Permament ophold

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
olegofir
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21.03.2014 18:01:06

Permament ophold

Indlæg af olegofir » 21.03.2014 18:10:45

Hej ÆUG

Sjov historie, råd ønskes. Min kone har arbejdet i Danmark i 5 år og opfyldt andre krav, derfor har vi søgt permament ophold. Lige nu har konen opsagt jobbet og er studerende (SOSU-hjælper). Vi har lige fået afslag (godt nok kan jeg læse at erhvervsuddannelser taler med i beregningen) men de taler ikke med når man kikker på hvad man skal være i gang med når man modtage tilladelsen, her skal det være arbejde eller videregående uddannelse.
Ønsket var at hun læser videre til assistent, dette er dog også erhvervsuddannelse, hvilket vil betyde at hun afvises endnu en gang hvis vi søger permament ophold.

Vi det sige at den eneste mulighed hvis ikke vi er klar til at vente 4 år til så vi endeligt kan gøre sig fortjent til det nævnte er midlertidigt nødet til at finde 15 timers arbejde per uge, ansøge på ny, vente til modtagelse og først herefter påbegynde assistentuddannelsen? Tror det er svaret, vi har ikke været opmærksomme nok, tænkte at siden erhvervsuddannelser gælder i beregninger måtte de også gælde ved modtagelse af opholdet, sikke et fælde.

Venlig hilsen, ny bruger.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permament ophold

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2014 12:43:51

Det er kun afsluttet erhvervsuddannelse, der kan tælles med ved opgørelsen af de 3 års fuldtidsarbejde/studier. Så på en måde er det vel logisk nok, at kravet om at være i beskæftigelse eller under uddannelse på det tidspunkt, hvor PUT bevilges, heller ikke kan opfyldes ved at være i gang med en erhvervsuddannelse.

Om reglerne så er rimelige, kan man jo altid diskutere. Det er i hovedsagen en politisk vurdering. Personligt finder jeg det lidt pudsigt (for at sige det mildt), at politiske partier, der agiterede mod pointsystemet for familiesammenføring med det argument, at det var "uddannelsessnobberi", selv har indført regler for permanent ophold, hvor man skelner mellem erhvervsuddannelser og videregående uddannelser......

Perudan
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13.10.2015 08:39:04

Re: Permament ophold

Indlæg af Perudan » 13.10.2015 08:51:38

Min kone er nu i samme situation. Hun er ved at færdiggøre Sosu-hjælper uddannelsen.
P.gr. af sygdom og andre årsager er hendes uddannelse blevet forlænget, så hun har taget 3 år om at gøre den færdig. Som jeg kan forstå gælder denne uddannelse kun med den nominerede tid (dvs. 1.5 år), hvilket gør at hun formodentlig ikke har optjent nok til at få permanent opholdstilladelse. Min tanke var at man i stedet for som en uddannelse opfatter perioden som arbejde - man indgår jo en kontrakt med kommunen og får udbetalt penge.
(voksen elevløn). Tror I den går igennem?

Besvar