ugen og nogle hvor man har undervisning hver formiddag, så det passer ind i et evt. arbejdsskema.

Besvar