permanent opholdstilladelse efter FN flygtninge konventionen

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mmj_80
Indlæg: 12
Tilmeldt: 09.05.2011 11:53:13

permanent opholdstilladelse efter FN flygtninge konventionen

Indlæg af mmj_80 » 15.02.2014 19:10:29

Hej,
Jeg skriver i håb om at finde hjælp til at afklare mine muligheder.
Jeg er familiesammenføret for 10 år siden. Jeg er gift og har to børn, så min tilknytning til Danmark er større end til andre steder. Inden jeg kom til dk har jeg boet i libanon og haft flygtninge status. Jeg er nemlig statsløs palæstinenser og er anerkendt som flygtning i libanon. Jeg har indtil videre ikke kunnet opnå permanent opholdstilladelse på baggrund af gældende krav. Men jeg har læst et sted, at Udlændingestyrelsen godt kan dispensere fra kravene i udlændingelovens § 11, stk. 15

De udlændinge, der har boet lovligt her i landet i mere end de sidste 8 år, og som i hele denne periode har haft opholdstilladelse som flygtninge eller med beskyttelsesstatus, kan meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse, uanset betingelserne vedrørende henholdsvis gæld til det offentlige, modtagelse af sociale ydelser, beståelse af Prøve i Dansk 1, eller kravet om at være i beskæftigelse eller under uddannelse på tidspunktet, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles jf. § 11, stk. 3, nr. 4, 5 og 7-9, ikke er opfyldt, hvis flygtningen i øvrigt har udvist vilje til integration i det danske samfund.

jeg tænker, at jeg er statsløs og har altid haft flygtninge status Libanon. Hvor stor er min mulighed for at opnå permanent opholdstilladelse på baggrund af FNs flygtninge konventionen og konventionen for statsløse personer?
Håber på jeres hjælp!
Hilsen
Mmj

 

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: permanent opholdstilladelse efter FN flygtninge konventi

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2014 07:50:42

Da du ikke har opholdstilladelse som flygtning i Danmark med derimod som familiesammenført, gælder disse særlige regler ikke for dig. Så for dig hedder det stadig ingen forfalden gæld til det offentlige, ingen kriminalitet de sidste X år, 3 års fuldtidsarbejde de sidste 5 år (eller tilsvarende "point" for uddannelse eller deltidsarbejde), ingen kontanthjælp eller andre ydelser efter aktivloven de sidste 3 år og bestået prøve i Dansk 1, hvis du gerne vil have den ekstra tryghed, som det giver at have PUT.

Besvar