Ophold efter EU-regler / fast ophold

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
chilisahu
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20.07.2011 09:07:54

Ophold efter EU-regler / fast ophold

Indlæg af chilisahu » 03.09.2013 17:03:24

Hej
Min mand er afrikaner, jeg er dansker. Vi bor i Sverige, jeg har boet der siden december 2011 og har siden pendlet til Kbh hver dag, hvor jeg arbejder. Vi blev gift i april 2012 og i august samme år fik han opholdstilladelse efter EU-reglerne.
Planen er at på et tidspunkt at flytte tilbage til DK efter opnået oph.till. efter EU-reglerne. Min mand tøver begrundet i, han er nervøs for at han ikke i DK vil kunne opnå permanent opholdstilladelse (han har pga tidl. erfaringer som student meget ringe tiltro til det danske system), men at han vil kunne opnå det uden problemer i Sverige.
Har han grund til bekymring? Det er jo ikke dansk lovgivning ansøgningen skal behandles efter, men EU-lovgivning. MEN - ansøgningen behandles jo af US....
Venlig hilsen chilisahu

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Ophold efter EU-regler / fast ophold

Indlæg af DBS » 03.09.2013 19:18:19

Jeg mener ikke at han har grund til bekymring overhovedet, som du selv skriver, er det efter EU reglerne, som er meget enkle, ikke nogle kompliceret krav, jeg har flere gange set her på forum set at man er overrasket over at det er så enkelt efter EU reglerne, men det er det :D

En anden mulighed for jer, ville måske også være at kikke på hvornår din man kan opnå Svensk statsborgerskab, det kan I finde inde på Migrationsverkets hjemmeside.

mvh DBS

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ophold efter EU-regler / fast ophold

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2013 12:16:38

Hvis I flytter til Danmark, starter din mand "forfra", og der går igen 5 år, før han har erhvervet ret til tidsubegrænset ophold. Så generelt skal man nok bestemme sig og enten flytte til Danmark rimelig hurtigt. Eller blive i Sverige i 5 år, så ægtefællen kan blive svensk statsborger, før man flytter.

At flytte efter 3-4 år er lidt at sætte sig mellem to stole. Så hvis det i øvrigt kan passe ind i planerne, bør I enten starte ansøgningsprocessen op så hurtigt som muligt. Eller indstille jer på yderligere godt 4 års ophold i Sverige.

Og noget kunne tyde på, at din mand måske er mest komfortabel med den sidste løsning. Så det kan være, I skal tage en god snak om det.

Besvar