Statsborgerskab og pas til baby født i udlandet

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AudioMum

Statsborgerskab og pas til baby født i udlandet

Indlæg af AudioMum » 09.09.2014 08:36:15

Hej,

Jeg er en dansk kvinde med en australsk/britisk kæreste. Vi har været sammen i 10 år og forbeholder os retten til et "forhold uden grænser og uden ægteskab". Vi har boet sammen i henholdsvis Danmark, Australien og nu Filippinerne igennem de sidste 10 år.

Nu har vi fået en lille datter og vil gerne have et dansk pas til hende, hvilket burde være muligt, da jeg er dansk. Men har netop fået besked på at medbringe ægteskabsattest på ambassaden, fordi min kæreste er udlænding.

Er der nogen der ved om der er andre muligheder? Betyder det, at det ikke er muligt at få dansk pas for vores datter bare, fordi vi tror på at kærligheden er stor nok uden et ægteskab?

På forhånd tak.

skaanebo

Re: Statsborgerskab og pas til baby født i udlandet

Indlæg af skaanebo » 09.09.2014 10:24:33

Et barn født af en dansk mor, får altid morens statsborgerskab. I kan blot søge om at barnet skal have et dansk pas på nærmeste danske ambassade.

Derimod får barnet ikke nødvendigvis farens statsborgerskab(er), hvis parret ikke er gift, eller hvis det ikke er noteret, hvem barnets far er. Det afhænger af reglerne i de pågældende lande.

Men altså: som udgangspunkt kan jeres barn sagtens have dobbelt eller trippelt statsborgerskab fra fødslen.

AudioMum

Indlæg af AudioMum » 09.09.2014 11:03:39

Mange tak. Det var også det jeg mente var reglen. Undrede mig bare, da de bad om ægteskabsattest.

Jeg håber, der findes en løsning.

Katrine
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Katrine » 25.01.2015 22:20:38

Efter at min datter ikke udløste dispentation idet hun er født i malmø, begyndte jeg er undre om hun er "rigtig dansk". Hun er dansk statsborger, med dansk pas. (Har haft et helt cpr nummer siden hun var 6 mdr). Jeg troede faktisk at hun automatisk blev "helt dansk" så snart hun enten havde boet, studeret eller arbejdet i Danmark.
Men nu læser jeg om at der skal søges om opretholdelse af dansk statsborger, hvor man blandt kan dokumentere BOPÆL i Danmark. Hey vil det ikke sige hun skal gøre det, og er det noget hun mindes om af det offentlige når tiden nærmer sig?
Altså: skal man søge om opretholdelse af dansk statsborgerskab selvom man bor I Danmark?
Og
Mindes man om det inden det bliver for sent?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.01.2015 22:36:08

Hvis et dansk barn aldrig har boet i Danmark, skal man inden det fyldte 22 år søge om at bevare sit danske statsborgerskab. Flytter barnet derimod til Danmark og bor inden det 22. år, er statsborgerskabet automatisk bevaret.

Egdk

Indlæg af Egdk » 08.05.2017 07:16:57

Jeg hiver lige en gammel tråd frem.

@skaanebo: Hvor kan jeg finde de regler henne?
Min søn er født i Danmark og har boet der de første 2 år af sit liv. Nu er vi bosat i udlandet. Betyder det så, at han ikke skal ansøge om at opretholde sin danske indfødsret?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.05.2017 10:27:59

Ja, har man været registreret i folkeregistret med en adresse i DK, er det tilstrækkeligt:

Egdk

Indlæg af Egdk » 08.05.2017 12:54:11

Tak for det hurtige svar skaanebo :)
Kan du henvise til en paragraf?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.05.2017 12:59:00

Hvis I gerne vil have en paragraf i lovgivningen er det bare at søge vejledning hos Borgerservice, for de eksisterer jo netop for at hjælpe med den slags.

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh » 08.05.2017 17:05:05

Indfødsretsloven § 8. Den, der er født i udlandet og aldrig har boet her i riget og ej heller har opholdt sig her under forhold, der tyder på samhørighed med Danmark, taber sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration, eller den, han bemyndiger dertil, kan dog efter ansøgning indgivet inden dette tidspunkt tillade, at indfødsretten bevares.
Stk. 2. Taber nogen sin indfødsret efter denne paragraf, taber også hans barn indfødsretten, hvis det har erhvervet den gennem ham, medmindre barnet derved bliver statsløst.
Stk. 3. Ved anvendelsen af stk. 1 ligestilles bopæl i et nordisk land i sammenlagt mindst 7 år med bopæl her i riget.

Altså: kun børn, som IKKE er født i DK, kan miste statsborgerskabet uden videre. Hvis et barn fødes uden for DK, men kommer dertil 2 timer efter fødslen og bor der til det bliver 22, skal det derimod søge om at få lov at bevare det. Lovteksten er forblevet vildledende, og det har skabt problemer for mange.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar