lovligt ophold de sidste 5 år

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mah11
Indlæg: 16
Tilmeldt: 08.08.2013 13:27:08

lovligt ophold de sidste 5 år

Indlæg af mah11 » 28.08.2013 15:59:47

Hej

Jeg indgivet første gang ansøgning til opholdstilladelse i danmark den augusti 2008 og fik jeg den i oct 2008.

hvis jeg søge ansøgning for permanent opholdstilladelse den augusti 2013 kan jeg opfylde krav for 5 år lovligt ophold?


http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/p ... -5-aar.htm


Beregning af lovligt ophold de sidste 5 år

Beregningen af 5 års lovligt ophold de sidste 5 år er afhængig af, hvilken opholdstilladelse man har, og hvordan man søgte om sin første midlertidige opholdstilladelse.



Opholdet beregnes på følgende måde:

Hvis man søgte om opholdstilladelse fra hjemlandet/udlandet, regnes de 5 år fra datoen for CPR-registrering i ens bopælskommune.
Hvis man søgte om opholdstilladelse i Danmark, regnes de 5 år fra tidspunktet, hvor man indgav sin første ansøgning om opholdstilladelse i Danmark.
Har man opholdstilladelse som flygtning eller flygtningelignende status, regnes de 5 år fra det tidspunkt, hvor man fik asyl i Danmark (datoen for opholdstilladelsen).

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: lovligt ophold de sidste 5 år

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2013 12:10:35

Ja du kan søge i august 2013 dvs. nu. Du bør dog være opmærksom på, om du også opfylder de andre krav om beskæftigelse og dansk-prøve mm. Der var rigtig mange, der søgte om permanent opholdstilladelse sidste år, og derfor er der pt. lang ventetid på at få en ansøgning behandlet. Så af hensyn til andre ansøgere bør man efter min mening lade være at søge, hvis det på forhånd er klart, at ansøgningen ikke kan imødekommes, fordi der er et eller flere krav, som helt sikkert ikke er opfyldt.

Besvar