Permanent ophold og FIF.

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rinarios
Indlæg: 126
Tilmeldt: 06.04.2008 18:11:49
Geografisk sted: København

Permanent ophold og FIF.

Indlæg af rinarios » 07.02.2014 10:49:36

Hej,

Min mand og jeg er ved at undersøge de forskellige regler vedr. permanent ophold.
Han har været i Dk i 5½ år nu, og har bl.a. uddannet sig til sosu-hjælper og er i denne uge begyndt på pædagoguddannelsen.
I sidste uge blev han færdig med sit forberedelseskursus for indvandrer og flygtninge, FIF, som giver adgang til pædagogstudiet. Dette er en ungdomsudd., hvor han har modtaget su i 1 år. Er der nogen herinde som har erfaring med om dette tæller med i de 3 års beskæftigelse eller uddannelse?

På forhånd tak.

Karina

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permanent ophold og FIF.

Indlæg af fundiver199 » 07.02.2014 11:03:48

Ifølge faktaboksen på denne hjemmeside er der tale om en gymnasial uddannelse:

http://www.ug.dk/uddannelser/gymnasiale ... ninge.aspx

Og dermed må svaret være "ja", idet jævnfør vejledningen på Nyidanmark:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/p ... -5-aar.htm

Følgende uddannelser i Danmark kan medregnes ved vurderingen af, om uddannelseskravet er opfyldt:

en afsluttet gymnasial uddannelse (f.eks. STX, HTX eller HF),
•en afsluttet erhvervsrettet uddannelse (uddannelserne kaldes EUD og er f.eks. social- og sundhedshjælperuddannelsen),
•en lang videregående uddannelse, (VU og VVU f.eks. bacheloruddannelser eller kandidatuddannelser)
•en erhvervsakademiuddannelse (f.eks. inden for det bio- og laboratorietekniske område),
•en professionsbacheloruddannelse (f.eks. inden for det pædagogiske område)
•en videregående uddannelse, herunder en videregående kunstnerisk uddannelse (f.eks. inden for arkitektur, kunst og design).

rinarios
Indlæg: 126
Tilmeldt: 06.04.2008 18:11:49
Geografisk sted: København

Re: Permanent ophold og FIF.

Indlæg af rinarios » 17.02.2014 09:18:23

Mange tak for svar.
Dette er jeg virkelig glad for.

Mvh
Karina

Besvar