Generhvervelse af dansk statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
crh
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.10.2012 17:25:07

Generhvervelse af dansk statsborgerskab

Indlæg af crh » 12.10.2012 17:32:48

Hej ÆUG

Jeg er i skrivende stund på vej til USA for at gifte mig med min kæreste.
Vi agter at bo i USA og starte vores egen familie.
Derfor søger jeg statsborgerskab i USA, og må jo så give afkald på mit danske.

Men hvor nemt, eller svært, ville det være at generhverve mit danske statsborgerskab?
Og hvordan ville det se ud med hensyn til, at tage min familie med?

På forhånd mange tak,
Christian

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Generhvervelse af dansk statsborgerskab

Indlæg af mh1 » 12.10.2012 18:52:13

I øjeblikket er loven således:
"§ 4. Har nogen, som ved fødslen har erhvervet dansk indfødsret, og som har boet her i riget indtil det fyldte 18. år, mistet indfødsretten, generhverver han, såfremt han har haft bopæl her i de sidste 2 år, indfødsretten ved over for et statsamt, Københavns Overpræsidium, Rigsombudsmanden på Færøerne eller Rigsombudsmanden i Grønland at afgive skriftlig erklæring herom.
Stk. 2. Den, der har mistet dansk indfødsret og derefter vedblivende har været statsborger i et nordisk land, generhverver indfødsretten, når han efter at have taget bopæl her i riget over for et statsamt, Københavns Overpræsidium, Rigsombudsmanden på Færøerne eller Rigsombudsmanden i Grønland afgiver skriftlig erklæring herom.
Stk. 3. Ved anvendelsen af stk. 1 ligestilles bopæl i et andet nordisk land indtil det fyldte 12. år med bopæl her i riget."

Det er altså nogenlunde let at generhverve indfødsret (statsborgeskab). Hvordan reglerne vil være, når du engang vil vende tilbage, kan ingen vide. Ej heller hvordan familiesammenføringsreglerne vil være.

Det kan være en fordel at du om muligt venter med at få amerikansk statsborgerskab, til I har fået de børn I vil have. De vil i så fald nemlig få dobbelt statsborgerskab, dvs. både dansk og amerikansk, og skal blot nå at bosætte sig i DK (ikke nok blot være på ferie en enkelt gang) inden de fylder 22. Fx et års skolegang, eller et semesters studieophold inden 22 års fødselsdagen vil formodentlig være nok.
mh
Rådgiver for ÆUG

crh
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.10.2012 17:25:07

Re: Generhvervelse af dansk statsborgerskab

Indlæg af crh » 12.10.2012 19:20:11

Tak for svaret!

Ja, det lyder da ikke så besværligt at generhverve sit danske statsborgerskab.
Men hvordan opnår man en opholdstilladelse i 2 år i dk? Er det noget med et arbejdsvisum el.lign.?

Og hvis jeg skal vente med at få statsborgerskab i usa, hvilke visa vil så være de mest optimale, hvis jeg både vil giftes, arbejde og alt hvad der hører til en normal hverdag?
Det vil jo helt klart være fordelagtigt for børnene at have dobbelt statsborgerskab.
Men hvad så efter deres 22. fødselsdag, vil et af deres statsborgerskaber forfalde?

Ja, det var mange spørgsmål på en gang, men håber i kan svare på bare nogle af dem =)

Mvh,
Christian

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Generhvervelse af dansk statsborgerskab

Indlæg af skaanebo » 12.10.2012 20:51:14

Det er umuligt at se ud i fremtiden og fortælle, hvilke regler som vil gælde om måske 5, 10 eller 20 år, når det evt. vil være aktuelt for dig og din familie at returnere til Danmark.

Men den siddende regering har sagt, at man vil arbejde for, at det skal være muligt at forblive dansk statsborger, også selv om skifter til et andet statsborgerskab, altså at man kan have dobbelt statsborgerskab ved naturalisation, så meget kan ændre sig i de kommende år. Du bliver jo heller ikke amerikansk statsborger i morgen. Det tager noget tid, og der er nogle krav, som skal være opfyldt.

Og nej, hvis dine børn fødes med dobbelt statsborgerskab, så skal de ikke foretage et valg og miste et af dem. Men som reglerne er i dag, skal de bosætte sig i Danmark i en periode på et eller andet tidspunkt i deres liv, inden de fylder 22 år.

Besvar