ansøge om permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
groblaa
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05.09.2013 22:26:03

ansøge om permanent opholdstilladelse

Indlæg af groblaa » 05.09.2013 22:54:06

Hej,
Jeg har lige et kort spørgsmål angående ansøgning om permanent opholdstilladelse.
Min mand har fået opholdstilladelse efter EU reglerne. Der er gået 4 år fra han har fået opholdstilladelse. Til september 2014 udløber hans 5 års opholdstilladelse.
Der står på nyidanmark at man kan ansøge når som helst, men inden opholdstilladelsen udløber. Der står ikke noget om tidligst hvornår.. Der står at der kan tage op til 6 måneder før man kan få svar. Vil det sige at man godt kan søge 6 måneder inden opholdstilladelsen udløber? Eller skal man opfatte det bogstaveligt med 5 år og først ansøge 1 uge før tilladelsen udløber? Så kan han ikke rejse før han har fået svar og surt hvis behandlingen tager 1 år???
Min mand har fået opholdstilladelse på baggrund af tilstrækkelige midler. Han er arbejdsløs men jeg tjener fint og vi klarer os uden problemer med 2 børn. Dengang var jeg studerende, nu har jeg fast arbejde og tjener omkring 35000 brutto. Det er vel nok for at opfylde kravet om tilstrækkelige midler? Hvad er reglen?
Håber på et svar.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: ansøge om permanent opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2013 12:12:39

Når det er EU-opholdsret, han har, skal han søge hos Statsforvaltningen, når han ønsker den gjort tidsubegrænset:

www.statsforvaltningen.dk

Jeg ved ikke, hvor tidligt Statsforvaltningen vil modtage en sådan ansøgning. Men det tidsubegrænsede opholdskort kan i hvert fald ikke udstedes, før kravet om 5 års ophold er opfyldt. Jeg vil mene, det er passende at søge 1-2 måneder før, opholdskortet udløber.

Besvar