Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Tanandnic
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11.12.2011 10:46:30

Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af Tanandnic » 10.07.2012 09:54:51

Hej ÆUG,

Her noget i tvivl om de nye regler kan give min kone PUT. Scenariet er som følger:

Vi har været gift i 6 år til septebmer 2012 og opfylder alle øvrige krav om bolig m.m.

Min kone er ved at uddanne sig som pædagog (professionsbachelor = i alt 210 ECTS) og forventer at være færdig februar 2013 efter i alt 3½ års uddannelse i træk!

Hvis hun søger nu, risikerer hun at der ikke kommer svar inden feb 2013 (service mpl er 7 mdr. for permanent ophold)- afvises ansøgnning så? Der er jo ingen jobgaranti... :?

Håber I kan hjælpe. Påforhånd tak..

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 10:27:53

Ja ansøgningen vil blive afslået, hvis din kone søger, før hun har fundet et job. Det er således et krav, at man skal være i arbejde eller under uddannelse, når man søger, og stadig kunne forvente at være det, når tilladelsen kan gives cirka 1 år senere. Så der er ingen ide i at søge nu. Men i det mindste kan I da glæde jer over, at din kone med de nye regler blot behøver at finde et arbejde senest 2 år efter afsluttet uddannelse, hvorefter kravene vil være opfyldt. Med de gamle regler skulle hun finde et arbejde og have det i mindst 2½ år, før hun kunne søge.

Tanandnic
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11.12.2011 10:46:30

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af Tanandnic » 10.07.2012 10:44:11

Tak for svaret. Så må vi se om reglerne når at blive ændret inden :(

Lige et tillægsspørgsmål om gebyr:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/gebyr/om_gebyr/

Er det gebyrfrit at søge om permanent ophold for familiesammenførte - synes ikke det fremgår klart i ovenstående link?

Juma
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08.06.2007 09:03:36
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af Juma » 10.07.2012 11:06:34

Ja, det blev gebyrfrit den 15. maj 2012.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 11:21:33

Jeg tror ikke, I skal regne med, at reglerne for PUT bliver ændret foreløbig, og slet ikke til det mere lempelige. De er jo først lige trådt i kraft for 9 dage siden. Og har jeg bestemt ikke indtryk af, at Socialdemokraterne er indstillet på, at de skal diskuteres igen på denne side af et valg, da udlændingepolitik stadig hovedsagelig ses som noget, der koster partiet stemmer, og som der derfor skal være mest mulig ro omkring.

Der blev jo forhandlet med SF i 2008, da S og SF indgik en aftale kaldet "plads til alle der vil", og der blev forhandlet med Radikale i Tårnet i september 2011. Og Socialdemokraternes holdning er givetvis, at der ved de to lejligheder blev givet de indrømmelser, der skal gives på det område. Så når de ting, der står i regeringsgrundlaget er gennemført, tror jeg ikke på, at vi skal forvente yderligere ændringer i Udlændingeloven af betydning på denne side af et valg.

Og efter næste valg bliver det efter alt at dømme Venstre, der danner regering igen, og så peger pilen nok nærmere i retning af nye stramninger, bla. fordi Dansk Folkeparti så naturligvis vil forsøge at få rullet så mange som muligt af den nuværende regerings lempelser tilbage.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 11:26:49

PS. Ved at følge et link på forsiden kan du læse ÆUG´s høringssvar til lovforslaget om PUT. Et af mange forslag var netop, at man burde droppe det selvstændige krav om, at ansøgeren nødvendigvis skal være i arbejde eller under uddannelse på ansøgningstidspunkt og nøjes med at stille kravet om 3 års beskæftigelse eller uddannelse.

Men som alle andre forslag om yderligere lempelser af reglerne, var det ikke noget, som regeringen fandt den mindste anledning til at overveje. Den lov, der endte med at blive vedtaget, var præcis magen til det forslag, der var fremsat, som igen svarede præcis til, hvad der stod i regeringsgrundlaget, hverken mere eller mindre.

Så de nye regler om PUT blev fastlagt under forhandlingerne i Tårnet, og forløbet lige siden var reelt blot en skueproces. Og dermed er alt ved det gamle, for sådan var det også under den tidligere regering.

Tanandnic
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11.12.2011 10:46:30

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af Tanandnic » 10.07.2012 11:39:30

mange tak, jeg har fået svar på alle spørgsmål!

Jeg mente også stramninger i stedet for ændringer, da regeringsgrundlaget jo ikke virker helt stabilt.

neverever
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.03.2012 10:43:28

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af neverever » 10.07.2012 12:14:41

Jeg kan stadigvæk ikke finde ud af, om det overhovedet giver mening at søge om PUT på baggrund af uddannelse lige så snart man får uddannelsesbevis i hænder. Der er jo ingen, som kan forudse, hvor heldig man bliver at finde et job og hvornår ens sag bliver færdigbehandlet i UdlS. Jeg ved bare, at at gå ledig for over 1 år, eller endnu længere tid er slet ikke ualmindeligt i den nuværende tid. :(

Nu står jeg selv foran situation, når jeg får et uddannelsesbevis til den 1. oktober og… hvad så? Skal jeg dagen efter det aflevere ansøgning eller skal jeg ”slappe af” indtil jeg finder et fast job?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 12:23:34

Nu er det bare et gæt, men jeg tror faktisk ikke på, at der er den store risiko for, at lige netop det med, at uddannelse er blevet sidestillet med beskæftigelse, er noget, en evt. blå regering vil lave om. For det er vel sådan set noget, som også et stort flertal af de borgerlige vælgere kan se fornuften i, og jeg har heller ikke hørt politikere fra VKO tordne imod det.

Og hvad skulle argumentet da også være? At man hellere vil have, at udlændinge tager ufaglærte rengøringsjob i stedet for at uddanne sig? Nej vel? Det er da en udpræget tabersag, næsten uanset hvilke politiske synspunkter, man i øvrigt har. Så hvis der sker ændringer i reglerne for PUT, så kunne jeg nærmere forestille mig, at det vil være noget med genindførsel af medborgerskabsprøven, stramning af sprogkravet fra Dansk 1 til Dansk 2 samt afskaffelse af de særlige regler for flygtninge.

Og så er spørgsmålet jo, om Liberal Alliance vil være med til det, da det umiddelbart forekommer at være mindre sandsynligt, at et rent VKO-flertal skulle blive genetableret. Og Liberal Alliance har jo stemt for de nye regler, hvorfor man som udgangspunkt må gå ud fra, at de ikke ser noget behov for strammere regler. Men selvfølgelig kan udlændingepolitik blive en "forhandlingsvare" igen, som det var det under Fogh og Løkke, så man skal ikke tage noget for givet.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 12:25:08

@nevernever

Du kan ikke søge PUT, før du har fundet et job, og det skal være et fast job. Du skal både være i beskæftigelse den dag, hvor du afleverer ansøgningen og kunne forvente at være det i cirka 12 måneder, til den er blevet godkendt.

neverever
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.03.2012 10:43:28

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af neverever » 10.07.2012 12:39:06

Så vidt som jeg kunne forstå kan man godt søge på baggrund af uddannelse – bare aflevere sit uddannelsesbevis som bilag til ansøgning. Dog kan manglende fast job på det tidspunkt hvor PUT ville kunne gives blive en forhindring for den endelige afgørelse om at give PUT.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 14:46:23

Ja og du skal også være i beskæftigelse eller under uddannelse den dag, hvor du søger. Det er ikke nok, at du håber på, at du vil komme det, før de er færdige med sagen. Så hvis du er arbejdsløs, når du søger, eller har mindre end 12 måneder tilbage af uddannelsen, så må man formode, at ansøgningen bliver screenet og afgjort med et hurtigt afslag. Det ville jeg da i hvert fald gøre, hvis jeg var ansvarlig for at få bragt sagsdyngerne og ventetiderne ned :wink:

neverever
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27.03.2012 10:43:28

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af neverever » 10.07.2012 20:45:31

Så ser det ud, at færdiggjort 3-årig uddannelse giver overhovedet ikke ret til at søge om PUT, da hverken ansøgeren eller UdlS kan være sikre, at ansøgeren er i beskæftigelse på det ubestemte tidspunkt, når sagen bliver færdigbehandlet. Dog sikke en ”lempelse”! :evil:

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2012 02:40:02

Jo det gør det da. Man skal bare efter uddannelsen have fundet sig et job. Og forskellen til de gamle regler er, at man nu kan søge dagen efter, at man er startet på jobbet, hvis det er en fast stilling. Tidligere skulle man vente, til man havde arbejdet i 2½ år. Så jo det er en klar lempelse for familiesammenførte, der har taget en uddannelse i Danmark, og som ikke efter uddannelsen er langtidsarbejdsløse i mere end 2 år.

Men når det er sagt, er det da ingen hemmelighed, at ÆUG mener, at kravene stadig er alt for strenge og komplicerede, og at kravet om beskæftigelse/uddannelse sådan set bare burde fjernes helt. Der er mig bekendt ingen andre vestlige lande, der har et sådant krav i deres lovgivning, og i Danmark havde vi det heller ikke før 2007. Og jeg har meget svært ved at se, hvorfor det var noget problem, at vi ikke havde et sådant krav før 2007.

Og jeg forstår da også godt skuffelsen, hvis man havde troet, at ens ægtefælle nu kunne søge om PUT og så finder ud af, at det stadig er noget, der må udskydes til en uvis fremtid, som er afhængig af succes på det pt. noget vanskelige danske jobmarked.

Men trods alt synes jeg, at man skal give regeringen kredit for de lempelser af reglerne, den faktisk har foretaget. Hvis vi absolut skal have et beskæftigelseskrav i reglerne om PUT, selvom man ikke har det i nogen andre lande, så er det altså blevet udformet på en mere "rimelig" og fornuftig måde nu, end det tidligere har været.

Og det gælder ikke kun mht., at uddannelse nu kan "godskrives" langt mere, end det kunne tidligere. Det gælder også mht. at der nu tages hensyn til førtidspensionister, folk der har passet syge børn i hjemmet, folk der har været udstationeret for deres danske arbejdsgiver og så videre.

Princippet i de nye regler er, at såfremt man ønsker PUT, så har man pligt til at søge arbejde eller uddanne sig, hvis man "kan", men hvis man er "lovligt undskyldt", så stilles kravet ikke længere. F.eks. er det da helt grotesk at stille et beskæftigelseskrav til førtidspensionister, da de jo netop er tilkendt førtidspension, fordi de ikke kan arbejde.

Så jeg må nu altså sige, at jeg trods alt er glad for, at reglerne er blevet lavet om, og at den nuværende regering trods den megen negative medieomtale gør det temmelig meget bedre end den gamle.

Busharraf
Indlæg: 30
Tilmeldt: 04.05.2010 14:11:06

Re: Permanent ophold på baggrund af uddannelse

Indlæg af Busharraf » 12.07.2012 10:16:29

Hejsa,
Et tillægsspørgsmål til uddannelsen.

Hvis man opfylder beskæftigelseskravet på 3 år inden for 5 år. Og herefter vælger man påbegynde studie/uddannelsen.

Dvs. ved ansøgning til PUT opfylder man 3 års krav, og man er påbgyndt et studie. Således man er under uddannelsen under den lange sagsbehandlings tid hos udl. styrelsen og evt. modtager SU.

Er det i orden iht nye regler.????
TAK

Besvar