Boligkrav opfyldt?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
druiddk
Indlæg: 7
Tilmeldt: 09.01.2009 23:20:39
Geografisk sted: Kolding, Danmark
Kontakt:

Boligkrav opfyldt?

Indlæg af druiddk » 06.07.2015 18:16:23

Hej alle,

Vi har i dag modtaget brev med krav om yderligere oplysninger vedr. bolig krav.
Kort fortalt har vi pt. ventet over 21 måneder på permanent opholdstilladelse da vi først ventede 7 måneder, fik afslag, klagede og ventede påny 7 måneder, fik medhold, ventede 7 måneder og så er vi cirka her nu.

I brevet står der:
Bor du i en lejebolig, skal lejemålet være tidsubegrænset eller være på mindst 3 år fra den dato, hvor du søgte om forlængelse

Det lader til at komme fra http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... artner.htm som handler om forlængelse af tidsbegrænset FS opholdstiladdelse.

Nogen gæt på hvorfor de nævner det når det handler om permanent opholdstilladelse?

Hvis jeg ser på https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ophold.htm kan jeg slet ikke se noget som helst nævnt om boligkrav.

Sagen er vi har købt en grund og fået HusCompagniet til at bygge et hus på den mens vi har boet til leje på en tidsbegrænset lejekontrakt på 2 år. Leje kontrakten udløber slut september 2015 men vi flytter dog ind i det nybyggede hus og ændrer adresse hertil inden lejekontrakten udløber.

Nogen råd?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Boligkrav opfyldt?

Indlæg af mh1 » 06.07.2015 21:12:59

Det står allerøverst:"Man skal fortsat opfylde betingelserne for den opholdstilladelse, man har"

formodentlig blev boligkravet stillet ved den/de foregående opholdstilladelser.

Råd: Fortælle nøjagtigt hvordan virkeligheden ser ud for jer: I venter på at komme ind i jeres ejerbolig. Den er i sagens natur en tidsubegrænset bolig.
mh
Rådgiver for ÆUG

druiddk
Indlæg: 7
Tilmeldt: 09.01.2009 23:20:39
Geografisk sted: Kolding, Danmark
Kontakt:

Re: Boligkrav opfyldt?

Indlæg af druiddk » 07.07.2015 07:07:27

Tak for dit svar mh.

Kravene til tidsbegrænset FS opholdstilladelse står her http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... igkrav.htm:
Hvis der er tale om en lejebolig eller en fremlejebolig, skal varigheden af lejekontrakten eller fremlejekontrakten enten være tidsubegrænset eller være på mindst 1½ år fra den dato, hvor ansøgning om opholdstilladelse bliver indgivet.

Dvs. her er 1½ år nok og ikke 3 år som nævnt i brevet.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Boligkrav opfyldt?

Indlæg af mh1 » 07.07.2015 11:10:39

Tidskravet er blever reduceret for forholdsvis nylig. Det er muligt, at ikke alle standardbreve i systemet er blevet rettet til. Ring og spørg om ikke det er en fejl med de 3 år.
mh
Rådgiver for ÆUG

druiddk
Indlæg: 7
Tilmeldt: 09.01.2009 23:20:39
Geografisk sted: Kolding, Danmark
Kontakt:

Re: Boligkrav opfyldt?

Indlæg af druiddk » 27.07.2015 13:29:24

Jeg ringede og sagde vi flyttede indenfor 1 måned og spurgte om det var OK jeg blot sendte skøde/osv. på det nye hus. Det var OK.

Her godt 3 uger senere har min kone endelig fået permanent opholdstilladelse.
ENDELIG!

Tak til alle for de mange gode svar på ikke blot denne tråd men også andre.

Besvar