Barn DK statsborger, ønsker dog pas til morens hjemland

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pelle

Barn DK statsborger, ønsker dog pas til morens hjemland

Indlæg af Pelle » 28.03.2015 16:25:01

Hej,

Min datter blev født i Danmark i januar i år. Jeg er dansk statsborger og hendes mor en Colombiansk og vi er familiesammenført efter danske regler. Derfor er min datter også dansk statsborger, men vi har ikke kontaktet de colombianske myndigheder endnu. Vi rejser til Colombia til sommer på ferie for at vise vidunderet frem og vil i den forbindelse gerne have registreret hende så hun kan få sit colombianske pas. Hun er allerede registreret som borger i DK med pas, fødselsattest, CPR, osv..

Mit spørgsmål går på hvordan vi gør dette rent praktisk?
1. Skal vi blot kontakte de rette myndigheder i Colombia når vi ankommer?
2. Og er der noget man skal passe på så man ikke risikerer det danske statsborgerskab?
3. Så vidt jeg har forstået accepterer DK at vi også registrerer hende som colombiansk statsborger da hun erhvervede begge ved fødslen? Men skal de danske myndigheder have noget at vide omkring vi gør dette?

Jeg er godt klar over den fremtidige lovændring omkring dobbelt statsborgerskab ved naturalisering, men den gælder først fra 1. september 2015. Desuden gælder nogle af ovenstående spørgsmål stadig mht om de danske myndigheder skal have besked.

På forhånd mange tak!

skaanebo

Re: Barn DK statsborger, ønsker dog pas til morens hjemland

Indlæg af skaanebo » 28.03.2015 16:36:12

Ville det ikke være nemmere og hurtigere bare at kontakte Colombias ambassade? I behøver da ikke at vente, indtil I ankommer til landet. På ambassaden må de desuden formodes at have kendskab til de danske fødselsattester.

For danske myndigheder vil hun til enhver tid blive betragtet som dansk statsborger, og derfor er det irrelevant for dem, at hun også er født med colombiansk.

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh » 28.03.2015 18:08:13

Det der faktisk er det vigtigste er at dit barn er født i DK - så behøver I nemlig IKKE gå og huske på at hun når hun bliver omkring de 20 skal søge om at bevare det danske statsborgerskab. Det ville hun skulle, hvis hun var født udenfor DK (også selv, hvis hun dagen efter kom til DK og blev der).

Om der evt. er nogen lignende skøre regler i Colombia, bør I nok undersøge.
mh

Pelle

Indlæg af Pelle » 29.03.2015 08:56:58

Tak for svarene!

Colombia har desværre ikke en ambassade i DK, kun en "honorary consul" og jeg tror ikke han kan udstede pas osv.. Men vi kan da prøve at kontakte ham og se. Ellers ordner vi det bare når vi kommer til Colombia, jeg skulle bare sikre mig om vi skulle underrette de danske myndigheder eller ej.

Besvar