Udfyldning af FA10

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
azade
Indlæg: 108
Tilmeldt: 15.06.2008 16:34:54
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Udfyldning af FA10

Indlæg af azade » 23.01.2014 13:25:41

Hej, jeg har et opklaringsspørgsmål, som jeg håber nogen ligger inde med svaret til.

Min mand, som jeg dog ikke bor sammen med længere, skal søge om tidsubegrænset ophold efter EU-reglerne.
Imidlertid står der i ansøgningsskemaet FA10 under pkt. 5.1 A. på side 5, at jeg skal "erklære på tro og love, at jeg i de sidste 5 år har opholdt mig i Danmark sammen med ansøgeren". Der er i skemaet lagt op til, at man skal sætte kryds der, men kan jeg det når vi ikke bor sammen?

Jeg ved, det ikke er et krav at man bor sammen, men formuleringen forvirrer mig.

Her er et link til skemaet: http://www.nyidanmark.dk/resources.ashx ... retten.pdf

Håber nogen kan være behjælpelig :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Udfyldning af FA10

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2014 15:02:48

“Sammen med ansøgeren” er da en lidt underlig formulering, som ikke giver mening. For hvad vil det sige? Har man været ”sammen med ansøgeren” de sidste 5 år, hvis den ene har været en tur i byen med vennerne uden den anden? Eller på 14 dages dykkerferie? Eller på arbejde?

Da der ikke er noget krav om samliv på fælles bopæl, kan man ikke lægge andet i det end, at du skriver under på, at du har haft bopæl i Danmark de sidste 5 år. Det er nemlig en forudsætning for din ægtefælles EU-opholdsret.

Hvis du eksempelvis udvandrede til Australien 2 år efter jeres flytning til Danmark og først vendte tilbage for 4 måneder siden, har din ægtefælle ikke haft EU-opholdsret i Danmark de sidste 3 år. Og så har din ægtefælle selvfølgelig ikke ret til at få udstedt et permanent EU-opholdskort. I stedet har din ægtefælle ret til at få en frist til at forlade Danmark og rejse hjem.

azade
Indlæg: 108
Tilmeldt: 15.06.2008 16:34:54
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Re: Udfyldning af FA10

Indlæg af azade » 23.01.2014 16:15:10

Ja, formuleringen er meget mystisk, så jeg skulle lige være sikker på, at jeg havde forstået det korrekt. Det er så typisk af US. Mange tak for svaret :)

Besvar