Sammenføring ...?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LineN
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22.01.2013 11:37:39

Sammenføring ...?

Indlæg af LineN » 22.01.2013 11:49:46

Vi står i en kringlet og svær situation lige pt.

Min mand er hollandsk statsborger, med permanent opholdstilladelse i Danmark. Vi har egen bolig og har været gift i snart 6 år.
Min mand har en dreng med en tysk dame. Denne kvinde er nu blevet syg, og kan ikke tage sig af deres barn mere.
Min mand skal så have fuldforældremyndighed over ham.men det har vi styr på nede i Tyskland.
Så han skal bare til Danmark og bo. :)

Men hvordan er det så lige med drengen? Han skal vel også have opholdstilladelse i Danmark, ??
Og planen er at jeg skal stedbarnsadoptere ham, da hans mor formentlig desværre ikke overlever. Så derfor vil vi gøre alt rigtig fra starten.

Vil han kunne få dansk borgerskab via mig?

Hjælp hjælp har fået mange fortællinger om hvordan det skal gøres og mange misvisende svar, fra kommunen osv.
Håber i kan hjælpe os til at gøre det rigtig for os.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sammenføring ...?

Indlæg af fundiver199 » 22.01.2013 13:21:28

Opholdstilladelse behøver I ikke tænke på, da din mand jo er EU-borger og dermed har EU-opholdsret i Danmark. Og den ret indebærer naturligvis også en ret til at have sine biologiske børn hos sig. Der skal bare søges om et registreringsbevis på Statsforvaltningen til barnet, ligesom din mand har gjort det til sig selv. Og ligesom du søger om et sygesikringsbevis, når du flytter til en ny kommune. Et registreringsbevis er i princippet ikke meget andet og mere end et sygesikringsbevis.

Af vejledningen på Nyidanmark fremgår at:

"Stedbørn, der adopteres af danske statsborgere, kan kun få dansk indfødsret ved naturalisation, det vil sige efter ansøgning ved lov."

Barnet kan derfor kun få dansk statsborgerskab ved naturalisation, hvilket tidligst kan ske, når det fylder 18 år. Men indtil da er det da heller ikke noget problem for barnet at bo i Danmark med sit tyske og hollandske statsborgerskab. Det er kun farven på barnets evt. pas, der er lidt anderledes, ellers har det ingen betydning overhovedet.

De primære konsekvenser af at blive dansk statsborger er, at man opnår stemmeret og valgbarhed til Folketinget, kan blive ansat i politiet, og bliver værnepligtig i Danmark. Og intet af dette er jo alligevel aktuelt, før man fylder 18 år.

LineN
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22.01.2013 11:37:39

Re: Sammenføring ...?

Indlæg af LineN » 22.01.2013 13:53:19

Hejsa.

Og mange tak for dit svar. :)

Jeg troede i bund og grund det ville være være svære, i min mands situation. Men kan godt se ud fra det du skriver at det faktisk er meget lige til. :)

Jeg har læst lidt hist og pist, på nyidanmark. Og må altså indrømme, at der er mange ting der er forvirrende at læse. For man tror jo automatisk at det gælder for en selv .

Mht statsborgerskabet. Vil min mand have at barnet kun har et statsbogerskab, nemlig hans. Moderen i tyskland, har givet min mand ret i, at det ville være bedst hvis han kun havde et statborgerskab, da han ingen tilknytning vil have til Tyskland, efter hendes død. Andet end at han er født dernede.

Jeg tror min mand skal ringe til den hollandske ambassade, for hjælp. For i princippet ville det da være tosset hvis barnet hver gang det skulle have nyt pas, skulle til tyskland.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Sammenføring ...?

Indlæg af skaanebo » 22.01.2013 14:02:09

Et barn, der fødes af forældre med forskellige statsborgerskaber, får almindeligvis begge forældres statsborgerskaber i dåbsgave. Det er faktisk ikke sådan, at man bare uden videre kan frasige sig et statsborgerskab. Og som regel er der jo også kun fordele knyttet til at have mere end et statsborgerskab.

Får barnet dansk statsborgerskab ved naturalisation, mister barnet dog sine hidtidige statsborgerskaber, sådan som den danske lovgivning er skruet sammen pt., fordi Danmark i udgangspunktet ikke tillader dobbelt (eller trippelt) statsborgerskab, når man søger om at blive naturaliseret dansker.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Sammenføring ...?

Indlæg af DBS » 22.01.2013 19:40:46

Jamen, hvis barnet har dobbelt statsborgerskab, vil det jo også have to pas ?

Eller i det mindste have mugligheden for at vælge at bruge det hollandsk pas, eller det tyske pas.

Så muligheden må være at leve med dobbelt satsborgerskab, evt. i virkeligeheden bruge det hollandske, og lad det tyske hvile. Eller få et dansk, således de 2 andre bortfalder.

mvh DBS

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sammenføring ...?

Indlæg af mh1 » 22.01.2013 21:40:32

@ DBS - man er jo ikke TVUNGET til at få pas fra begge/alle sine statsborgeskabslande. ET pas er tilstrækkeligt for langt de fleste. Og pas får man jo ikke automatisk, det skal man søge om og betale for.

To eller flere pas kan være fordelagtigt, hvis man fx som udlænding bor i Egypten og gerne vil besøge Israel, når man nu er så tæt på. Eller bor i Israel og gerne vil besøge nogle af de omkringliggende lande. Danskere med kun et og samme statsborgeskab kan få udstedt et ekstra pas, hvis de er i den situation.

@ LineN: Noget andet og sikkert noget mere besværligt er selve adoptionen. Kender du barnet, og hvordan har kontakten mellem far og barn og dig og barn været indtil nu?

Stedbarnsadoption er godt nok mindre kompliceret end fremmedadoption, men det er dog op til myndighederne om de vil udstede bevilling eller ej.

Du kan læse om adoption her: http://www.adoption.dk/

Jeg skriver dette, fordi der har været indslag fra andre, som gik ud fra at det at adoptere var noget uhyre simpelt, men det er det ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

LineN
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22.01.2013 11:37:39

Re: Sammenføring ...?

Indlæg af LineN » 23.01.2013 07:02:34

Der burde ikke være noget mht stedbarnsadoptionen, da drengen har besøgt os hver 2 weekend, i nogle år nu. :)
Han er en del af vores familie, har sit eget værelse hos os, kalder sine søskende for søskende, far for far og jeg som momse.
Ingen problem. :)

Godt at vide at han kan nøjes med et pas, det vil gøre det nemmere. Så andet er der ikke at han skal en tur til Fredericia og have bestilt pas, når han kommer herop. :)

Rigtig mange tak for jeres gode svar. De læses med god omhu, og suges ind.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sammenføring ...?

Indlæg af soreng » 23.01.2013 16:21:29

DBS skrev:Jamen, hvis barnet har dobbelt statsborgerskab, vil det jo også have to pas ?
Nu er der altså ikke nogle der fødes med pas (jeg har ihvertifald ikke lagt mærke til at der fulgte pas med til de 3 fødsler som jeg har overværet). :-D
Så om barnet har 1, 2 eller slet ingen pas er jo helt op til forældrene. ;-)
Men der er rigtigt. Har barnet dobbelt statsborgerskab kan det have 2 pas. Har barnet triple statsborgerskab (f.eks dansk far, tysk mor, men født i USA) kan det have 3 pas.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sammenføring ...?

Indlæg af soreng » 23.01.2013 16:29:16

mh skrev:@ DBS - man er jo ikke TVUNGET til at få pas fra begge/alle sine statsborgeskabslande. ET pas er tilstrækkeligt for langt de fleste. Og pas får man jo ikke automatisk, det skal man søge om og betale for.
Det kommer altså godt nok an på hvilke statsborgerskab og hvor man rejser rundt i verden.
Min datter SKAL f.eks ind og udrejse i Brasilien på et Brasiliansk pas, og må ikke bare benytte et Dansk pas.
Det er lovgivningen i Brasilien der siger det. Jeg kan ikke lige huske paragraf og mit Portugisiske er ikke lige godt nok til at søge igennem Brasilianske lovtekster :lol: , men jeg blev vist paragraffen af en medarbejder på den Brasilianske ambassade sidste år, og oversat den af medarbejderen. Derfor blev vi nød til at lave 2 pas til en 3 måneders baby, hvor det Brasilianske kun er gyldigt i et år. :roll:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sammenføring ...?

Indlæg af mh1 » 23.01.2013 16:35:14

@ DBS - jow, men det er jo så kun hvis man absolut VIL ud at føjte, at man kan blive tvunget til at have pas :wink: Hjemmefødinge kan undvære :mrgreen:
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Sammenføring ...?

Indlæg af soreng » 23.01.2013 16:39:57

mh skrev:jow, men det er jo så kun hvis man absolut VIL ud at føjte, at man kan blive tvunget til at have pas :wink: Hjemmefødinge kan undvære :mrgreen:
Det er rigtigt....Men jeg tror sku' ikke at jeg slipper godt fra at kategorisere at min datter besøger mormor, mostre osv en gang eller 2 om året i "føjte" kategorien. :lol:

Og min svigermor holder næsten altid med mig, så hende kan vi godt lide at besøge. 8) :lol:

LineN
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22.01.2013 11:37:39

Re: Sammenføring ...?

Indlæg af LineN » 30.01.2013 16:21:11

:D

Vi tog fat i EU afdelingen på vores statsforvaltning, og fik af vide at vi skal udfylde en blanket vedr. familiesammenføringen. Og da min mand har hele forældremyndigheden, er det kun ham der skal give samtykke til at barnet bliver registreret her i Danmark. Det skal bare gøres inden de famøse 3 mdr som "turist", man har lov til.
Dvs vi kan imellem tiden få lavet drengens pas.

Vi venter stadigvæk svar vedr. stedbarns adoptionen, fordi det er særlige vilkår der indtræder hos os, kan der gives dispensation. Men nu må vi se. Ser frem til statsforvaltningen arbejder lidt hurtigere. ;)

Mange tak for alle jeres råd, gode ideer og ekspertise. De er guld værd.

Besvar