Fastlåst situation

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
grænseløs ægte
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15.04.2014 20:35:45

Fastlåst situation

Indlæg af grænseløs ægte » 17.04.2014 22:15:02

Hej.

Jeg skriver herinde, i håb om at der er nogen der kan hjælpe os, da vi sidder fast i systemet.

Først lidt baggrunds viden. Min kone kom til danmark for 15 år siden, som flygtninge. Efter 6 år lykkedes det hende at blive familiesammenført med hendes mor som er i danmark. 4 år efter blev min kone og jeg gift og regnede med at hendes opholdstilladelse ville fortsætte da hun opfyldte kravene for at være økonomisk uafhængig af sin mor og da hun havde stiftet familie. Men der gik det hele galt. Udlændingestyrelsen ville ikke forlænge min kones opholdstilladelse da hun var flyttet fra sin mors adresse, dette på trods af at vi havde informeret dem om at vi var blevet gift og havde stiftet familie. Efter længere tids kamp, blev min kone familiesammenført med mig. Nu er den så gal igen. En betingelese for at hun få forlænget hendes opholdstilladelse eller for at få permanent opholdstilladelse, er at hun skal fremvise nationalitetspas. Da hun jo kom som flygtning for 15 år siden så har hun intet, og har tidligere forgæves forsøgt at få pas. Nu er der så kommet nye love i hendes hjemland som gør at hun kan få pas hvis hun rejser dertil. Vores frygt er bare at hun så ikke kan komme ud igen. Frygten har vi da det i forvejen er svært at få pas i landet da mange så vælger at flygte derfra. Vores spørgsmål er, er der flere muligheder for os? Det eneste svar vi får fra udlændingestyrelsen er at hun skal have nationalitets pas. Jeg har læst lidt om sverigesløsningen, men er det en mulighed når hun ikke kan fremvise nationalitetspas? Jeg håber virkelig at i kan give os nogle svar da det virker til, at mange af jer har store erfaringer.

På forhånd tak.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Fastlåst situation

Indlæg af closed1 » 18.04.2014 07:44:56

Hvilket land kommer hun fra ?
Kan man ikke få udstedt et pas på et af landets ambassader ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fastlåst situation

Indlæg af skaanebo » 18.04.2014 09:38:06

Ja, man kommer desværre ikke langt i denne verden uden et gyldigt pas. Flygtninge kan dog som regel få udstedt fremmedpas i det land, hvor de bor.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/a ... om_pas.htm

grænseløs ægte
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15.04.2014 20:35:45

Re: Fastlåst situation

Indlæg af grænseløs ægte » 18.04.2014 11:18:23

Ambassaden vil give et certificate så min kone kan rejse ind i landet for at få pas. Men så har vi bare den frygt at hun så ikke får udstedt pas dernede. Jeg læste at hvis man har boet 5 år i sverige, skulle man automatisk få statsborgerskab, men det kræver at hun har haft permanent opholdstilladelse i sverige. Kan hun få opholdstilladelse i sverige uden at eje et nationalitets pas?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fastlåst situation

Indlæg af skaanebo » 18.04.2014 11:24:09

Spørgsmålet er, om hun kan anses for at være statsløs? For i så fald er fire år i Sverige tilstrækkeligt.

Men uanset er det et problem, for for at få statsborgerskab (og ophold) skal man jo kunne dokumentere, hvem man er.

grænseløs ægte
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15.04.2014 20:35:45

Re: Fastlåst situation

Indlæg af grænseløs ægte » 18.04.2014 12:25:37

Det skal også nævnes at min kone er gravid, hun lider af en sygdom som kræver at hun får injektioner to gange dagligt og skal til tjek hos lægen for at se om fosteret har det godt. Det besværliggøre muligheden for at rejse til hendes hjemland

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fastlåst situation

Indlæg af skaanebo » 18.04.2014 12:29:58

Jeg vil mene fremmedpas må være en mulighed, og ellers må hun jo bare vente med at rejse hjem til efter fødslen.

Besvar