Særligt for dansk/amerikanere

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Særligt for dansk/amerikanere

Indlæg af mh1 » 29.11.2013 15:59:58

Dem som allerede ER dansk/amerikanere, dvs. har dobbelt statsborgerskab, ved det nok i forvejen, men dem der måtte overveje at blive amerikanere, når/hvis DK tillader dobbelt statsborgerskab, bør undersøge om det jeg har læst på facebook-gruppen DOBBELT STATSBORGERSKAB NU!! er korrekt.

:!: Der står, at USA beskatter ALLE sine statsborgere, uanset hvor i Verden de bor.

Nu har DK og USA ganske vist en dobbeltbeskatningsoverenskomst, men alligevel: undersøg om I vil komme til at skulle betale MERE i skat, hvis I får amerikansk statsborgerskab oven i det danske.
mh
Rådgiver for ÆUG

Psalm12
Indlæg: 259
Tilmeldt: 26.01.2011 22:36:53

Re: Særligt for dansk/amerikanere

Indlæg af Psalm12 » 29.11.2013 23:11:11

Bare roligt, mh! Jeg er amerikaner og jeg har undersøgt sagen og kan fortælle alle, som denne sag berører. Man bliver kun beskattet af IRS, hvis man tjener over ca. 90.000 USD om året. Det stiger hvert år.

Det er rigtigt, at vi skal indberette vores indtægt og arbejdsgiver oplysninger til IRS hvert år, men det er også til vores bedste interesse. Når vi skal på pension, har USA og Danmark en aftale om, at hvis vi kan få fuld folkepension fra hverken USA eller Danmark, kan vores indtægt og indbetalinger til begge folkepensionssystemer blive regnet tilsammen, så vi kan få fuld pension. Jeg står i den situation, hvor jeg har opnået nok arbejdskvartaler i USA, men ikke nok arbejdsår i Danmark for at få fuld folkepension. Det kommer jeg aldrig til at opnå, fordi jeg er for gammel nu, medmindre folkepensionsalderen bliver hævet til 75 (det er ikke en overdrivelse). Så denne sammenregning af arbejdsår under begge systemer er til fordel for os, som er flyttet hjemmefra.

Nu skal jeg også sige, at hvis man arbejder for den amerikanske regering eller er udstationeret i Danmark af et amerikansk firma, så skal man betale Social Security. Men man kan stadigvæk vælge hvilket land man vil betale A-skat til.

Men noget nyt er, at pengeinstitutterne i alle lande skal indberette til IRS alle kontoer tilhørende amerikaner, hvis det er mere end (jeg mener) 50.000 USD. Nogle banker gider ikke og vil ikke modtage amerikaner som bankkunde pga. den ekstra administrative omkostning, det indebærer. Jeg ved ikke, om det er sådan i Danmark, men det kan gøre det svært for amerikaner i andre lande. Se dette link:

http://gulfnews.com/business/banking/fo ... -1.1260676

Så jeg håber, at dette beroliger jer, som ikke har så mange penge alligevel.

Besvar