Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cantagallo
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22.08.2011 21:51:43

Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af cantagallo » 10.03.2013 21:15:59

Dav alle, ja så er jeg her igen, det er ellers tre år siden sidst.

Vi, min filipinske kone og jeg, ville søge om permanent opholdstilladelse. Med der er jo krav om arbejdstimer pr. uge. Som loven foreskriver nu forstår jeg det som at hun skal have haft et gennemsnit på 5 år deltidsarbejde med en ugentlig arbejdstid på min. 15 timer pr uge ELLER 3 års fuldtidsarbejde på i alt 3 år inden for en periode på 5 år. Er det korrekt?

hun har kun i gennemsnit de sidste 5 år haft i alt 16,7 timers ugentlig deltidsarbejde inden for en samlet periode på tre år indenfor disse 5 år. MEN vi har altså fået barn og hun har haft holdt en barsel på 12 mdr. inden for disse fem år ( navnlig fordi at hun er " hotelslave " og det er fysisk ret hårdt. nu er jeg så ret forvirret. skal hun stadig ( i en periode på sammenlagt fem år ) have haft 15 timer eller derover i deltidsarbejde? eller bliver barslen " trukket fra " Skal vi nu vente yderligere ca tre år eller...ja jeg er konfus..

Jeg tænker også (hvis statistikken skulle ramme os) at inden hendes permanente opholdstilladelse teoretisk ville træde i kraft i ca 2016 hvis alt fortsætter som nu, hvad konsekvensen ville være hvis vi blev skilt inden? vi har et herboende barn på tre år sammen..vil hun blive smidt ud, aldrig blive givet opholdstilladelse..ja alle svarene søges...anyone?

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af closed1 » 10.03.2013 21:21:47

Går det så dårligt at du tænker på skilsmisse ?

cantagallo
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22.08.2011 21:51:43

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af cantagallo » 10.03.2013 21:25:45

closed1 skrev:Går det så dårligt at du tænker på skilsmisse ?
Det var ikke det svar jeg søgte svar på, beklager min " kant " - det er mere et spørgsmål om at vide hvor man i et sådant tilfælde ville står henne i livet. 3 år er langt ude i fremtiden. Bureaukratisk URO har jeg haft rigeligt af de sidste fire..

Psalm12
Indlæg: 259
Tilmeldt: 26.01.2011 22:36:53

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af Psalm12 » 10.03.2013 22:06:29

Jeg forstår din bekymring. Jeg levede med den samme frygt i ni år - ikke skilsmisse men død, eller hvis vi ikke kunne opfylde boligkravet eller forsørgelseskravet. Vi har ingen børn, vi er for gamle, så der ville ikke have været noget at bruge til at overbevise US, at jeg skulle blive.

Har I tænkt på uddannelse? Det tæller også som beskæftigelse under de nuværende regler, dvs. udover danskuddannelse.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 11.03.2013 06:28:22

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... -5-aar.htm

"Perioder med fravær som følge af sygdom, ferie, omsorgsdage og barsel med videre inden for rammerne af ansættelsesforholdet indgår i beregningen af beskæftigelseskravet."

"Ordinær deltidsbeskæftigelse – dvs. med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på mellem 15 og 30 timer om ugen – indgår med 3/5 af den samlede ansættelsesperiode.
Eksempel: En ansøger, som har haft deltidsbeskæftigelse i form af 15-30 timers beskæftigelse om ugen her i landet i 5 år forud for, at permanent opholdstilladelse kan gives, opfylder beskæftigelseskravet, idet 60 måneder (5 år) x 3/5 = 36 måneder (3 år beskæftigelse)."

Din kone opfylder så ikke beskæftigelseskravet endnu, men skal arbejde yderligere ca. et år for at gøre det (hvis hendes barsel var 'inden for rammerne af ansættelsesforholdet').

Når der er et fælles barn, så er praksis (som der ikke tales for højt om), at den udenlandske ægtefælle nærmest bliver bedre stillet mht. at være sikret fortsat opholdstilladelse hvis et par bliver skilt, fordi hensynet til at barnet skal kunne bevare tilknytning til BEGGE sine forældre vejer meget tungt. Så den bekymring behøver du ikke have.
mh
Rådgiver for ÆUG

cantagallo
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22.08.2011 21:51:43

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af cantagallo » 11.03.2013 10:11:21

1. Tak for svarene, og som én nævner, ja hvad med død osv. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at moderen til mit barn bliver så godt stillet som muligt. I en case hvor jeg dør, vil hun så, selvom at hun er uden permanent opholdstilladelse, kunne komme på kriseliste til en bolig, få socialhjælp osv. ja alle de goder vi har?

2. Vedr. studier. Hun vil rigtig gerne læse til kok, men der er også et krav til arbejdstimer for at kunne modtage SU. Dem må jeg lige følge op på igen.. Vi kan ikke lige undvære hendes løn.

3.Barsel:
Da hun blev gravid var hun Au pair slave i Skodsborg. Hun arbejdede 12 timer i døgnet, havde ansvaret for fire unger og blev irettesat som en hund. Det fik jeg så sat en stopper for. Det var i 2009. Vi flyttede sammen hos mig og blev gift. Hun arbejdede ikke op til og indtil tre måneder efter hun fødte. Her fik hun sit første rigtige job. Det var februar 2010 dvs. at hun ikke holdt barsel fra et job. Bliver det kalkuleret med? altså " inden for rammerne af ansættelsesforholdet "? Eller er det bare " spildt tid så udsigten er endnu længere til at hun kan kalde sig dansker

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af soreng » 11.03.2013 10:29:25

cantagallo skrev:1. Tak for svarene, og som én nævner, ja hvad med død osv. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at moderen til mit barn bliver så godt stillet som muligt. I en case hvor jeg dør, vil hun så, selvom at hun er uden permanent opholdstilladelse, kunne komme på kriseliste til en bolig, få socialhjælp osv. ja alle de goder vi har?
Hvis du dør inden barnet har opnået selvstændig tilknytning til Danmark (omkring 5-6 års alderen), så forsvinder dit barns og din kones tilknytning til Danmark jo også, og i teorien er det så INTET i vejen for at din kone kan tage jeres fælles barn og leve med barnet i hendes hjemland.

I praksis vil hun ofte kunne få dispensation, hvis hun er velintegreret i Danmark, men det er ikke noget hun har et KRAV på.
cantagallo skrev:2. Vedr. studier. Hun vil rigtig gerne læse til kok, men der er også et krav til arbejdstimer for at kunne modtage SU. Dem må jeg lige følge op på igen.. Vi kan ikke lige undvære hendes løn.
De regler tror jeg du skal læse igen. ;-) Der er et krav til timer hvis hun vil søge SU på baggrund af de seneste 2 års arbejde. Men det behøver hun jo ikke da hun er gift med dig.
cantagallo skrev:3.Barsel:
Da hun blev gravid var hun Au pair slave i Skodsborg. Hun arbejdede 12 timer i døgnet, havde ansvaret for fire unger og blev irettesat som en hund. Det fik jeg så sat en stopper for. Det var i 2009. Vi flyttede sammen hos mig og blev gift. Hun arbejdede ikke op til og indtil tre måneder efter hun fødte. Her fik hun sit første rigtige job. Det var februar 2010 dvs. at hun ikke holdt barsel fra et job. Bliver det kalkuleret med? altså " inden for rammerne af ansættelsesforholdet "? Eller er det bare " spildt tid så udsigten er endnu længere til at hun kan kalde sig dansker
Hun arbejdede ikke op til og indtil tre måneder efter hun fødte. Her fik hun sit første rigtige job.
Den sætning kan jeg simpelthen ikke få til at give mening. :?

Men helt generelt.

Hvis man ikke går på barsel fra et arbejde, så vil barsel jo selvfølglig heller ikke tælle med som beskæftigelse. Det giver da altså meget god mening syntes du ikke? Det er ikke noget der gælder specielt for hende fordi hun er udlænding.
Sådan er det altså også for "almindelige" danskere. Der kan man heller ikke være uden arbejde, gå på barsel, og så samtidig melde sig ind i en A-kasse, og så efter et godt års tid, gå til sin A-kasse og søge dagpenge på baggrund af ens barsel. :lol:

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af krikris » 14.03.2013 12:47:45

@søren; jeg formoder at omtalte barn er dansk statsborger?

Man kan man vel ikke udvise et dansk barn bosiddende i DK, blot fordi den af dens forældre som er dansk dør?

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af soreng » 14.03.2013 13:01:09

Nej det gør man heller ikke.
Man kan derimod udvise barnets ikke danske forældre.

At barnet så ofte følger forældren ud af Danmark er så en konsekvens, men det er altså ikke det samme som at barnet er blevet udvist. Danmark udviser ikke Danske statsborgere. Barnet er da så velkommen tilbage i Danmark når som helst det har lyst, i lige så lang tid som det måtte ønske det...Det er så bare ikke det samme som at barnets forældre har den samme ret.

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af krikris » 14.03.2013 13:12:35

Det lyder da noget utroligt i mine ører. Det er da ikke sikkert at den udenlandske ægtefælles land vil give opholdstilladelse til et sådant barn måske finder de ikke at det kan integreres?

Så konsekvensen er at barnet så (rent hypotetisk) ender på børnehjem, hvis den udenlandske ægtefælle (kunne også være en mand) rejser hjem og siger at han/hun ikke kan forsørge sit danske barn eller få opholdstilladelse til barnet, og dermed overlader det til de danske myndigheder.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af soreng » 14.03.2013 13:21:21

krikris skrev:Det lyder da noget utroligt i mine ører. Det er da ikke sikkert at den udenlandske ægtefælles land vil give opholdstilladelse til et sådant barn måske finder de ikke at det kan integreres?

Så konsekvensen er at barnet så (rent hypotetisk) ender på børnehjem, hvis den udenlandske ægtefælle (kunne også være en mand) rejser hjem og siger at han/hun ikke kan forsørge sit danske barn eller få opholdstilladelse til barnet, og dermed overlader det til de danske myndigheder.
Nu er det altså normalt sådan at et barn får (eller kan opnå) begge forældres statsborgerskab, så det er et meget søgt eksempel at der overhovedet skal søges om opholdstilladelse til barnet. :wink:

Men i det tilfælde ville forældren jo angive at barnet ikke ville kunne opnå opholdstilladelse i personens hjemland, som argument for hvorfor at opholdstilladelsen ikke skal inddrages, i det brev som us jo altså skriver før de inddrager en opholdstilladelse.

Det vil us så tage med i deres betragtning, og da det vil gøre det umuligt at bo i forældrens hjemland, vil opholdstilladelsen givet ikke blive inddraget alene på grund af det. Det vil jo så være en forhindring for at bo i det land, men eftersom at spørgeren spørgsmål omhandler ener Filipinsk kvinde så er det jo ikke tilfældet her, da barnet nok så automatisk har opnået Filipinsk statsborgerskab ved fødslen, og dermed slet ikke skal søge om opholdstilladelse. Og selv hvis det skulle er det vist ikke verdens sværeste ting at få på Filipinerne som familie.

Men det skal selvfølgelig bevises/sandsynliggøres, at barnet ikke vil kunne bo i forældrens hjemland. At man helst så at det voksede op i Danmark er egentlig ret ligegyldigt overfor us.

Og hvorfor skulle barnets forældre have dårligere mulighed for at forsørge barnet fra personens eget hjemland, end for at forsørge barnet fra Danmark af? Det argument vil nok blive MEGET op af bakke hvis det forsøges brugt overfor us. :roll:

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2013 13:38:30

krikris skrev:Man kan man vel ikke udvise et dansk barn bosiddende i DK, blot fordi den af dens forældre som er dansk dør?
EU-domstolens kendelse i Zambrano-sagen for et par år siden skabte en ny retstilstand, hvor barnets overlevende far eller mor vil kunne få en opholdstilladelse i Danmark, indtil barnet fylder 18 år, fordi barnet ellers ikke kan "udnytte kerneindholdet i sit unionsborgerskab" i praksis.

Og selv før da var US´s praksis "lempelig", hvilket betød, at ægtefællesammenførte kun undtagelsesvist fik inddraget deres opholdstilladelse efter et dødsfald, hvis de havde været her mere end 1-2 år, selvom jeg ikke kan sige det præcise tal.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Skilsmisse og permanent opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2013 13:42:47

cantagallo skrev:Jeg tænker også (hvis statistikken skulle ramme os) at inden hendes permanente opholdstilladelse teoretisk ville træde i kraft i ca 2016 hvis alt fortsætter som nu, hvad konsekvensen ville være hvis vi blev skilt inden? vi har et herboende barn på tre år sammen..vil hun blive smidt ud, aldrig blive givet opholdstilladelse..ja alle svarene søges...anyone?
Hvis din kone får del i forældremyndigheden efter skilsmissen og/eller får tildelt ret til fast samvær med barnet, så vil hensynet til barnet normalt føre til, at hendes opholdstilladelse ikke bliver inddraget.

Det er i princippet fuldstændig det samme, som når der ved ansøgninger om FS gives dispensation fra kravene til par, hvor den herboende har samkvem med mindreårige særbørn.

Men din kone vil skulle igennem en proces, hvor US skriver til hende, at de har tænkt sig at inddrage hendes opholdstilladelse, og hvor hun skal udfylde et cirka 10 sider langt skema med oplysninger om hendes tilknytning til henholdsvis Danmark og Filippinerne. Så det vil da nok om ikke andet være en lidt utryg situation for hende.

Og hvis hun aldrig ser sit barn efter skilsmissen, ja så kan hensynet til barnet naturligvis ikke føre til, at hun skal blive her. Og det samme vil også være tilfældet, hvis du efter aftale med din kone flytter til et andet land og tager barnet med dig.

Besvar