Permanent ophold efter EU-regler, hjælp!

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DLK58
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25.09.2009 23:56:07
Geografisk sted: DANMARK

Permanent ophold efter EU-regler, hjælp!

Indlæg af DLK58 » 08.08.2014 12:00:25

Hej alle sammen.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Jeg skal til at søge om permanent ophold til min mand.
Og ifølge Eu-reglerne skal man opholde i DK 5 år før man kan søge om Permanent ophold.
Men min mand har fået sin ophold d. 21. januar 2010 og den udløber 30. november 2014, dvs. han kommer til at opholde i DK 4 år og 10 måneder.
Sagsbehandlingstiden tog ca. 2-3 måneder.

Jeg er lidt tvivl om han kan søge om permanent ophold eller skal han søge om forlængelse?
Jeg ved heller ikke om vi skal tælle sagsbehandlingstiden, så har han ophold i Dk 5 år efter det?

Håber nogen der kan hjælpe.
TüRKiYE - - - FENER BAHCE

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permanent ophold efter EU-regler, hjælp!

Indlæg af fundiver199 » 08.08.2014 12:10:37

Der skal søges om permanent opholdskort, der er ikke noget, der hedder "forlængelse", når vi taler om EU-regler.

Min personlige holdning er, at god forvaltningsskik tilsiger, de bør kunne tage imod ansøgningen, når han har været her i 4 år og 9-10 måneder. Og så kan de jo bare udstede kortet, så det først gælder fra det tidspunkt, når han har været her i 5 år.

Jeg mener i hvert fald ikke, det kan være hensigten, at folk skal gå rundt uden opholdskort i en længere periode på f.eks. op til ½ år, fordi de er længe om at behandle ansøgningen.

Så hvis I får beskeden "han kan først søge, når han har været her i 5 år", så synes jeg, I skal svare, "ok men så forventer vi også, det højest tager jer 14 dage at udstede det ny opholdskort, for han skal jo bruge et gyldigt opholdskort, hvis hans arbejdsgiver f.eks. gerne vil sende ham en tur til Norge eller Frankrig".

Besvar