Dobbelt statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sica
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22.04.2012 12:32:38

Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af sica » 13.08.2012 10:55:06

Jeg ved ikke om dette er det rigtige forum jeg stiller spørgsmålet, men nu prøver jeg og håber der er nogen der kan hjælpe.

Min veninde er gift med en Tyrkisk mand, de har en søn på 3 år som har dobbelt statsborgerskab.

Hendes mand har taget sønnens danske pas og nægter hende at tage ham med til Danmark selv om det blot er en weekend.

Kan han nægte dette når sønnen i realiteten også er dansk statsborger? Kan hun søge om et nyt pas til sin søn uden mandens tilladelse?

på forhånd mange tak for hjælpen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af mh1 » 13.08.2012 11:09:37

Kort og godt: Ja til det første, og nej til det andet spørgsmål.

Hvis parret bor i Tyrkiet, og de har fælles forældremyndighed, så er det præcis lige som i DK, at begge forældre skal være enige om
- hvorvidt barnet skal have et pas
- hvorvidt barnet må rejse ud af landet (eller for den sags skyld rundt inde i landet)
- hvor barnet skal bo.

Hvis den aktuelle uenighed har en dybereliggende årsag, og parret ikke kan blive enige om ret meget andet end at være uenige, så er der kun en mulighed: skilsmisse og forældremyndighed kun hos den ene forældre.
mh
Rådgiver for ÆUG

sica
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22.04.2012 12:32:38

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af sica » 13.08.2012 11:15:15

Mange tak for svar.

Tror nu ikke min veninde er villig til at gennemgå skilsmisse medmindre hun er meget sikker på at få sin søn.

Man gør meget for sine børn, også selv om det betyder at man skal leve 14 år til med en mand der køre fysisk og psykisk terror på en.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.08.2012 12:43:04

Hvis han bedriver både fysisk og psykisk terror mod sin familie, så se at få kontaktet myndighederne. At lade det fortsætte gavner ingen.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2012 13:11:42

Det er vel ikke så underligt, at Tyrkiet – i lighed med Danmark – ikke tillader forældre at bortføre børn ud af landet mod den anden forældres vilje. Hvis parret ikke kan blive enige, er der, som mh skriver det, ikke anden løsning end at blive skilt og lade det tyrkiske retsvæsen tage stilling til, om forældremyndigheden skal gives til barnets far eller mor.
Og hvis det er moderen, der får tildelt forældremyndigheden, fordi faderen vurderes uegnet, vil hun så herefter fuldstændig lovligt kunne tage barnet med sig til Danmark. Men indtil da har faderen altså også rettigheder, som naturligvis skal accepteres.

Besvar